Annons:
Etikettlagar
Läst 780 ggr
[VSK]
2016-09-07 17:12

"Hon signalerade inte att hon sov" - frias från...

"Tingsrätten dömde den 29-årige mannen för två olika fall av våldtäkt som inträffade när kvinnorna sov. Hovrätten river nu upp domen och friar honom helt eftersom det inte är bevisat att han verkligen insåg att kvinnorna sov. Hovrätten skriver bland annat att det "är ostridigt att MÄ inte på något sätt signalerade att hon sov när samlaget inleddes".

http://www.dagensjuridik.se/2016/09/hon-signalerade-inte-att-hon-sov-frias-fran-tva-olika-fall-av-valdtakt

Nu är det alltså hon som är den skyldige för att hon inte talade om för han att hon sov. Varje gång jag läser nåt sånt här sjukt idiotiskt så får jag bita mig i armen för att se om jag är vaken eller om jag har en mardröm.

Litar Du på det svenska rättsväsendet? 96% av de tillfrågade i länken (folkmening.se) gör det inte.

Annons:
Herveaux
2016-09-07 17:16
#1

😮… 🤮… 😡… 😭!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Em_
2016-09-07 17:20
#2

Faaast det är ju lite mer nyanserat än vad rubriken antyder…

"Det är vidare ostridigt att MÄ inte på något sätt signalerade att hon sov när samlaget inleddes, att samlaget inte avbröts när hon vaknade utan att  X och MÄ istället fortsatte att ha samlag. Såvitt framkommit var det först genom ett meddelande fem veckor efter händelsen som X fick klart för sig att hon blivit väckt av samlaget."


[VSK]
2016-09-07 17:21
#3

#2

Spelar väl ingen roll alls om de fortsatte när hon vaknat. Det handlar ju om vad han gjorde när hon sov. Förstår du skillnaden?

Aliena
2016-09-30 18:25
#4

Men blir det inte som att hon godkände det i efterhand när hon inte avbröt honom el sa nåt när hon vaknade. Inte heller sa hon något efter samlaget el nästa dag utan först fem veckor efteråt.

Har inte kvinnor något ansvar själva för att säga ifrån?

Aliena
2016-09-30 18:57
#6

Jovisst kunde hon ha "stängt av" under själva samlaget. Men i fem veckor till? Nej, det köper jag inte.

_"I båda fallen hade kvinnorna sovit när samlagen inleddes och mannen hade enligt åtalet otillbörligt utnyttjat att kvinnorna på grund av sömn befunnit sig i en särskilt utsatt situation.
_

I det ena fallet hade en kvinnlig bekant sovit över hos honom och enligt mannen trodde han att kvinnan var vaken och med på samlaget."

I det andra fallet hade de haft sex förut och hade tänkt ha sex även nu. Inte konstigt om mannen då trodde att hon var med på det.

"I det andra fallet hade mannen och kvinnan haft sex tidigare och den aktuella kvällen hade de gått hem tillsammans för att ha sex - men somnat istället.

Dagen efter hade mannen inlett ett samlag med kvinnan som fortfarande sov och vaknade av att mannen hade sex med henne. Hon hade dock inte sagt något om detta till mannen utan avbrutit samlaget först en stund senare när hon ansåg att det blev för dominant. "

Jag tycker det handlar mer om kommunikationssvårigheter och "gråzonssex" är våldtäkt. Allt tycks kallas våldtäkt nuförtiden. Rena devalveringen av ordet.

Annons:
[VSK]
2016-09-30 19:06
#7

#6

Köp vad du vill.

Kalli
2016-10-02 16:46
#8

Det saknas verkligen en lag som fokuserar mer på samtycke. 😕

Upp till toppen
Annons: