Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 790 ggr
yeogibuteora
11/27/16, 10:40 PM

vad blir vårt straff?

Hej, jag väntar mig inte att ni ska ha stenkoll men eftersom jag är livrädd så skulle det kännas lite bättre om jag visste vad det rör sig om. jag och tre kompisar har under senaste tiden klottrat en del på skoltoaletterna (inga svärord eller dumma målningar utan huvudsakligen quotes) Jag skulle uppskatta det till ett 10tal olika gånger och på spegel eller kakel där det är lätt att tvätta bort. Det vi skrivit har ofta varit ca 10 x 10 cm som max. Skolan har nu polisanmält det och all annan vandalism i skolan. Min fråga är vad vårat straff blir om polisen tar upp det, vi är 14 år och alltså inte straffmyndiga än. Vår lärare pratade om skadestånd på upp till 500 000 kr men där tog han väl i lite? Inte kan lite kladd på en skoltoalett med sharpie vara så dyrt? Tacksam för snabbt svar

Annons:
Aleya
11/27/16, 10:44 PM
#1

Erkänn och få det ur världen. Jag vet inte vad skadeståndet blir med det är era föräldrar som åker på att betala det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
11/27/16, 10:49 PM
#2

Jag har ingen aning men om ni överhuvudtaget får något straff får du gärna uppdatera tråden för jag blir väldigt nyfiken. Kan inte tänka mig att ni får betala 500 000kr men vad vet jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
11/27/16, 10:55 PM
#3

Spelar ingen roll vad ni skrivit, det är vandalisering i alla fall. 
Tror inte heller att skadeståndet blir så högt. Men nån ska ta bort det, och den personen ska ha lön.

Tänker ni fortsätta med det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

yeogibuteora
11/27/16, 11:01 PM
#4

#3 nej vi ska inte göra det igen och de som tagit bort det är städpersonalen då det är helt vanliga icke vattenlösliga pennor som går bort med medlet de putsar speglarna med. Det är alltså inte ens 1 minut extra arbete att ta bort men självklart är det fel och att det är lätt att få bort är ju ingen acceptabel anledning

Halvdansken
11/27/16, 11:09 PM
#5

#4. Men det är fortfarande nån som ska göra det. Oavsett hur lång tid det tar.  
Om det är många som gör det så kanske det plötsligt kan ta mer än "en minut".  

Ni kommer inte att få nåt straff av polisen (möjligen era föräldrar), det finns värre saker att ta hand om. Men det är bra att ni slutar. Allt sånt här kostar massor med skattepengar. Sånt har ni inte koll på nu, men ni tänker på det mer när ni börjar jobba och betala hälften av lönen i skatt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Agafia
11/27/16, 11:43 PM
#6

Saneringen kostar endel och sedan är det väl era föräldrar som får betala för skadegörelsen . Ni kommer att bli kallade till Soc. för samtal tillsammans med era föräldrar .

Annons:
Martin
11/28/16, 10:30 AM
#7

Polisen kommer inte att utreda det eftersom att ni är under 15 år och det inte förefaller vara någon grövre skadegörelse (=stora värden).

Ni kan bli skadeståndsskyldiga enligt Skadeståndslagen, och där tar man hänsyn till en massa omständigheter. Bland annat ålder, personlig mognad osv. 5-åringar har befunnits skadeståndsskyldiga, så är ni 14 så bör ni också kunna vara det. Dock tror jag inte att det blir aktuellt i det här fallet ändå för det verkar falla på lite andra saker. Dock är jag inte expert på den lagstiftningen, så ta inte mina ord för sanning.

Enligt Föräldrarbalken skulle era föräldrar kunna bli skadeståndsskyldiga. Även där är det tveksamt om det blir så i detta fallet. Summorna för skadorna måste anses vara ganska ringa.

Att hota med skadestånd på upp mot 500.000 kr verkar mest vara ett sätt att skrämmas. Utifrån din beskrivning kan jag inte se att det finns skäl att tro att det kostar många hundralappar att åtgärda.

mvh Martin

Martin
11/28/16, 10:45 AM
#8

Tilläggas skall att jag anser att det är ett jä**a ofog att hålla på och klottra och kladda på väggar och annat där det inte är avsett att klottras och kladda på. Använd er kreativitet och talang till något vettigare, så gör ni både er själv och andra en tjänst.

Om skolan inte behöver ersätta/laga/sanera olika former av klotter och skadegörelse så skulle pengar frigöras till andra saker. Kanske, kunde man rent av bygga en vägg eller något där man fick klottra och måla. Eller så kunde man göra ett projekt där ni utsmyckar utvalda väggar osv.

Har gjorts förr, och kommer säkert att göras igen. Om man har råd och tid, eller om vettiga skötsamma elever kommer med rimliga förslag.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: