Annons:
Etiketterpolisenterrorbrott
Läst 1028 ggr
[AnimeV4]
2017-04-07 15:17

LIVE - Polisinsats i Stockholm. Terrorbrott?

Riktigt otäckt! Mår illa. En lastbil har kört in i en folkmassa. 3 personer är avlidna.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/1244?broadcastId=b46ae98d69ba6f1ba43c7310a1b0b1ca

Se de senaste klippen, programmen och följ alla livesändningar från Aftonbladet TV här.
  • Redigerat 2021-05-18 21:06 av Pyttelite
Annons:
Huygens
2017-04-07 15:19
#1

Falsk flagga?

[AnimeV4]
2017-04-07 15:28
#2

Det ryktas om en bomb. Lastbilen står nu och ryker och brinner.

[AnimeV4]
2017-04-07 15:32
#3

De har fått uppgifter om att polisen ropar "Backa, backa! Det här är en terrorattack!"

[Jimmy.L]
2017-04-07 15:37
#4

Inga tåg går från sthlm C samt tunnelbanan ska vara avstängd enligt SR.

[AnimeV4]
2017-04-07 15:50
#5

Ett vittne säger att det är skottlossning vid Fridhemsplan.

[AnimeV4]
2017-04-07 16:04
#6

Löfven bekräftar att detta var ett terrordåd.

För ca 30 minuter sedan hade de pratat med kommunikationschefen för företaget som äger lastbilen och de hade inte kunnat kontakta föraren. Det är bekräftat att lastbilen är kapad.

Annons:
Mitchika
2017-04-07 17:12
#7

Tack, PuffBuck! Jag blev upplyst snabbt (såg tråden direkt när du skapade den) och har fått tag i både familj, släkt och vänner som jobbar, befinner sig i eller bor inne i Stockholm. Alla är okej och nästan alla är i säkerhet. 

Herregud, min mamma jobbar vid Fridhemsplan och hon går ofta till Åhléns (där lastbilen körde in) på fredagar då hon slutar tidigare.  Hade hon gjort det idag också..

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[AnimeV4]
2017-04-07 18:05
#8

Absolut! Skönt att det var bra med dem. Uppgiften om skottlossning på Fridhemsplan verkar inte stämma. De har dessutom fått in flera uppgifter om skottlossningar och smällar på olika håll, men det är inga som polisen har kunnat bekräfta.

Fy vad otäckt med din mamma, men vilken otrolig tur!

Det verkar som om siffran stannade på 3 döda och 8 skadade.

Huygens
2017-04-08 13:20
#9

Jag tycker det är ett problem att tidningarna tar bort sina första uppgifter istället för att bara markera uppgifterna som dementerade. Igår hade Expressen texten:

"Under dagen och kvällen dementerades att det skulle ha skett skottlossningar på Stureplan, T–centralen, Fridhemsplan och vid Liljeholmen och Globen."

samt

"Expressen har nu fått bekräftat att skottlossning har skett på Hötorget och på Åhléns."

Idag är (del av) texten borta.

.

Likadant Aftonbladet:

"Enligt uppgifter till Dagens Nyheter har skott avlossats även vid Fridhemsplan, uppgifter som senare bekräftas av polisen."

och senare (bortstädad) artikel:

"Skottlossning har tidigare rapporterats från Fridhemsplan på Kungsholmen i Stockholm, men polisen dementerar nu efter att tidigare ha bekräftat uppgifterna."

.

Jag tycker det är lite för många skottlossningar som plötsligt blir icke-skottlossningar. Påminner om dom mytomspunna bekräftade ubåtarna som sedan blir "icke ubåt".

.

Historien haltar också på så sätt att lastbilen stals ca kl 14:30 men det tog över 20 minuter att köra dom 500 m till Åhlens entré. Första larmet till polis kom enligt Expressen kl 14:53, kolla på klockslagen i grafiken/kartbilden.

.

Föraren enligt Expressen var en man på 25 - 30 år, men den nu gripne Uzbekiern är 39 år.

Ska jag tro på det här: Den gripne 39-åringen från Uzbekistan ska ha brottats ner av polisen och ska nästan direkt på en blandning av ryska och svenska ha erkänt terrordådet. Hur bra är polisens ryska? Om det nu var uzbekierns målsättning att erkänna "på ryska och svenska", varför flydde han då alls från platsen? Aftonbladet

[AnimeV4]
2017-04-08 14:17
#10

Jag håller med! Det var verkligen konstigt gällande uppgifterna även i LIVE-sändningen. Först frågade de sig om det var ett terrorbrott, sen bekräftade Löfven det, sen var det "Löfvens ord", sen var det kanske ett terrorbrott, sen var det ett terrorbrott osv…

De säger att man inte ska sprida icke-bekräftade uppgifter, men då behöver de ju inte ändra sig hit och dit heller.

Mycket märkligt..

Huygens
2017-04-08 15:20
#11

Tack, jag är glad att någon mer än jag noterat det.

.

Även den långdragna TV-täckningen, där SVT onödigt sände samma sak, på båda kanalerna samtidigt i timmar och andra program utgick, var av tveksam funktion. Jag förstår det inte, då uppgifterna fladdrade, ändrades, saknade innehåll och vaga politiker gjorde svävande uttalanden under långa stunder.

SVT måste fått någon slags förinformation och instruerats i förväg hur dom skulle agera. Frågan är om skjutningarna, "skotten", var SÄPO-agenter som avfyra vapen från hustak för att få mera "action" och uppståndelse. SÄPO ska ju ha kört en terrorövning dagen innan.

.

Jag förstår inte heller att personuppgifterna på föraren var så vaga. Massvis måste sett honom och kunnat fota med mobilerna.

[AnimeV4]
2017-04-08 15:33
#12

Det är flera som spekulerar om de var förberedda på detta, bland annat pga övningen och att polisen var så snabbt på plats. Nu är det en massa sidor här, men det går nog att söka.

https://www.flashback.org/t2828333

Huygens
2017-04-08 16:52
#13

Jag är rädd för att svensk polis kan ha klantat till det. Den 39-årige fanatiske islamistiske uzbekiern drack rikligt med alkohol, så särskilt muslimsk kan han inte varit. Expressen

Dessutom var han ickereligiös och skickade bara pengar till sina fyra barn i Uzbekistan.

.

Det här är alltså centrala Stockholm, som är absolut gödslat med övervakningskameror. Dessutom passerade lastbilen platsen där Taimour Abdulwahab sprängdes till döds. Lastbilen stannar 80 m från platsen där Taimours dog.

Det måste finnas en sådan osannolik mängd övervakningsbilder att polisen måste ha enorma mängder filmmaterial som borde göra det möjligt att skilja på en 39-årig uzbekier och en 25-årig (SÄPO-agent?).

.

Nu nämns en Nokas värdetransportbil som påstås åkt före lastbilen och tutat. Det har vi inte hört tidigare. Vad är det som händer? Expressen

Annons:
Huygens
2017-04-08 19:04
#14

Dom 4 avlidna är ej identifierade. Hur är det möjligt?

30-årige Uzbekiern påstås ha både bränt sej på den hemmagjorda bomben i lastbilen och skurit sej, så att han har lämnat blodspår ända till Arlanda. Dessutom hade han glaskross i kläderna.

Frågan är hur lastbilen kunde stjälas då hytten kan låsas, dessutom har lastbilen både transponderlås och alkolås.

[AnimeV4]
2017-04-08 20:14
#15

Låter knepigt. Jag är sjuk så det hela är extra snurrigt.

Det verkar som att iallafall ett offer är identifierat. En kvinna vars namn börjar på E.

Huygens
2017-04-09 20:26
#16

Nu har dom släppt namn och bild på uzbekiern, det finns ingen återvändo för honom. Om han är oskyldig har han lika stor chans i en domstol som en grilla kyckling i munnen på en krokodil. AB

Och Löfven är "enormt frustrerad", lagarna måste skärpas. Löfven måste förbereda sej på strid mm, bla bla blaha… AB

[AnimeV4]
2017-04-09 20:38
#17

Det var f*n inte dåligt att självaste Aftonblaskan släppt namn på någon som inte är svensk! Och Löfven är ju väldigt efter med det arbetet. Trodde han (och väldigt många andra) på riktigt att vi skulle undkomma sådana här händelser med tanke på hur bristande regeringen är i att hantera saker som dessa? Varför dög inte våldtäkterna?

[AnimeV4]
2017-04-10 20:02
#18

Alla namn på offren finns ute på en knepig sida och jag har inte koll på den första källan. Jag är inte säker på om jag får länka till sidan. Den innehåller namn, kort beskrivning och bilder på händelsen överlag som är väldigt otäcka.

Huygens
2017-04-11 08:15
#19

Risken finns att polisen kan stå och stampa tiden framöver. Det verkar som om Dan Eliasson och dom andra cheferna indikerar att polisen kan bli handlingsförlamad av bördan från den enorma terrorattacken och att det kan blockera svensk polis i mer än ett år (flera år?).

Det kommer krävas hundratals utredare för att få klarhet i terrordådet, massvis med handläggare, analytiker, kriminologer och IT-brottsexperter. Aftonbladet

Polisen har tidigare sagt att det är mycket svårt att skydda sej mot sk lone wolf-attacker, då personen agerar helt på egen hand, och det blir synnerligen svårt när dessa lone wolfs samarbetar med WhatsApp-mobiler. Nu är två personer gripna.

.

Svårigheten anses ligga i att veta vad den enskilde ensamvargen tänker göra. Samtidigt påstås den förste gripne ha agerat öppet med sina åsikter på Facebook. Anna Kinberg-Batra kräver nu en förklaring av SÄPO och rikspolischefen samt kräver att dom kommer till riksdagen. SVT

Huygens
2017-04-12 14:28
#20

Den ickereligiöse islamistiske fanatikern Akilov visste inte ens hur man ber i en moske. Aftonbladet

.

Om det nu var så att Akilov ville bli gripen och därför erkände till alla han mötte på vägen, varför var lastbilsföraren i så fall maskerad och avvek från platsen av Åhléns?

Varför lät sej inte Akilov gripas på plats om han nu så gärna ville erkänna och bli gripen?

.

Kan det vara så att lastbilsföraren maskerade sej och flydde, för att den oskyldige Akilov senare skulle ta på sej skulden? Vet någon om terrorister håller Akilovs familjemedlemmar fängslade i Uzbekistan och på så sätt tvingat Akilov ta på sej skulden för ett dåd han är oskyldig till?

Eller kan det vara så att terrorister i utbyte mot att t ex ge ett av Akilovs sjuka barn livslång hälsovård, lyckats övertala honom att ta på sej skulden?

Annons:
Upp till toppen
Annons: