Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 812 ggr
[Carpinus]1
7/1/17, 3:20 PM

Ingen Bråvallafestival 2018 p.g.a. sexbrotten

Arrangören för Bråvallafestivalen, FKP Scorpio, meddelar att man inte tänker arrangera denna festival nästa år. Man uppger att orsaken är de sexövergrepp som skett även i år trots högre beredskap- hittills har det gjorts elva ofredandeanmälningar och en anmälan om våldtäkt.

http://www.expressen.se/nyheter/bravalla-stalls-in-efter-sexbrotten/

Annons:
landsbygdsbo
7/1/17, 3:21 PM
#1

En logisk anledning. Klarar man inte av säkerheten så….

Mysan_
7/1/17, 3:42 PM
#2

Sånt här ska inte behöva hända, jag blir så förbannad. Varför kan vi inte börja kastrera personer som våldtar och utför sexbrott?

landsbygdsbo
7/1/17, 3:45 PM
#3

#2 och hur hindrar det kräken som utför de aktuella övergreppen och inte åker dit?

[VSK]
7/1/17, 3:51 PM
#4

#1

Hur menar du exakt med att man inte klarar av säkerheten?

Det har aldrig varit så hög säkerhet som det är nu med fler vakter och kameraövervakning, men ändå ökar brotten. Problemet är inte bristande säkerhet utan problemet är de personer som utför dessa brott.

Mysan_
7/1/17, 3:55 PM
#5

#3 Jag syftar på dom som åker dit. Jag tycker verkligen att alla som gör så förtjänar en smärtsam kastrering, våldtäkter och sexbrott händer allt för ofta och det gör mig så fruktansvärt arg. Jag förstår verkligen inte hur en kan ta sig rätten till att göra vad en vill med någon annans kropp.

[VSK]
7/1/17, 3:58 PM
#6

"En grupp poliser kommer av säkerhetsskäl ha k-pistar på årets Bråvallafestival i Norrköping. Samtidigt vidtas andra säkerhetsåtgärder för att förhindra sexuella övergrepp".

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6729543

landsbygdsbo, om inte detta räcker, vad har du för andra konkreta förslag. Stridsvagnar? 

Eller så kan man ju faktiskt porta de som utför dessa brott statistiskt sett.

Annons:
landsbygdsbo
7/1/17, 4:00 PM
#7

Om man klarar av säkerheten beror inte på vad  man gjort utan mer av vad som hänt…

landsbygdsbo
7/1/17, 4:02 PM
#8

#5

Jag håller med, vad det gäller rätten till integritet och sin egen kropp. Men sedan att samhället ska hämnas på ett medeltida vis? njae..där håller jag inte med.

[VSK]
7/1/17, 4:02 PM
#9

#7

Om så skulle vara fallet, så hur menar du då med ditt första inlägg i den här tråden. Tror du att säkerhetsansvariga är synska?

[VSK]
7/1/17, 4:04 PM
#10

#8

Eftersom vi går mot en ny medeltid, varför inte.

Mysan_
7/1/17, 4:04 PM
#11

#8 Det verkar nästan behövas eftersom det verkligen har spårat ur, det sker verkligen alldeles för många våldtäkter.

[Carpinus]1
7/1/17, 7:11 PM
#12

Mitt i allt så finns det en del antydningar att sexövergreppen inte är det enda skälet till att arrangören ställer in nästa år, men det kanske åtminstone har bidragit.

https://www.svt.se/kultur/hoppas-det-inte-ar-ett-satt-att-dolja-bolagets-brakforlust

[Carpinus]1
7/2/17, 10:28 AM
#13

Ytterligare anmälningar om våldtäkter under festivalen har inkommit, samtidigt som fler ifrågasätter det huvudsakliga skälet till att Scorpion drar sig ur Bråvalla. Expressens Anders Nunstedt skriver t.ex:

"I fjol gick Fkp Scorpio Nordic AB med 75 miljoner kronor i förlust. De totala förlustsiffrorna för festivalen sägs ligga på runt 200 miljoner kronor.

Frågan är om de hade kunnat driva festivalen vidare 2018 oavsett. Nu valde ledningen att kommunicera att de baserar sitt beslut att ställa in festivalen nästa år på rapporterna om sexuella ofredanden samt att en flicka anmält att hon våldtagits under Håkan Hellströms spelning på fredagen.

Det låter inte särskilt trovärdigt, men det låter bra. Nu är det snart slut på Bråvallaskiten."

De tyska ägarna kallar det "en cynisk spekulation" att skälet till nedläggningen skulle vara något annat än sexövergreppen.

Annons:
Martin
7/2/17, 11:52 AM
#14

Utan insyn utan bara till vad media skriver, bland annat länkat tidigare i denna tråden så kan man väl anta att det rör sig om en kombination. Vill man försöka motverka de här brotten så krävs rätt stor personalresurs och jag tror även kameraövervakning är en bra grej. Men framförallt mycket personal och det kostar ju. Vilket kanske inte är det enklaste att tillsätta om man går 200 miljoner back (även om personalkostnaderna knappast kan vara de största).

mvh Martin

[Carpinus]1
7/2/17, 1:33 PM
#15

#14 Ja, redan inför förra året var det "vinstvarning" på festivalen, och då meddelade arrangören att man inte ställt in en festival på 25 år (p.g.a. ekonomin).  Kanske gjorde man en dygd av nödvändigheten när man nu ställer in p.g.a. sexövergreppen? Därmed inte sagt att man inte tar de senare på allvar, bara att det kanske finns delorsaker.

Martin
7/3/17, 8:24 AM
#16

Nej precis. Jag tycker ju personligen att det är fel anledning att ställa in något att det begås brott. Det är att ge förövarna rätt och förstöra för alla som sköter sig. Bättre att satsa hårt på att förebygga vilket såklart är svårt på gränsen till omöjligt.

Men det håller såklart inte heller att köra en festival som går med förlust, och 200 miljoner i förlust som det pratades om här är ju inte direkt någon liten förlust heller…

mvh Martin

[Stockholmare]
7/7/17, 10:40 PM
#17

Jag var på plats under festivalen.

Säkerheten kunde säkert ha varit bättre jag såg folk som tog sig in på området utan biljett.

Upp till toppen
Annons: