Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1315 ggr
Anonym
Anonym
2017-01-03 01:16

Körde på bil vid rondell

Håller på att gå sönder av ångest och behöver veta vad jag ska göra. Körde in i en bil bakifrån vid en rondell. Jag blev såklart helt chockad och satt och stirrade på människan i bilen framför genom backspegeln och hen kollade tillbaka. Hinner inte tänka på registreringsnummer alls innan hen åker iväg, tänkte följt efter istället men tappade bort hen i den mycket täta trafiken. Kan alltså helt omöjligt säga åt vilket håll människan åkte och hade ingen chans att hitta denne igen. Jag vet att det är mitt fel men vad tusan ska jag göra nu? Lär ju bli anmäld för smitning om hen tog mitt registreringsnummer? :(

Annons:
Honestyisdead
2017-01-03 01:20
#1

Det lär du inte åka dit för. Uppenbarligen ville personen inte ha med polis att göra eftersom den körde iväg. Du smet ju inte.

Men du borde ringa och berätta vad som hänt.

[VCG1997]
2017-01-03 01:21
#2

Hann du se ifall det blev en skada på bilen, eller fick du någon skada på din bil? Ifall inga skador finns så tror jag inte att man kan åka dit för någonting oavsett omständigheterna. Jag har inte stenkoll på reglerna dock. Jag har personligen backat på en bil på en parkering en gång och fick själv total panik. Jag förstod inte vad som hände och befann mig i chocktillstånd, det var fruktansvärt. Försök att komma ihåg att allting löser sig! :)

Sindri
2017-01-03 01:23
#3

Jag tror inte du kan bli anmäld för smitning om den andre åkte före dig, och inte gjorde tecken till dig att stanna, eller såg till att du kunde följa efter. Det är inte säkert att det alls hände något med bilen, de tål en del. Jag har blivit "påpuffad" i trafiken utan att det hänt något med min bil.

Tycker du skall släppa det och gå och lägga dig. Om föraren inte brydde sig så behöver du inte göra det heller.

Anonym
Anonym
2017-01-03 01:34
#4

#1 menar du att jag ska kontakta polisen? Jag hann inte tänka så mycket på skador, men kollade om det fanns dragkrok på bilen och det gjorde det så den största skadan hade blivit där isåfall men såg inget då jag kollade. Min nummerplåt blev lite tilltryckt men inget mer än det. Vad jag läst kan man åka på böter för att orsakat trafikfara. Borde jag göra skadeanmälan till försäkringsbolaget? Har bara haft körkort i någon månad så är fortfarande väldigt grön på det här. Tack för era kommentarer, känns lite bättre.

[VCG1997]
2017-01-03 01:38
#5

#4 

Jag tror att det är oklokt att kontakta polisen. Eftersom du haft det i månad så har du en provperiod på 2 år liksom jag. Jag hade haft mitt körkort bara några månader när jag orsakade en olycka men där blev det plåtskador och jag kom överens med den jag körde på att inte blanda in polisen. Polisen kan dra in körkorten för minsta lilla under provperioden.

Jag skulle inte ens kontakta försäkringsbolaget faktiskt eftersom den andra bilen stack. Eftersom den bara stack och körde iväg så brydde den sig uppenbarligen inte. Då behöver du nog inte oroa dig för någonting :)

Honestyisdead
2017-01-03 01:45
#6

Just eftersom ts redan på så kort tid har krockat anser jag att ts ska kontakta polis. Prövotiden finns av en anledning.

Annons:
[VCG1997]
2017-01-03 01:49
#7

#6

Jag tycker inte att det är någon skillnad att genomföra en krock efter 1 månad eller  15 år. Alla gör misstag och detta var inget allvarligt så det vore absurt löjligt att förlora körkortet på grund av denna händelse.

Honestyisdead
2017-01-03 01:55
#8

Ja det får du gärna tycka. Precis som du utrycker din åsikt utrycker jag min.

VildaVittra
2017-01-03 02:51
#9

#5 Du tycker alltså att det är klokare att den TS krockade med eventuellt ringer polisen och uppger TS bils registreringsnummer och anmäler TS för smitning? Varken vi eller TS vet ju om den personen hann registrera numret.

Skulle det hända blir TS garanterat av med körkortet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VCG1997]
2017-01-03 02:54
#10

#9

Detta må baseras på antagande men en person som blir påkörd och bara drar därifrån bryr sig förmodligen för lite för att registrera numret eller för att ringa polisen. För det första så undrar jag hur det kan klassas som en smitning när den som blir påkörd smet innan TS.

Vixxen
2017-01-03 03:36
#11

Personen som åkte därifrån kanske också blev chockad och rädd? Och åkte därifrån på grund av det? Den personen kan ha fått en whiplashskada. Hen kanske kontaktar polisen när den lugnat ner sig…

Tycker att TS ska stå för det som hänt och kontakta polisen och berätta vad som inträffat.

VildaVittra
2017-01-03 03:40
#12

#10 För att båda anses ha smitit i och med att de inte rapporterade det. TS behöver rapportera för sin del och den TS körde på likaså. Och vi vet som VoxBauers skriver inget om varför personen körde iväg. Kanske mådde någon i bilen dåligt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

landsbygdsbo
2017-01-03 10:45
#13

Man är inte skyldig att polisanmäla en händelse om inga personer blivit skadade.

Eftersom du körde på honom så är han normalt sett fri från skuld, han har dock det största intresset att anmäla för försäkringens skull.

Gör han inte det och du inte har möjlighet att nå honom har du all anledning att tro att inget hände.

Tala med ditt försäkringsbolag, säg som det var och betala självrisken för dina skador så är saken ur världen.

Gör du det och den andre dyker upp med klagomål så har du försäkringsbolagets anteckningar som bekräftar vad du sagt.

Annons:
Honestyisdead
2017-01-03 11:28
#14

#13 Såvitt jag vet ska skador på fordon anmälas de med. Eller du menar att du bara kan sticka om du kör in i en tom parkerad bil och denne blir skadad? Nä så fungerar det inte.

landsbygdsbo
2017-01-03 12:21
#15

#14. Jag skrev"Man är inte skyldig att polisanmäla en händelse om inga personer blivit skadade." Kommer man överens så löser parterna det utan polisinblandning. Endast om man inte är överens i skuldfrågan så är det lämpligt att belasta polisens resurser.

SÅ FUNGERAR DET.

Har det däremot skadats personer så är risken uppenbar för en process om vållande så…..därför har du en anmälningsskyldighet där.

Honestyisdead
2017-01-03 13:19
#16

[VCG1997]
2017-01-03 13:19
#17

Jag håller med landsbygdsbo i denna frågan. Jag har själv orsakat en skada på en bil men inga personer blev skadade alls och då kom vi överens om allting utan att blanda in polisen. Det är bara lämpligt att blanda in polisen i en eventuell tvist med personerna i den andra bilen, exempelvis om man är oense om vems fel det var.

Honestyisdead
2017-01-03 13:22
#18

Men alltså. Varför pratar ni om att komma överens? Ingen i det här fallet har kommit överens. 

Är väl mer givande att prata om det som är aktuellt,  dvs händelsen som ts var med om.

Ts vet inte om personen blev skadad. Ts vet inte hur skadad andra personens bil blev. Ts vet att hon orsakade krocken och känner sig skyldig.

Det är under all kritik att avråda ts från att kontakta polis och försäkring.

VildaVittra
2017-01-03 13:26
#19

#17 Och när den ena sticker, hur har man då kommit överens?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VCG1997]
2017-01-03 13:32
#20

#18

Eftersom personen klarade av att köra bilen så kan jag ju bara anta att personen hade klarat av att gå ut och prata med TS ifall den hade brytt sig. 

För mig känns det ganska uppenbart att personen inte brydde sig om händelsen, körde vidare i bilen och kanske svor för sig själv. 

Jag tycker att det är fruktansvärt onödigt att TS ska förlora sitt körkort över en bagatell, och därför är det fruktansvärt oklokt att kontakta polisen.

Försäkringsbolaget är också onödigt att kontakta tycker jag ifall det är så att ingen skada skedde på TS bil. Det är väldigt dyrt att betala just skadorna på sin egna bil.

Jag har inte sagt att dem har kommit överens men eftersom personen inte ens reste sig upp ur bilen för att tala med TS eller något sånt så får jag anta att personen inte brydde sig något större om händelsen. Därför borde TS inte heller bry sig om det som hänt. Bara att köra försiktigare i fortsättningen :)

Annons:
Honestyisdead
2017-01-03 13:41
#21

#20 Hört talas om chock? I chock kan du gå med brutna ben. 

Så att personen körde iväg säger ingenting om eventuella skador. Ofta känner man inte rygg och nackskador fören senare.

Att personen inte gick ut är ganska naturligt. Ts orsakade krocken således bör hon gå fram och kolla hur det gått. För vi vet ju att ts inte blev skadad.

Och om andra personen körde pga av chock och att ts inte gick fram är ju risken att denne tar kontakt med polis.

Man ska vara försiktig med att anta en massa. I en krock agerar man inte alltid logiskt.

[VCG1997]
2017-01-03 13:59
#22

#21

Jag var i chock när jag backade på en bil och visste att det var mitt fel men jag reste mig upp ur bilen, bad om ursäkt och så bytte vi alla personuppgifter och kom överens om att inte blanda in polisen och vad vi skulle säga till försäkringsbolaget.

Jag tycker att det är lika mycket den som blir påkörd ansvar att gå ut ur bilen.

Honestyisdead
2017-01-03 14:10
#23

#22 Ts reste sig inte heller som du ser. 

Meningslöst att vi fortsätter diskussionen. Ts har sett våra åsikter och råd och får ta ett beslut.

Martin
2017-01-03 15:07
#24

Den som - med eller utan skuld har del i en trafikolycka gör sig skyldig till smitning om man inte stannar kvar på platsen, eller undandrar sig för att lämna namn mm. 

Man behöver alltså inte ta kontakt med polisen, men om en part lämnar platsen innan man har bytt uppgifter så kan man inte byta uppgifter. Lämnar då så har man inte fullgjort sin plikt, och gör sig skyldig till brott. 

Det kan ju också mycket väl vara så att den som blev påkörd inte körde vidare pga att denna var i chock. Hen kan varit påverkad av alkohol eller narkotika, saknat körkort, kört en stulen bil, haft stöldgods eller annat i bilen som gjort att hen tyckte det var olämpligt att komma i kontakt med polisen.

Det finns ju också folk i det här landet som är hotade eller rädda för andra, och det är inte heller omöjligt att den påkörde var rädd att någon körde på med avsikt och därför körde därifrån (fortfarande måste man ta kontakt med polisen i det fallet). 

Det behöver alltså inte bara vara chock/sjukdom eller annat som gör att man avviker.

Igår frontalkrockade en äldre person som körde mot färdriktningen med en annan bil. Föraren av den andra bilen avvek. Minst sagt udda… men finns säkert en förklaring. Frågan är bara vilken.

Körkort med prövtid kan inte dras in för minsta lilla:

Sen så får vi förtydliga en sak här (#5 bland annat). För det första är det inte polisen som beslutar om att dra in körkort. De gör det tillfälligt men det är Transportstyrelsen som avgör/drar in det formellt. Fram tills det är det omhändertaget av polisen.

Och samma regler gäller för den som har prövotid som den som haft sitt körkort länge vad gäller skälen till att det kan återkallas. Skillnaden är att det inte blir en spärrtid och att man sedan får tillbaka det, utan det blir spärrtid sedan måste man ta om det från start.

Som jag ser det så kommer inget att hända om ts ringer polisen och berättar vad som har hänt (mer än att en anmälan eller minnesanteckning upprättas och sedan läggs ner).  Om däremot motparten har gjort en anmälan så är risken att ts döms försmitning, om det kan bevisas att det var ts som körde bilen. Den enda risken som skulle kunna föreligga nu är att om man ringer in långt efteråt så skulle en nitisk konstapel kunna anse att man redan har smitit. Vid viltolycka brukar man säga (vet faktiskt inte om det är officiell praxis men har hört den flera gånger) att man skall ha anmält den inom 45 minuter (förutsatt att det är vilt som kräver att man anmäler).

mvh Martin

Honestyisdead
2017-01-03 16:41
#25

Tack Martin.

Martin
2017-01-03 22:44
#26

Tilläggas skall kanske att jag inte har koll på avvägningarna mellan smitning och brott mot jaktlagen resp jaktförordningen vad gäller viltolyckorna. Lite beroende på utfall kan det tydligen bedömas på de olika lagarna och jag har letat men inte hittat praxis eller vilken som går före vad. Skall kolla med bekant och kan återkoma om jag får svar.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: