Annons:
Etikettlagar
Läst 1090 ggr
Galenidjur
2017-09-08 14:33

förtal och offentliga handlingar

Kan spridandet av offentliga handlingar nån gång räknas som förtal? T.ex. är det tillåtet att hämta ut en dom och sen sprida runt den överallt bara för att hämnas? Frågar då en jag känner gjort detta och jag undrar om personen skulle kunna råka illa ut för detta.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
[AnimeV4]
2017-09-08 14:41
#1

Flashback kryllar ju av sådant. Tror knappast att det är olagligt när det är en riktig dom och inte bara någon som är misstänkt som hängs ut. Däremot vet jag inte om syftet avgör om det är brottsligt eller ej.

Galenidjur
2017-09-08 15:22
#3

#2 jag har redan sett det där och ärligt talat förstår jag inte svaret. Svarar personen ens på frågan eller är det bara jag som är trög?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Gronstedt
2017-09-08 15:26
#4

#3: Personen svarar att det kan utgöra förtal, vilket avgörs från fall till fall, men att både uppsåtet och den lidna skadan är svåra att bedöma.

Galenidjur
2017-09-08 16:10
#5

#4 ok. tack för förtydligandet! :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Carpinus]1
2017-09-08 16:26
#6

#3 Sprider man runt handlingen "överallt", som du skriver, och inte bara där det kan tyckas vara relevant så kan det nog ses som uppsåt att skada. Sedan kan det ju också bero på om man tillfogat några egna kommentarer tillsammans med handlingen och vad man i så fall skrivit där.

Annons:
Galenidjur
2017-09-08 17:12
#7

#6 personen jag känner, låt oss kalla honom Pelle, ligger i personlig konflikt med den dömde (myndigheter är inblandade också). Pelle har då grävt fram en gammal dom och sprider runt detta på nätet av den enda anledningen att Pelle vill hämnas och smutskasta den här personen. Det finns alltså ingen "giltig" orsak till varför han sprider dessa handlingar.  

Jag förstår ju Pelle eftersom den dömde har gjort riktigt dåliga saker mot Pelle, MEN jag vill ju inte att Pelle ska ställa till det för sig och få problem nu när både han och den dömde är under utredning av diverse myndigheter.  Därför var jag nyfiken på om detta var något som skulle kunna användas mot Pelle ur en laglig synvinkel.  Han har inte skrivit några direkta kommentarer mer än typ "den här personen är en idiot."  osv och sånt har man ju rätt att skriva,  men just uthängningen i sig känns riskabel i mina ögon :/

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Carpinus]1
2017-09-08 17:28
#8

Ja, sedan beror det ju på hur den utpekade reagerar, det är alltså den förment förtalade som måste väcka talan. Blir inte motparten fälld kan det bli ganska kostsamt.

Gronstedt
2017-09-08 17:29
#9

Enligt länken beror det också på vad domen handlar om. Om den är för något "ofarligt", som fortkörning, kan det förmodligen inte anses vara förtal, om det är något som får andra att titta snett på den dömde (som sexuella övergrepp) eller som kan göra att hen blir av med jobbet eller liknande om det blir känt, är det förmodligen förtal.

Galenidjur
2017-09-08 19:41
#10

#8 jo det vet jag ju, men det är ju ändå onödigt att riskera att bli anmäld även om risken inte är så stor. Speciellt när man är i en oressad situation. #9 det handlar om barnmisshandel så det är rätt illa kan man säga.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Martin
2017-09-10 06:57
#11

Det handlar mycket om vad det är för brott också. Som det står så räcker det ju inte att utmåla någon som "brottsling", utan man måste kunna anta att andra tycker illa om det också. 

Att sprida domar från t.ex. fortkörningar, bilbältesförseelser eller annat liknande kan jag inte tänka mig skulle räknas.

Sexualbrott, våldsbrott och narkotikabrott skulle jag dock kunna tänka mig räknas dit, även om jag inte sett praxis på det. Bara för att ta några exempel. Finns såklart fler brott som väcker folks missaktning, men generellt tror jag inte att trafikbrott gör det.

Som #10 skriver så handlar det om barnmisshandel och då är det sannolikt att räkna som förtal.

Också att ha i minnet, är man skyldig att lämna ut den (som domstolen är) så gör de sig inte skyldiga till brott, så bara för att de lämnar ut en handling innebär det inte att den som fått den kan sprida den vind för våg utan risk för konsekvens.

Och som även påpekats ovan och i länken, men som många glömmer: Förtal handlar inte om att falskt anklaga någon för något. Det gäller även om det man anklagas för är sant.

Nedan finns artikel om sexdömd (mot barn) man som förtalas på Facebook och där kvinnan som gjorde inläggen dömdes för förtal. Man bedömde det som ett straffvärde på 2 månaders fängelse men att det kunde avtjänas som villkorlig dom. Den sexbrottsdömde fick även ett skadestånd. 
http://www.bt.se/boras/boraskvinna-falld-for-fortal-av-sexdomd-man/

mvh Martin

Martin
2017-09-10 06:58
#12

Det finns också domar för så kallad "hämndporr", där (främst) killar lägger ut naken/sexbilder på sina ex på t.ex. sociala medier. Där finns flera domar på förtal i de sammanhangen.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: