Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1375 ggr
[Carpinus]1
2017-11-05 08:32

Sexistisk kultur inom Polisen?

"Expressen har efter vittnesmålen under #metoo granskat polismyndigheten och förekomsten av sexuella trakasserier inom kåren. Granskningen har visat att trakasserier och övergrepp mot kvinnor förekommer frekvent även inom den myndighet som ansvarar för att ge drabbade kvinnor upprättelse."---

https://www.expressen.se/nyheter/sexlarmen-inifran-polisen-overgrepp-och-trakasserier/

"Expressen kan i dag berätta om hur sexuella övergrepp och trakasserier mot kvinnorna på arbetsplatsen är vardagsmat även inom den myndighet som ska utreda sexualbrott. Leif GW Persson känner igen bilden.

Upplever du att det finns sexistisk kultur inom polisen?

– Ja det finns det naturligtvis och mycket starkare än hos medierna. Det är omvittnad och känt sedan länge. Däremot tror jag att det har blivit bättre och det beror helt enkelt på att det i dag är en betydligt större andel kvinnor som jobbar där. Men det har varit bedrövligt ganska länge. Det var väl ingen slump att Kapten Klänning var den store jämställdhetskämpen, med facit i hand var han inte så jävla lyckad."---

https://www.expressen.se/nyheter/gw-det-har-varit-bedrovligt-lange/

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-05 08:43
#1

#0 Kommer inte som någon större överraskning för den som under årens lopp haft släkt och bekanta inom Polisväsendet.  Man har fått höra  ett och annat i förtroende, men kårandan var stark och förhindrade anmälningar. Man vill hoppas att det är bättre idag, men enligt Rolf Granér, lektor i polisvetenskap på Linnéuniversitetet,  finns det fortfarande en stark kåranda inom polisen:

" Generellt sett finns det en stor obenägenhet att offentligt kritisera en kollega och en outtalad kod att man inte lägger sig i en kollegas ärende. Möjligen kan man kritisera en kollega internt, men i media ger man lite mer försiktiga svar, säger han.

Poliser är ofta utsatta i sitt arbete och vilket innebär att kollegor är ovilliga att anmäla varandra om det gäller brott inom tjänsten."---

Källa.

Martin
2017-11-12 22:02
#2

Nej, det förekommer såklart inom polisen också precis som på ganska många andra ställen också. Även om det såklart inte är bra.

Angående kommentaren att man möjligen kan kritisera intern men är försiktig med att gå till media så förstår jag den inte riktigt. Jag är själv sådan att jag skulle aldrig gå till media med någon kritik mot någon eller något. Jag har en bekant som har en del problem med försäkringskassan osv och där skulle jag möjligen överväga en kampanj i sociala medier eller debattartiklar för att belysa ett problem. Men inte för att smutskasta enskild individ och inte kollega heller.

Antingen gör man polisanmälan eller så tar man det internt  om det inte är något brott som skett. Så tänker jag i alla fall.

mvh Martin

[Carpinus]1
2017-11-12 22:20
#3

#2 Det Granér uttalar sig om är väl i första hand ett uppmärksammat fall, där ingen knystat något på snart två decennier, men när det till sist togs upp igen så visar det sig att flera insatta personer var för sig burit på tankar om att allt inte gått rätt till. Det är väl det som är ett utslag av kårandan.

Upp till toppen
Annons: