Annons:
Etikettlagar
Läst 690 ggr
Honestyisdead
2016-08-26 04:29

Spela in telefonsamtal

Såg att en bekant skrev att denne har en app på mobilen som spelar in samtalen som hon har på mobilen. Både när hon ringer ut eller när någon ringer till henne.

I hennes fall tror jag att de flesta hon pratar med vet det. Jag hoppas det i alla fall. 

Men om den hon pratar med är omedveten om det, är det verkligen lagligt då att spela in samtalet som sedan ligger på hennes mobil och kan spelas upp igen?

Annons:
Marr
2016-08-26 05:51
#1

Tydligen är det lagligt så länge du själv deltar i samtalet, då är det tillåtet att den du talar med är omedveten om inspelning.

Men hur man kan använda det sen genom att "sätta dit" typ Chefen som mobbar kollega, verkar kunna bli problematiskt. Vet att det var olagligt förr i tiden med inspelade samtal. Men nu verkar det inte vara så längre.

Här kan du läsa, jag har ej läst mer än det första i länken… 

https://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Adam-betalade-for-ett-jobb-pa-Logent/Lagligt-att-spela-in-chefen--men-inte-problemfritt/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

_Fisken
2016-08-26 06:56
#2

Inspelade samtal  mellan två personer har samma bevisvärde som anteckningar i ett anteckningsblock. Det är vad jag har hört.

Martin
2016-08-26 15:19
#3

Ja Hera, ett samtal man själv deltar i får man lov att banda utan att meddela det. 

De här nya apparna är bara ett sätt att göra det enklare, enda sedan det blev möjligt att ha telefonen på högtalare har det ju gått bra att spela in samtalen.

Efter att ha blivit anmäld ett antal gånger av en person som påstod felaktiga saker om mig gjorde jag själv det några gånger; Slog på ljudinspelaren på min iphone och satte sedan telefonsamtalet på högtalartelefon.

mvh Martin

[VSK]
2016-08-27 15:16
#4

Jag spelar in alla samtal som inte är vitlistade. Men syftet i mitt fall är samtal med läkare mm. Ungefär som en diktafon men inbyggd i mobilen. Ett hjälpmedel alltså. 

Att vitlista med den appen jag har är busenkelt. Eftersom jag bara vitlistar folk i min telefonbok så är det bara markera personerna och trycka på apply via menyval.

Upp till toppen
Annons: