Annons:
Etikettlagar
Läst 33642 ggr
vallhund
12/31/16, 5:35 PM

Måste man ha körkortet med sig

När man är ute o kör bil? Hänvisa gärna till relevant lagrum.

mhv

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
12/31/16, 5:38 PM
#1

Nej det måste man inte ha. Men du måste kunna identifiera dig så polisen kan kontrollera att du får köra bil. Så pass, id kort eller körkort måste vara med.

tk1971
12/31/16, 5:38 PM
#2

Ja, det måste man. Kan inte lagrum, men jag har fått böta för att jag inte hade körkortet med mig.

vallhund
12/31/16, 5:44 PM
#3

#1 o #2 svarade samtidigt men båda kan knappast ha rätt om nu inte tk1971 inte kunde legitimera sig på annat sätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
12/31/16, 5:48 PM
#4

Det finns 3 undantag då man inte får böter utan körkort. Ett av dom är om du genast kan styrka din identitet. 

Har själv varit med i bil då detta hänt.  Inga böter.

tlover
12/31/16, 5:57 PM
#5

#4 Vilka är de andra två?

l'm back

Honestyisdead
12/31/16, 6:03 PM
#6

Skulle skrivit "som jag känner till". Finns kanske fler.

Ett är om du gjort en anmälan om förstört eller försvunnet körkort. Ett är om du fått tex c behörigheten indragen. Då får man köra 2 månger från dagen det drogs in.

Annons:
Maria
12/31/16, 6:08 PM
#7

Jag hittade denna länken.

http://lawline.se/answers/5276

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
12/31/16, 6:10 PM
#8

Du måste ha körkort med dig, annars riskerar du böter.

Att mässingen oftast accepterar en giltig legitimation så de kan slå på dig är en annan femma.

undantag är om du förlorat kortet, då skriver polisen ut ett intyg som ska medföras tills det nya kortet kommer.

Honestyisdead
12/31/16, 6:11 PM
#9

På samma sida hittade jag det här.

http://lawline.se/answers/9532

Martin
1/1/17, 11:07 PM
#10

Då polisen med dagens teknik via en datorfråga kan få svar på en person har körkort eller inte (om det är svensk behörighet dvs, har man utländskt körkort syns inte det i svenska register) så godtar polisen ofta en vanlig id som alternativ till körkort.

I körkortslagen (1988:488) 3 kap 15§ står dock:

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig 1. körkortet, eller 2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

mvh Martin

landsbygdsbo
1/1/17, 11:31 PM
#11

#10

Ofta är det så att man kan resonera och förklara samt ställa saker tillrätta när man har med polisen att göra. Körkortet ligger kvar hemma, man man kan legitimera sig.

Har själv blivit stoppad i en lagligt lånad bil, min plånbok låg i min egen bil.

Men genom att ringa personer som kunde verifiera vem jag var löste sig allt

Men som sagt. Är mässingen på fel humör kostar det pengar att inte ha körkortet med sig…

tk1971
1/2/17, 6:11 AM
#12

#11: jopp… jag försökte också att resonera, erbjöd polisen att ringa min sambo så att han kunde tala om vem jag är, men fick svaret "vi brukar inte göra så".

[VCG1997]
1/3/17, 1:27 AM
#13

Du måste alltid ha ditt körkort med dig. Jag glömde en gång och kunde genast styrka min identitet men fick ändå böter av den sura gubben så det kan nog bero på vem kontrollanten är också. Säkrast är att alltid ha med dig körkortet.

Annons:
tlover
1/3/17, 9:30 AM
#14

#13 Så är det med det mesta i lagväg. Exempelvis knivlagen är väldigt beroende av polisens humör, fördomar och tycke

l'm back

landsbygdsbo
1/3/17, 10:39 AM
#15

#14

Nja knivlagen går ju till åtal och då avgör ju rätten.

Om jag då jag bar kniven kan ställa i bevis att jag antingen var på väg till eller på väg från en legal verksamhet där kniven fyller ett behov så faller åtalet.

Den bedömningen brukar ju polisen göra på plats.

Jag har blivit stoppad bärandes kniv, ammunition och slutstycke till det vapen jag har haft inlåst i vapenlådan på flaket till Pick-uppen.

Och efter lite diskuterande fått åka utan påföljder.

Lite svårt blir det ju att påstå att jag behöver kniv inne i snabbköpet/krogen eller på torget. Eftersom man så lätt kan lämna kniven i bilen.

Snorungar som springer omkring med kniv på sig utan rimlig anledning måste få lära sig den hårda vägen…att så gör man inte!!!

tlover
1/3/17, 10:57 AM
#16

#15 Fast det är ju upp till polisen att avgöra om det ska gå vidare eller inte.

Jag citerar dig

"Den bedömningen brukar ju polisen göra på plats"

Om polisen i fråga är sur, har fördom eller annat så påverkar det ju såklart om det går vidare eller inte.

Min svärfar kan ju mycket lättare "komma undan" med en kniv än jag (tänk nu att scenariot skulle vara samma, tex båda skulle ut och fiska)

l'm back

landsbygdsbo
1/16/17, 10:06 AM
#17

#16

Ska ni båda ut och fiska/jaga/idka friluftsliv i skog o mark och kan bevisa det så har ni båda rätt att bära kniv och naturligtvis även annan utrustning anpassad för ändamålet. Yxor, vapen (enligt gällande bestämmelser) och tändstickor….

Jag bär alltid kniv. Enda undantaget är då jag går ut på krogen.

tlover
1/16/17, 10:21 AM
#18

#17 Jo men det är fortfarande polisen som ska avgöra om man har rätt skäl att bära kniv el inte. Så pga fördomar så har min svärfar mindre risk att "åka dit" eller vad man ska kalla det.

Eller som ett annat exempel, en kompis till min svärfar märkte en tidig morgon att någon höll på att stjäla hans bil, med kniven i högsta hugg (och endast iförd långkalsonger om jag minns historien rätt) så avvärjde han det hela.

Det enda han fick var ett litet "det där var inte det smartaste" av domaren medan en ung kille skulle kunnat åka fast för det istället (även nödvärnslagen har stora rum för tolkningar)

l'm back

landsbygdsbo
1/16/17, 12:09 PM
#19

# 18, Det tror jag inte, Åka dit betyder att bli fälld för, i det fallet bärande av kniv. Kan du liksom han, bevisa att ni har legal orsak att bära kniv så åker ingen dit. Oavsett kön.

Att det inte var smart att springa ut sådär berodde inte på kniv eller hänsyn till tjuven utan att det var en risk för din svärfar att bli skadad…en amfetaminpåverkad är ju kapabel till i stort sett vad som helst i en sådan situation..

Martin
1/17/17, 10:17 AM
#20

#18 Nej, det är inte polisen som avgör det. Godtar du strafföreläggande (böter) är det åklagaren som avgör det, annars är det tingsrätten.

Polisen gör dock en bedömning och initierar genom att skriva anmälan.

mvh Martin

Annons:
tlover
1/17/17, 10:23 AM
#21

#20 "Polisen gör dock en bedömning och initierar genom att skriva anmälan."

På det sättet avgör dom ju vilket som ska gå vidare. Nu låtsas vi att 10 st stoppas för att de bär kniv på allmän plats, om då 5 av dessa går vidare till en riktig anmälning så är det ju polisen som avgör. Dom avgör inte ev resultat men dom gör första "sållningen" så att säga

l'm back

Martin
1/17/17, 10:31 AM
#22

Ja, de avgör sållningen. Precis som de gör i de flesta andra fall.

Men de avgör inte rätten att bära kniv som du skrev. Det är skillnad. 

Det är ju faktiskt fortfarande så att de 5 som de skickar vidare frias (dvs hade rätt att bära kniv) och de 5 som de inte skickar vidare inte hade rätt att bära kniv (men fick slippa straff då man gjort felaktig bedömning - vilket dock aldrig kommer att komma fram då ingen bedömning görs).

Om man inte bär kniv i jobbet eller vid en friluftsaktivitet så ser jag i princip inget skäl att bära kniv. Jag bär ganska ofta kniv, men den ligger alltid i fiskelådan eller i en jacka eller väska i bagaget när jag kör till skogs, och aldrig i dörrfickan eller i bältet i byxorna. För jag har inget behov av den där och då.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: