Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 902 ggr
Martin
7/19/16, 12:42 PM

Felaktig ID i en dom

Direkt dåligt på gränsen till skandal att man lyckats komma igenom rättsapparaten och bli dömd i en annan ID än den verkliga. I ett våldtäktsfall dessutom.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-19/felaktig-identitet-i-valdtaktsdom

mvh Martin

Annons:
Honestyisdead
7/19/16, 12:48 PM
#1

Hur är det möjligt!!!!  Skrämmande!

[helga21]
7/22/16, 12:59 PM
#2

Ja det är så i Sverige att ifrågasätter man någon som är av utländskt ursprung så är man rasist!

Martin
7/22/16, 10:07 PM
#3

Nja, riktigt så är det ju inte… och tror inte heller det är anledningen till denna händelsen.

Det är ju trots allt en hel del med utländskt ursprung i rättsväsendet där det blir rätt. Betydligt fler skulle jag vilja påstå, än där det blir fel (precis som för de med svensk bakgrund).

mvh Martin

[helga21]
7/22/16, 10:14 PM
#4

# 3 Men personen har uppenbarligen inte uppgivit rätt ålder och  ingen har vågat ifrågasätta det förrän nu. Var det inte detta fallet med de marockanska gatubarnen?

Honestyisdead
7/22/16, 10:58 PM
#5

#2 Du tror alltså att detta hände för att man inte ifrågasatte?  Pga rädsla för att bli anklagad för rasist?

[helga21]
7/23/16, 11:27 AM
#6

# 5 Jag tror att vederbörande inte finns folkbokförd i Sverige och att man få ha trott på hans uppgivna ålder och om man ifrågasatt denna skulle ha blivit anklagad för rasism - svar ja.

Annons:
Honestyisdead
7/23/16, 12:52 PM
#7

Det var inte vad jag frågade.

Martin
7/24/16, 8:48 AM
#8

#4 Det är ju lätt att "tro", men läser man lite om vad som står (även om det är media och man får ta saker med en nypa salt om man inte läst domen) så får man ju ändå lite mer fakta att ta ställning till.

Jo, man har ifrågasatt tidigare - men inte fått några svar av Interpool förrän domen vunnit laga kraft.

"Åklagare begärde redan i höstas uppgifter om mannens identitet av Interpol, men identiteten kunde inte bekräftas innan domen vann laga kraft."

_Det är ganska vanligt att kriminella uppger andras id i poliskontroller men det är ganska ovanligt (såvitt jag vet) att någon felaktigt döms i någon annans id.
_

Tyvärr är det ju så att en del av våra invånare kommer från länder med bristfällig identitet eller så har de inte haft någon identitet med sig alls. Då är det svårt att veta vad som är rätt och fel från början. Och det är absolut ett problem med åldersbiten i rättsväsendet gällande dessa personer, men jag upplever att det är många som ifrågasätter det och nyligen kom ett annat avgörande(1) om ålder i de här frågorna (men inte i detta ärendet) så att säga att man inte lyfter det eller ifrågasätter det av rädsla för att kallas rasist vill jag påstå är ganska befängt och felaktigt.

_(1) Högsta domstolen kom till beslut om att tandmognadsundersökning skall kunna användas för att fastställa ålder.  Domen blir därmed vägledande då domstolar tidigare inte har velat godta tandmognadsundersökningar för åldersbestämning. I detta fallet hävdade gärningsmannen att han var 16 år och åklagaren att han hade fyllt 21. HD bestämde att han var minst 20 år efter utlåtande från en tandmognadsundersökning. HD poängterar att vad gäller straffmyndighetsålder måste dock domstolen vara helt säker på sin sak (att gärningsmannen har fyllt 15) och likaså att för att kunna döma till livstids fängelse måste man vara helt säker på att gärningsmannen är minst 21 år.
HD's domslut samt dom längst ner i länken.
_

mvh Martin

JonasDuregard
7/29/16, 1:17 PM
#9

Vad gäller åldern tror jag det handlar mer om rädsla för att bryta mot barnkonventionen och svensk lag än om rädsla för att kallas rasist. 

Vad gäller identiteten så låter det minst sagt långsökt att försöka koppla det till rädsla för anklagelser om rasism.

Upp till toppen
Annons: