Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1171 ggr
Oroatpar
3/28/16, 12:26 AM

Grannproblem HJÄLP!

Hej!

Jag och min sambo har ett ganska stort problem. Vi känner oss fruktansvärt osäkra i vårt boende då en utav våra grannar i samma hus förmodligen håller på med ganska olagliga affärer. Jag har blivit uppringd två gånger av främmande män som undrar var min granne är då han tydligen lurat dem på en massa pengar. Bland annat frågar de saker som "är han skötsam i övrigt?" "Är han kriminell?" och sådana saker. Jag försöker vara så restriktiv som jag kan men det är väldigt obehagligt att bli uppringd av någon och sedan bli utfrågad. 

Detta är ganska harmlöst, än så länge. Men. Vi har även vid två tillfällen där folk kommer hem till oss och frågar efter våran granne.  Vi har då blivit konfronterade av arga främmande män utanför vårat hus på natten. 

Första tillfället var det en man och en kvinna som väntade i en bil utanför och när vi steg ur vår bil gick mannen ur sin bil väldigt bestämt fram emot oss och frågade om garaget (ett garage i huset som vi har lägenhet i) tillhörde grannen. Vi svarade nej och då frågade killen om det gick att komma in dit från resterande del av huset. Han berättade sedan att han visste att grannen snott hans cross och var övertygad om att denne stod nere i något utav källarutrymmena. Grannen kom då och sedan gick de in och vi vet inte vad som hände, men vi vet att det stått en cross i källaren tidigare då han berättat hur orolig han var att den skulle bli stulen.

Andra tillfället var…. läskigare. 

Vi kör hem sent en fredagkväll, klockan närmar sig tolv och när vi närmar oss hemmet säger jag till sambon att det står en främmande bil på vår parkering. Då bilen betedde sig konstigt (körde fram och tillbaka på vägen, blinka med lysen, ställa sig på ett ställe för att sedan ställa sig på ett annat) så var vi extra vaksamma på väg in på vår parkering. Vi tänkte att nej, vi kör ner i garaget ändå och när vi backar ner ser vi honom köra fram emot oss och titta in i bilen ordentligt. Då vi tyckte det var obehagligt bestämde vi oss för att köra en extrasväng. Då blev vi förföljda av samma bil. Skakade av mig honom efter en stund och körde ut mot kompisar. Ringer polisen (detta var strax efter första samtalet och då hade polisen sagt till oss att vara extra varsamma) och berättar vad som händer. De säger i stort sett att vi överreagerar och tycker vi ska köra hem igen. När vi bara kör förbi en stund senare står igen bilen på parkeringen. (och vi tog regnummer så vi är säkra på att det var samma) När vi kör ner mot garaget och sambon går ut för att öppna spanar jag bort mot bilen. När jag kör ner hör jag en bildörr slå igen och att någon kommer gående. Sambon går ut för att möta upp en bit ifrån mig så jag skyndar mig in med bilen för att kunna veta vad som händer. När jag stiger ur bilen kommer en främmande man ner och skriker: Jag söker *******! Vi säger att vi inte är han och sambon försöker få honom att låta bli att gå in i garaget. Mannen tror oss inte och till sambon säger han att: han är ganska lik grannen varpå min sambo får visa sitt leg för att visa att han inte är grannen. 

Mannen lugnar sig då jag ber honom att förklara vad som hänt och han säger att han kört från ****** (minst fem timmars bort härifrån) för att det är enda sättet för honom att få tillbaka sina pengar/varor som grannen är skyldig honom. Vi säger att vi hoppas att han polisanmäler vår granne då vi genom telefonsamtalen fått reda på att andra har gjort det och förhoppningsvis händer något om fler anmäler. Vi säger också att vi kommer göra en notering till polisen ifall det går vidare och behövs vittnen. 

Mannen lugnar sig ordentligt och ber om ursäkt att han skrämt oss. Vi går upp i lägenheten och ringer polisen och gör en notering om vad som hänt och dessutom säger att de väntar fortfarande utanför och förmodligen inte tänker åka förrän de fått något resultat av något slag. 

Polisen viftar bort detta med och när vi går ut med hunden senare har bilen åkt. När vi kommer hem med hunden ser vi dock bilen åka in igen och ställa sig på parkeringen igen. Då ser vi också en polisbil som åker förbi vilket kändes tryggt. Vi går upp i lägenheten och precis vid vår dörr öppnar grannen och kommer ut och frågar vad det är för bil som stått där hela kvällen. Vi säger att de letar efter dig och säger att du lurat dem på pengar. Då får jag gå ut och prata med  dem då. Grannen går ut och vi bestämmer oss för att ha 112 på telefonen ifall något händer. Han går ut med sin hund och går bort till killarna och det verkar bli hätskt och hunden blir orolig. Då lyses hela gatan upp och polisen kommer. Right in time. 

Vi går in och tycker att vi inte behöver gå ut mer idag för nu sköter ju polisen det där. Dagen efter kom grannen in och pratade med mig när sambon var borta. Han sa att "det var bara ett missförstånd igår, varorna fastnade i tullen och de RÅKADE bara vara i närheten och var inte ALLS arga, och det är löst nu".  Jo tjena.

Nu idag ringde senaste mannen till mig och frågade massa om grannen, var han var, om han fortfarande var vicevärd (och det kan han endast veta om han kollar in genom vår port då det står på ett papper innanför, felaktigt dessutom då grannen inte är vicevärd längre) och om han är skötsam i övrigt. Jag svarar att han få ta det där med grannen och önskar honom en bra dag… Mycket butter svarar han Du också…. Och jag lägger på.

Så nu sitter vi här och är oroliga för att det ska komma fler skumma män. Vi funderar på att flytta (vilket suger då vi verkligen trivs i övrigt) vi har köpt säkerhetsutrustning, spray och hemlarm för ca 1500. Senaste månaden. Vi har gjort noteringar till polisen vid alla tillfällen och vi har pratat med hyresvärden (då det är en privat hyresvärd då det i förlängningen kan innebära risk för egendom och hans hyresgäster). 

Men frågan är då. Vad fan gör vi nu? Ska man behöva känna sig så osäker hela tiden och vad har vi för rättigheter? Tips och råd tack.

Annons:
Bill&Bull
3/28/16, 12:47 AM
#1

Vad sa hyresvärden då? Det är ju inte ni som borde flytta, utan eran granne!

||My Love For Animals Is Immortal||

Oroatpar
3/28/16, 1:00 AM
#2

Hyresvärden blev rätt oroad och sa att han hade grejer han behövde prata med grannen om redan men man kan väll inte tvinga folk att flytta hursomhelst?

Sparklingponi
3/28/16, 2:46 AM
#3

Shit! Inte kul alls, jag förstår er oro. Har tyvärr inga tips! Borde gå att vräka honom. Han drar ju dit massa skummisar som stör och är hotfulla…

Martin
3/28/16, 7:33 AM
#4

Det krävs en hel del för att vräka en person så det är inte bara att vräka någon.

Svårt att tipsa om vad man skall göra, men du sade i början att ni var lite restriktiva med vad ni berättade om er granne för de okända som ringde och frågade er saker. Mitt tips skulle faktiskt vara att bara säga att de har ringt fel och att ni inte har något att berätta. Egentligen vet du inte (som det verkar) så mycket om din granne och varför någon skulle vilja komma i kontakt med honom. Och jag tycker överlag inte att man skall lämna ut sina grannar eller någon annan i sin närhet till okända personer.

Tipset i övrigt får väl vara att fortsätta göra noteringar och anser ni er hotade tycker jag att ni skall polisanmäla varje tillfälle, och dessutom kan det väl vara klokt att ringa och tipsa polisen som ni gjort innan. De verkar ju ha kommit dit också vilket innebär att de anser det vara något av intresse - sen kommer de säkert inte komma direkt alltid och inte bara för att det står någon på en gata och väntar. Men kan de kör de säkert förbi och kikar till.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: