Annons:
Etikettlagar
Läst 759 ggr
Galenidjur
2017-11-23 21:34

copyright uppträdande?

Om jag har gjort ett musikaliskt arrangemang av ett känt styckte

( I det här fallet oogway ascends av Hans Zimmer.  Mitt arr är så likt originalet som möjligt, bara att originalet spelas av traditionella kinesiska instrument, och jag har arrangerat om för vanliga västerländska stråkinstrument.) 

är det okej för min stråkensemble att spela det här stycket och eventuellt framföra det?   Har försökt googla , men hittar mest hur det ser ut i USA, och det behöver ju inte stämma för sverige…

Om det inte är lagligt, vad behöver man göra för att få tillåtelse? Är det svårt? 

Vi är en stråkensemble med anknytning till en kyrka och uppträder mest i kyrkor på gudstjänster osv.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Pyttelite
2017-11-23 21:42
#1

Kanske kan du få hjälp härifrån; Musikförläggarna.se,  alternativt skicka samma fråga till dom som du ställt här. Du hittar kontaktuppgifter i länken.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
2017-11-23 21:51
#2

#2 tack. ska kolla detta.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

papa-bear
2017-11-29 14:50
#3

om du inte har fått svar, så tolkar jag reglerna som att du måste be om tillstånd, dels för att kompositören lever och att dina ändringar är för små för att räknas som arrangemang

Galenidjur
2017-11-29 17:30
#4

#3 
 Ett arrangemang är per definition en ombearbetning av ett musikstycke så att det kan spelas av andra instrument eller en annan kombination av instrument än originalstycket.  Originalet spelas av symfoniorkester  (stråk, blås slagverk )+ kinesiska instrument, mitt arr spelas enbart av fiol, viola och cello.   Dvs stråkkvartett.  Så vet inte vad du menar med att det är "för små ändringar" för att kallas arrangemang. Det finns inget som heter så. Alla nya varianter av ett originalstycke är ett arrangemang :) 

Inte för att det spelar någon roll i sammanhanget dock, man måste ändå be om tillåtelse i de flesta fall. Problemet är att det finns en del undantag och så, t.ex. kan "arenan" man spelar på ha betalat in en klumpsumma för att man ska få spela upp i princip vad man vill utan att söka tillstånd för varje enskilt stycke, men hur det går till eller  vem det betalas till det vet jag inte…Det är en hel vetenskap det här… 

Jag får ta upp det med ensemblen. Det kan vara så att de har bättre koll på vad som måste göras än vad jag har.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: