Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 413 ggr
[Nomen Nescio]
2016-09-14 07:39

Snatterier stjäl resurser från polisen

"Rapporterade snatterier i Göteborgs city har ökat med nära 50 procent sedan 2011. I nuläget beräknas enbart snatterierna kräva sju årsarbetare, säger Anders Börjesson, chef för citypolisen."---

"2011 rapporterades 1 269 snatterier. 2015 ökade det till 2 587. Men huruvida det stjäls mer från affärerna eller ej låter polisen vara osagt. Vad de kan se är att allt fler snatterier blir polissak. Och att det är mycket resurskrävande."---

"Even Magnusson har sammanställt rapporten, som presenterades på tisdagen. Han säger att statistiken speglar insatserna. – Den stora ökningen kom 2015. I och med den ökade migrationen anställde handlarna fler väktare, säger han. Och när väktare griper en snattare har polisen skyldighet att gripa in."---

"Likaså hade polisen gärna sett att väktare kunde sköta uppdraget lite smidigare och i de fall det är möjligt inte gripa personen ifråga och därigenom undvika att det blir ett polisärende. – Som att säga: "Jag ser att damen stoppade ner något i väskan. Ni har väl tänkt betala det? Jag följer med er till kassan så att det blir gjort".---

"Det handlar oftast om sådant som är lätt att stoppa på sig, godis, bijouterier, underkläder och 40 procent av snatterierna begås av unga kvinnor. En annan grupp som sticker ut är så kallade gatubarn, unga killar utan fast adress och utan id-handlingar. – De är fattiga och stjäl ofta för att få något att äta, säger Anders Börjesson. Vi vill vara tydliga med att det inte är okej att snatta, men som det är i dag slukar det oproportionerliga resurser."

GP

Annons:
Åsa S
2016-09-14 08:29
#1

Jag tycker all stöld ska vara en polissak även snatteri så jag förstår inte vad de klagar om en del går ju in och snattar för några hundra/vecka och det blir ju stora summor i slutändan, är väl bara bra att de får en tydlig markering om att det inte är OK än att väktarna ska släppa dem varje gång då är det ju som att säga att det är ok att snatta för inget kommer hända om du gör det, det är ju vi som betalar för oss som får betala det som de snor, med höjda priser. Tycker snarare det ska bli en större polissak att man ex. efter ett visst antal gånger på kort tid man griper snattare i samma butik ska kunna åtala dem för stöld för lägger man ihop summorna så blir det ju grövre brott.

[helga21]
2016-09-14 13:06
#2

Snatteri har en beloppsgräns på minst 1.000 kronor vid varje tillfälle.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Snatteri

Upp till toppen
Annons: