Annons:
Etikettlagar
Läst 2081 ggr
lunaaa
5/1/17, 5:43 PM

Röja skyddat ID

En bekant till mig hotar med att röja min skyddade identitet. Personen hotar alltså med att avslöja vart jag befinner mig för den person som inte får veta vart jag bor, i syfte för att skada mig (fysiskt) 

Det finns bevis i form av meddelanden ifrån denna person.  Jag riskerar alltså att bli skadad pågrund av personen, isåfall vilka konsekvenser kan personen få? Kan man anmäla personen?

Annons:
vallhund
5/1/17, 5:46 PM
#1

Polisanmäl den som hotar att röja dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
5/1/17, 5:46 PM
#2

Jag hade anmält för hot. Det är inte okej att hota.

Stallmima
5/1/17, 5:47 PM
#3

Anmäl!

thenameless
5/1/17, 5:54 PM
#4

Olaga hot alternativt grovt olaga hot. beroende på vilken form av hot du står under ifrån personen du gömmer dig för?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Niseeu
5/1/17, 5:59 PM
#5

Ring polisen på en gång och anmäl!

lunaaa
5/3/17, 5:14 PM
#6

Okej tack!

Annons:
Martin
5/15/17, 9:11 AM
#7

Det är inte olagligt för en privatperson att röja en skyddad id (eller sekretessmarkering som det egentligen heter) (gör man det som tjänsteman kan man däremot göra sig skyldig till tjänstefel).

Däremot så hotar ju personen uppenbarligen dig, och det är däremot olagligt. Dock räcker det inte till grovt olaga hot som jag ser det, men givetvis skall du anmäla.

mvh Martin

Honestyisdead
5/15/17, 11:02 AM
#8

#7 Tack för informationen.

[Carpinus]1
5/22/17, 10:42 AM
#9

På Aftonbladet debatt redogörs idag för ett fall där myndigheter röjt en skyddad identitet och vid flera tillfällen underlättat för den för misshandel och till besöksförbud dömde att komma närmare sitt offer.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/x6jXV/misshandlad--sedan-sviken-av-samhallet

Martin
5/22/17, 10:57 AM
#10

Tingsrätten är väl de som röjer sekretessmarkeringen och de är ingen myndighet. Däremot är det katastrofalt dåligt skött om det är som det står i artikeln.

mvh Martin

[Carpinus]1
5/22/17, 11:13 AM
#11

#10 Jag vill nog ha det till att tingsrätten är en myndighet.

Citat regeringens hemsida: "Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland annat polisen, åklagarväsendet, domstolarna, kriminalvården samt för migrations- och asylfrågor och krisberedskap." 

Även:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Myndighet

Martin
5/23/17, 8:40 AM
#12

Har faktiskt aldrig tänkt på domstolarna som myndigheter i och med deras självständighet. Men det är faktiskt självklart nu när du skriver det. Tankevurpa från min sida.

mvh Martin

Fillifjonkan60
5/23/17, 8:39 PM
#13

Anmäl och byt sen vänner!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Martin
5/26/17, 7:30 AM
#14

Sen skall man rent allmänt ha med sig att "skyddad id" / eller sekretesspärr som det egentligen heter inte är något garanterat skydd.

Det finns ofta sätt att komma runt det och hitta adressen ändå. Inte minst om personen som själv har det inte är väldigt noggrann och vidtar alla tänkbara åtgärder. Och inte ens då är det säkert. Vet flera med skyddad id vars adresser ändå kommit fram genom t.ex. en ganska enkel googlesökning.

mvh Martin

[Målsägare]
6/16/17, 12:42 AM
#15

Anmäl varje gång! Samla bevis, Spar alla SMS, försök att spela in samtalen som den som hotar dig ringer. Anmäl varje gång, skriv ner datum och tid när personen kontaktar dig. 

Ingen har rätt att röja din ID. 

ha en flykplan! Jag vet hur det är att bli förföljd! Jag hade tur som fick låna vänners sommarstuga och flyttade runt! Livet i kappsäck är inte kul!

Ju mer du polisanmäler, desto mer har polisen som bevis. Spar alla polisanmälningar och du ska be polisen att skicka dem till dig. Du borde ha dem inom 3-5 dagar. Annars ringer du tillbaka och ber om polisanmälan. Gör i ordning en pärm med alla bevisen. Det brukar imponera. 

Om personen skadar dig - ring 112. Ta reda på om det finns någon app som du kan använda som spelar in samtal eller ringer någon för att varna…… Tänkte på Dr Phils fru Robins app. 

Prata med dina familj och vänner. Skicka SMS till mamma att du lever……byt telefonnummer ofta - använd kontaktkort. Det gjorde jag!

Har du fått överfallsalarm av polis. Det fick jag! Den låter utav bara helvete!

Anmäl aset! 
Vi som har råkat ut för brott och  anmäler skyddar alla andra från asen. Glöm aldrig det! Om du blir misstrodd (jag blev det) Så stå på dig och be dom som inte tror på dig att bevisa att du ljuger och de ska bevisa det vetenskapligt. Du kan anmäla dem för ärekränkning och de kan få fängelse i några år. 

Lycka til och låt inte aset vinna över dig!

[Målsägare]
6/16/17, 12:48 AM
#16

#11 Det låter fint. Men min erfarenhet av rättsväsendet och politiker är att de bryr sig inte om de inte kan göra karriär, bli kända och tjäna pengar på andras olycka. De är inte speciellt trevliga mot målsägare. Men det hemlighetshålls så att det inte ska komma ut!

landsbygdsbo
6/18/17, 4:04 PM
#17

Mja..det är knappast ärekränkning att tvivla på vad en person påstår.

Och fängelse ngr år,  för ärekränkning..knappast på på den här sidan om det senaste sekelskiftet…

Däremot, att dokumentera all är ju generals-rådet i alla konflikter. Mot enskilda såväl som myndigheter.

Martin
6/18/17, 7:19 PM
#18

#15 En hel del felaktigheter i inlägget. Men en del bra tips också såklart. Mest så att du inte tror att det är så som du skrivit.

mvh Martin

[Målsägare]
6/18/17, 8:08 PM
#19

#18

Jag tror inte. Jag vet. Jag har BEVIS! Jag är själv målsägare i ett av sveriges värsta brottsärende. som har varit ute i media i 17 år. Jag har blivit förföljd! Nästa gång du har en åsikt. Ha underlag. Jag kan säga att samhället kan ingenting, fattar mindre och gör noll. Om du inte har varit ett målsägare en dag. Då vet du noll! Du kan tro vad du vill. Jag har 25 års erfarenhet och bevis av samhället som msålägare.  

Det du skriver till mig är kränkande. Det är personer som du och dina åsikter som gör det lätt för gärningsman att utöva brott och slippa åtal.

landsbygdsbo
6/18/17, 9:58 PM
#20

#19

Problemet är ju att det är en milsvid skillnad mellan vad en person säger sig/tror sig veta och vad en tingsrätt/hovrätt kan ta ställning till.

Att du anser att åsikter du inte delar är kränkande kan och ska man ju egentligen bara rycka på axlarna åt.

Alla har rätt till sin åsikt, hur motbjudande och verklighetsfrämmande den än är.

Jag skulle tro att de flesta av oss i en eller annan form varit målsägande. Från ett accepterande av p-bot till att acceptera strafföreläggande för fortkörning till att ha olika åsikter gentemot myndighetsbeslut.

Så de flesta av oss ha tagit emot beslut vi inte gillat och ändå fortsatt leva normala liv.

Samhället gör för lite, det stämmer

Samhället förstår inte,. Kan det bero på de uppgifter som samhällets representanter ska ta sina beslut på?

Ta exempelvis ett av de vanligaste övergreppsformerna vi har här i landet.

En man begår ett övergrepp mot sin fd fru/sambo.

Hon anmäler detta

Han erkänner att han haft sex med henne men hävdar att det var med henne och inte mot henne.

Inga vittnen

Inga speciella skador

Ord mot ord

Hur ska samhället döma?

Den anklagande kan inte producera bevis som fäller alltså ska mannen frias!!!

Annons:
Martin
6/19/17, 2:12 PM
#21

#19 Jag har varit målsägare, flera gånger. Även i mycket grova brott (försöksstadiet, hade det varit fullbordat hade jag varit död). Gärningsmannen dock friad för det brottet så rent krasst (rättsväsendets bedömning) så hände inte brottet - däremot ett annat lite lindrigare brott. Jag väntar fortfarande på skadeståndet men komme aldrig att få det, bara att inse. Det är så det är, det är vad vi kan prestera för bevis i rätten som avgör. Kan man inte bevisa ett visst brott, så kan brottet fortfarande ha hänt men ingen kan dömas. Det må vara tråkigt, men högst rimligt. Ingen skall dömas på lösa grunder. Se nu senaste friandet (Linna) efter många år i fängelse, oskyldig.

Du skriver att du har bevis för att det är som du säger. Men du använder en brottsrubricering som inte finns (däremot en brottstyp, ärekränkningsbrott men som sagt bara ett av dem som kan ge flera års fängelse).

Du skriver "anmäl dem för ärekränkning". Vilket av brotten syftar du på? Förtal? Oftast böter. Grovt förtal, max 2 års fängelse. Det är förvisso "några år", men i praktiken är det ju 16 månaders fängelse för maxstraffet. Och för att få maxstraff på grovt förtal så skall det vara väldigt illa, jag vet inget fall där det dömts ut. Det jag menar är att det finns en del felaktigheter i dina påståenden som gör att det låter väldigt enkelt; "gör si så blir det så". Det är inte så enkelt. Jag är den förste att tycka att man alltid skall anmäla. Jag har en gång låtit bli att anmäla ett våldsbrott jag utsattes för, det kan jag reta mig på än idag. Förvisso vet jag att det hade förblivit olöst då det var en turist (mest sannolikt) som misshandlade mig och det aldrig hade gått att identifiera honom.

Ett överfallslarm som tjuter kan ju vara bra, men också falsk trygghet. Skall mycket till för att man skall få det av polisen - men det finns ett antal andra bra på marknaden att köpa vilka jag kan rekommendera. Men som sagt, man får inte glömma att de inte skyddar. Bara påkallar andras uppmärksamhet. Om man hinner använda dem.

Vilket brott skulle det vara att för en privatperson röja en skyddad id menar du? Jag menar att det inte är brottsligt. Däremot om en tjänsteman gör det borde det kunna bli tjänstefel.

Sen - om jag inte sade det - så är jag den förste att beklaga att du inte blivit trodd på och att du råkat illa ut. Hoppas det får en lösning. Men nästa gång du snackar bevis och skriver om hur saker är, så får du gärna länka. Nu syftar jag inte till vad du varit med om - för det var inte det jag kommenterade då jag naturligtvis inte kan kommentera något som jag inte vet något om.

Sist men inte minst; Det är inte den som slår fast fakta och berättar hur det är som gör att folk kan fortsätta begå brott och undgå åtal. Undgå åtal gör man bara om det inte finns tillräckliga skäl för åtal. Om man inte vet rekvisiten för ett brott, påföljden eller andra omständigheter kan det vara svårt att samla på rätt bevis för att få en fällande dom eller ens att komma till åtal.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: