Annons:
Etikettlagar
Läst 537 ggr
Nourwadah
2017-11-09 15:14

Brott i nära relation

Hej, mitt namn är Nour. Jag undrar hur det går till med förhör osv när det gäller barn som varit utsatta för våld i nära relation. När jag var 17 anmälde jag min mamma för misshandel och förra veckan var jag på förhör och berättade om detta på ett barnahus (då hade jag precis fyllt 18). Jag berättade att min mamma vid upprepande gånger tagit mig hårt i armen så det blivit blåmärken. Polisen sa att det räckte för den gången men att jag säkert behövde komma tillbaka. Men min fråga är vad som händer sen? Kan min mamma bli dömd för det jag sagt hittills? Eller krävs det att jag pratar mer och i annat tillfälle? Var detta ett förhör eller bara förundersökning? Kan jag ”dra tillbaka” det jag sagt eller anmält? Känner mig jätteorolig.

Annons:
Martin
2017-11-12 21:59
#1

Förhör ingår i förundersökningar, så det var inte det ena eller det andra. Var det ett förhör så är sannolikt förundersökning inledd om det inte var första gången du pratade med dem för då kanske anmälan skrevs i samband med förhöret och då brukar man därefter när man "ser vad man har" bestämma sig för om man inleder förundersökning eller lägger ner ärendet.

Brott i nära relationer leds av åklagare, dvs de bestämmer vad polisen skall göra. Vilka undersökningar och vem som skall förhöras. 

Man kan dra tillbaka det man anmält (brukar innebära att man blir förhörd pånytt och får förklara varför man vill ändra sina uppgifter), men det förhöret du medverkat i finns kvar. Om det som sagts där är sant tycker jag inte du skall dra tillbaka det. Ett tillbakadragande som görs av målsägare (den som är utsatt för brott) innebär inte heller att ärendet läggs ner, åklagaren kan välja att driva det ändå. Då spelar man antingen upp förhöret om det är inspelat eller så får den polisen som förhörde dig vittna på att det som står i förhöret är det som sades under förhöret.

Här är en bra länk om hur det hela går till, i menyn både till vänster och höger finns andra bra länkar.

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/vad-hander-efter-polisanmalan

Lycka till och hoppas på det bästa för dig!

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: