Annons:
Etikettlagar
Läst 859 ggr
Anonym
Anonym
4/6/16, 4:54 PM

Har hyresvärden gjort fel juridiskt?

Jag väljer att posta detta anonymt då jag inte vet om detta är inte är olagligt. Men jag ska sammanfatta hiatorien: en släkting har haft saker i ett allmänt utrymme där hen bor. Och man gör ju detta på egen risk, det förstår ju t o m jag. Men nu i veckan har saker blivit kastade utan att hyresvärden informerat innan att det skulle rensas. Ska man inte ha en ärlig chans att få rensa iväg sina grejer? Vet att folk brukar få lappar om att cyklar eller dylikt ska kastas. Är det hyresvärden som har lagen på sin sida? Och kan bara slänga saker?

Annons:
Zadeira
4/6/16, 5:23 PM
#1

Så som jag har förstått det är hyresvärden enligt lag skyldig att se till att alla trapphus, korridorer, källargångar och allmänna utrymmen hålla fria från saker. Detta pga brandrisk, och om det upptäcks att hyresvärden brustit kan denna hållas ansvarig vid brand eller annan fara. Så ja, de får lov att utan förvarning frakta bort saker som är på fel plats.

Vad jag däremot inte har lyckats hitta något om är ifall värden får lov att slänga dessa saker, eller om den först måste förvara dem en viss tid och kunna lämna tillbaka dessa om ägaren frågar efter dem.

Zadeira
4/6/16, 5:30 PM
#2

Här hittade jag något! Det gäller dock avflyttade hyresgäster, men borde ju även gälla de som bor på adressen nu: http://www.fastighetsagarna.se/syd/tjanster/fraga-juristen/hur-ska-hyresvarden-hantera-kvarlamnad-egendom-i-kallarforradet

Anonym
Anonym
4/6/16, 5:32 PM
#3

#1 allmänt utrymme = förrådsliknande. Det skumma är att dom har bara rensat det "förrådet" men inte det andra som har mer saker än detta har/hade. Så i så fall borde det ju vara samma för de andra. Men tydligen inte. Och sen fick vissa grejer vara kvar, för dom var ju märkta enligt den som rensat. Men då fattar jag inte varför detta är slängt, eftersom hyresvärden ska försöka få kontakt med ägaren till sakerna och har dom inte funnit den inom 6 månader får hyresvärden göra vad dom vill. Så allt känns mycket konstigt.

Upp till toppen
Annons: