Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1074 ggr
öland
1/1/17, 1:14 PM

indraget körkort

Hejsan Någon som vet om man får körkortet indraget vid Grovt förtal,Grov förolämpling.Olaga hot.

Annons:
Annette
1/1/17, 1:17 PM
#1

Nej det får man inte.

öland
1/1/17, 1:19 PM
#2

Är Du säker på det?

ivanhoe81
1/1/17, 1:43 PM
#3

Det är väl om man åker i fängelse eller gör grova trafikförseelser som man blir av med körkortet Jag blev dömd för misshandel (en örfil mot en som var otrevlig mot mig) och jag har körkortet kvar

öland
1/1/17, 1:45 PM
#4

Jag menar om man blir dömd för något av dom brotten

Torparmor
1/1/17, 1:51 PM
#5

Förutom brott relaterat till trafik kan transportstyrelsen dra in körkort av medicinska skäl eller grov misshandel. Vet dock inte hur vanligt det sistnämnda är, tror inte det är så vanligt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annette
1/1/17, 2:22 PM
#6

#2. Trafikförseelser har inget med de uppräknade brotten att göra.

Annons:
öland
1/1/17, 2:47 PM
#7

 EnligtTransportstyrelsen p6.Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning

[helga21]
1/1/17, 9:22 PM
#8

Gör du dig skyldig till mord så anses du inte lämplig att inneha körkort eller om du är otillräknelig.

Martin
1/1/17, 11:13 PM
#9

Som du själv säger i #7 så punkt 6 av de som Transportstyrelsen återkallar körkort på är om du gjort dig skyldig till grova brott. Vad deras praxis på grova brott är vet jag inte, men de tar själv misshandel och narkotikabrott som exempel.

Misshandel har 2 år som maxstraff, eller böter upp till 6 månaders fängelse om det är ringa brott (BrB 3 kap 5§).

Olaga hot har straffet böter eller fängelse max 1 år (BrB 4 kap 5§).

Grovt förtal har böter eller fängelse upp till 2 år i straffskalan (BrB 5 kap 2 §)

Så det skulle säkert kunna bli aktuellt. Dock så är det inte vanligt att man blir av med lappen på icke trafikrelaterade brott på en engångsgrej, utan det handlar ofta om upprepad brottslighet som gör att de bedömer att man är olämplig.

#3 Flera av brotten som nämns i #0 har fängelse i straffskalan. För att bli av med lappen behövs inte heller grova trafikbrott. Ett rattfylleri med 0,32 promille räcker.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: