Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1535 ggr
[Carpinus]
2015-12-20 12:26

Nationella insatsstyrkan i tillslag i Norrköping

"Ytterligare sju personer greps på söndagsförmiddagen vid ett polistillslag mot en misstänkt lokal. Totalt 14 personer har nu gripits efter nattens skottlossning.

Polisen hade under natten spärrat av Stockholmsvägen efter att en person skadats vid en skottlossning. Totalt sju personer greps under natten och morgonen och strax efter klockan 11 gjorde polisen så ett nytt tillslag - med ytterligare gripanden.

Förstärkta av nationella insatsstyrkan har polisen varit inne i flera lokaler i en fastighet på Stockholmsvägen. Enligt NT:s reporter på plats ska sex-sju män samt två yngre tjejer ha tagits ut ur lokalerna.

– De verkar gå igenom lokal för lokal i huset, säger NT:s reporter Gun Stenehall från platsen klockan 11:20."---

NT

Annons:
[helga21]
2015-12-20 12:44
#1

Om NI är inkallade så måste det vara allvarligt.

[Carpinus]
2015-12-20 12:49
#2

Förhoppningsvis får vi snart närmare besked om vad som utspelat sig där.  HA har haft lokaler på Stockholmsvägen tidigare, men om de fortfarande huserar där är oklart.

[Carpinus]
2015-12-20 12:53
#3

#2 Verkar bekräftat nu att det avser HA.

[helga21]
2015-12-20 17:37
#4

# 3 Lever de fortfarande?

Martin
2015-12-21 15:12
#5

Det har varit skottlossning, det är allvarligt oavsett om NI är inblandade eller inte :)

mvh Martin

[helga21]
2015-12-21 20:22
#6

Som en polis sa. Folk som använder vapen är oftast inte så benägna att tala med polisen.

Annons:
[Carpinus]
2015-12-21 20:52
#7

_ "De tre personer, två män och en kvinna, som befann sig i föreningslokalen vägg i vägg med Hells Angels lokal ska, enligt en källa, kommit dit för att reta Hells Angels.
– De är kända av polisen och inte särskilt populära bland HA-folk om man säger så.
När Hells Angels får vetskap om att de är i lokalen går några av dem in där och börjar skjuta.
Visserligen har de båda som befann sig i lokalen tidigare kopplingar till det kriminella gänget Outlaws, men enligt samma källa ska det inte röra sig om ett gängkrig, utan om en konflikt mellan de här båda och Hells Angels."---

Först greps tre personer misstänkta för inblandning i skottlossningen, men efter att polisen begärt hjälp från nationella insatsstyrkan för att få ut personer ur HA:s lokaler greps ytterligare 15 personer. När insatsstyrkan forcerade en låst dörr in till HA fann man även där en skadad man. Den mannen är enligt en källa inte från Norrköping."---

"Flera av de som misstänks för inblandning i helgens skottlossning förekommer i fler av de utredningar för grova brott som polisen har arbetet med under hösten. Vilka, eller om det finns, kopplingar till skjutningen nyligen mot butiken Runt Hörnet vet inte polisen."---

"Även om det inte rör sig om ett regelrätt gängkrig kan man se att det grova våldet eskalerat.
– 30-50 personer svarar för en stor del av den grova brottsligheten, de är länkade till varandra eller till kriminella nätverk, säger Anders Selevik.
– En spontan känsla är ett användandet av skjutvapen har ökat i hela landet. Det är en liten klick, av alla människor i Norrköping, som vi arbetar intensivt med för att snart kunna lagföra dem, säger Jan Staaf, chef för utredningssektionen, vid polisen i Östergötland."_

Folkbladet

[helga21]
2015-12-22 08:01
#8

 "En spontan känsla är ett användandet av skjutvapen har ökat i hela landet. Det är en liten klick, av alla människor i Norrköping, som vi arbetar intensivt med för att snart kunna lagföra dem, säger Jan Staaf, chef för utredningssektionen, vid polisen i Östergötland."

Och det dödliga våldet har minskat. Det måste bero på bättre sjukvård.

[Carpinus]
2015-12-30 07:12
#9

#4 Jo då, de finns fortfarande, och de verkar frodas nu när Polisen tvingas göra andra prioriteringar.

"Välbeväpnade, cannabisförsäljande förortsgäng till trots. Polisens underrättelsetjänst bedömer fortfarande Hells Angels som starkaste grupp i den undre västsvenska världen. De ständigt återkommande skottlossningarna i Biskopsgården, Backa, Angered och Frölunda har tvingat polisens att inrätta särskilda kommenderingar – vilket i sin tur medfört rejäla omfördelningar av resurser. Det har märkts både här och där. Nerdragningar i bekämpandet av prostitutionsverksamheten är ett exempel, sparande i kampen mot mängdbrottslighet ett annat. HA är dessutom en av de organisationer som under de senaste två och ett halvt åren sluppit den mest ihållande punktmarkeringen. - Jo, så är det nog. Vi mäktar inte riktigt med. Vi har dom under kontroll, men inte mycket mer, säger kriminalkommissarie Sven Lindgren, polisens sakkunnige när det gäller mc-kulturen i Västsverige."---

GP

Se även:

"Mordet på Anton beskrivs som resultatet av en misslyckad skuldindrivning. De häktade har koppling till Hells Angels. De köper enligt polisen in ekonomiska fordringar, både legitima, illegala och mer eller mindre påhittade."---

GP

[helga21]
2015-12-30 12:31
#10

Vi hade ett MC-relatera mord här i Blekinge för något år sedan.

[Carpinus]
2016-01-26 22:37
#11

"Imorgon skulle han i tingsrätten peka ut en 29-åring gängmedlem för mordförsök. Idag sköts han ihjäl på en parkering.

Mordet på en 20-årig man i Norrköping tros vara knutet till en blodig konflikt där Hells Angels är en parten, skriver DN."---

"En av männen, en 20-åring, avled senare på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. En rättegång om försök till mord skulle ha startat på onsdag, om en händelse i oktober i fjol där 20-åringen attackerades. Enligt DN ska det ha varit HA-sfären som försökt döda honom, och han skulle i morgon ha vittnat om händelsen i tingsrätten."---

TT

[helga21]
2016-01-26 23:28
#12

Det hörde jag inget om på Rapport. Att han var ett vittne.

[Carpinus]
2016-01-26 23:42
#13

#12 GP publicerade artikeln 20.45. Rapport kanske inte hade uppgiften vid sin sändning. (SVT Öst har lagt ut den nyheten för en timme sedan enligt sin tidsangivelse.)

Annons:
[helga21]
2016-01-27 10:32
#14

# 13 Men att de inte  hade koll på denne och satt honom i arrest eller något vittnesskydd med väktare.

[Carpinus]
2016-01-27 10:51
#15

#14 Ja, något har uppenbarligen brustit, och det här lär inte göra vittnen piggare på att ställa upp i fortsättningen…😕

[helga21]
2016-01-27 11:05
#16

# 15 Vittnen är tvungna att ställa upp och vittna såvida de inte försvinner. 😃

[Carpinus]
2016-01-27 11:31
#17

#15 Jo, det vet jag förstås! Men att infinna sig behöver nödvändigtvis inte vara det samma som att ställa upp, och det kan kanske vara lättare att "glömma" vad man sett när sådant här inträffar?

Citat SR 140921: "Vi har hört om det flera gånger. Om vittnen och brottsoffer som inte vill berätta om vad de sett, eller vad de har varit med om.

Det handlar om dödsskjutningar i Biskopsgården i Göteborg, om folk som hotas när dom ska vittna mot MC-gäng och om misshandel och mord i Malmö. Människor som inte vågar vittna."---

[helga21]
2016-01-27 19:42
#18

# 17 Det stämmer men då har man inspelade förhör från polisen som man använder sig av och hänvisar till. Allt oftare faktiskt.

[Carpinus]
2016-01-28 00:14
#19

#11 Parallellfall?

"Ett stor polisinsats pågår i bostadsområdet Markbacken i Örebro efter att en man blivit skottskadad."--- "Mannen är förd till universitetssjukhuset i Örebro och enligt sjukhusets presstjänst har mannen livshotande skador. Det finns polisbevakning på sjukhuset där mannen vårdas."--- 

"I dag startade rättegången mot sju personer misstänkta för inblandning i skjutningen i Vivalla förra sommaren då en person mördades och två skottskadades. Polisens vill inte säga om det finns någon koppling till skjutningen. – Det ingår i våran arbetshypotes. Den här rättegången har omgärdats av en polisinsats och det har analyserats fram visa hotbilder ikring. Givetvis finns det med i vårt arbete, men det är ingenting vi kan bekräfta eller dementera."---

SR

Martin
2016-01-31 09:50
#20

#14 Du tycker alltså att vi skall frihetsberöva och låsa in oskyldiga personer bara för att de är vittnen eller målsägare? Tänk om en utredning varar lång tid, ett halvår; skall vi ha vittnen inlåsta då?

Vittnesskydd/program är en annan sak men kräver medverkan och där vet jag många som inte velat medverka (fast att de medverkar som vittnen). Det är inte enkelt att ingå i ett skyddsprogram.

#16 Vittnen är inte tvungna att ställa upp och vittna. De är tvungna att infinna sig i rätten. Väl där kan de sitta helt tysta om de så vill. Det är inget straff på det - däremot är det straff på om man som vittne ljuger. Som åtalad eller målsägare är det däremot fritt fram ett ljuga precis hur mycket man vill.

Och visst är det så, vid grövre brottslighet spelas ofta förhören in på band men i många ärenden görs det inte och då är det förhörsledaren som vittna på vad som sagts i förhören, ord mot ord. Det allra bästa vore om alla förhör alltid bandades för då får man även med hur frågan ställs och det är inte oväsentligt.

mvh Martin

Annons:
[helga21]
2016-01-31 13:04
#21

# 20 För sin egen säkerhet. Han hade blivit erbjuden skydd men tackat nej. Det var inte vittnesbeskydd jag avsåg.

Nej de behöver inte säga något men då läses det upp från de förhör som de haft skrivna eller bandade. Och nej då vittnena behöver inte säga ett ord bara de kommer till rätten men ljuger de så riskerar de upp till 3 års fängelse. Och åtalade och målsägande kan ljuga så mycket de vill. Det är upp till rätten att avgöra vem man tror på.

Martin
2016-01-31 13:56
#22

#21 Som du själv säger; Han var erbjuden skydd men tackade nej. Att ens fundera på varför han då inte var arresterad känns befängt men alla har vi olika syn, och tur är det :)

mvh Martin

[helga21]
2016-01-31 14:05
#23

# 22 Då, när jag skrev det, visste jag inte att han av erbjuden skydd 😃

Martin
2016-01-31 14:21
#24

#23 Ok. ;) Oavsett är jag glad att det inte finns lagstöd att frihetsberöva och låsa in vittnen. Det hade känts konstigt i min värld :)

mvh Martin

[helga21]
2016-01-31 14:27
#25

# 23 Nej naturligtvis ska inget vittne låsa in mot sin vilja. Men han behövde onekligen skydd. Jag är glad för att det inte är som i Storbritannien där man kan skjuta ett vittne och så släpps den som ska åtalas fri då den som ska vittna inte kan göra det i domstol.

Martin
2016-01-31 14:35
#26

#25 Har du en länk till att det funkar så i Storbritannien, att så fort vittnen är borta släpps den misstänkta? Det kan ju finnas annan bevisning än vittnen så det låter långsökt att det skulle vara så.

mvh Martin

[helga21]
2016-01-31 14:49
#27

# 25 Nej ingen länk men väl släkt och så ser jag på Brittiska deckare. 😃 Det är lite konstigt med deras rättssystem då man inte kan använda bevis som man tagit fram på "fel" sätt. Ser du på Shetland?

Annons:
Martin
2016-02-02 07:09
#28

Internationellt är det inte helt ovanligt att man inte får använda ströinfo. Vad du menar med bevis på "fel" sätt förstår jag inte riktigt, men någonstans måste man ju ha ett rättssäkert rättssamhälle och då är det ju bra att det finns regler om hur bevisning får komma till tycker jag.

Fortfarande är jag inte övertygad om att det räcker att man skjuter ett vittne för att få en misstänkt brottsling fri i Storbritannien det kan ju som sagt finnas mycket annan bevisning. Jag säger inte att du och din släkt har fel, bara att jag vill nog se en annan källa på det innan jag tror på det.

Nej, jag ser nästan ingen TV alls och Shetland har jag nog aldrig sett tror jag.

mvh Martin

[helga21]
2016-02-04 14:48
#29

Exempelvis så får man inte använda någon information som man fått genom att gå in i någons lägenhet vid ett samtal och funnit att det finns något som kan vara av intresse. Man får inte ens uppge detta. Så är det inte i Sverige. Jag förstår att du inte tror på mig eller min släkt men jag orkar faktiskt inte leta i Brittiska lagtexter för att tillfredsställa dig.

Martin
2016-02-05 07:44
#30

#29 Men det du skriver där vet jag, och det är så i en hel del andra länder. Konstigt kan tyckas och jag tycker att det är bättre att det är som i Sverige, även om jag delvis kan förstå det andra också.

Du behöver inte tillfredsställa mig och du har säkert inte helt fel. Men att en misstänkt person släpps rakt av alltid bara för att ett vittne mördas, det tror jag inte. Däremot kan det säkert vara så om det inte finns annat att gå på. Och så är det ju lite i Sverige också. Finns det inga bevis och inga vittnen blir det svårt med rättegång och åtal då det är muntlighetsprincipen som gäller.

Finns däremot vittnesmål inspelat eller om det finns förhörsledare som kan vittna på vad som sagts i förhören kan de kallas som vittnen och göra den muntliga framställningen.

mvh Martin

[helga21]
2016-02-05 14:09
#31

# 30 Det är just det att det måste finnas ett inspelat vittnesmål. I GB håller inte detta precis som i USA.

Men jag tycker också att det är bättre här 😃

[Carpinus]
2016-02-10 13:59
#32

#11 _"I oktober förra året sköts en 20-årig man med flera skott i ett skogsområde i Norrköping. Han träffades bland annat i halsen, och lämnades sedan blödande på platsen.
Dådet tros vara en del i en konflikt mellan två kriminella mc-gäng – Hells Angels undergruppering Red and White crew, och rivaliserande Outlaws MC.
Den unge mannen överlevde mordförsöket, och en man i 30-årsåldern döms i dag till tolv års fängelse. Det relativt långa straffet motiverar tingsrätten med att offret var ytterst nära att dö."---

"Målet är speciellt, för den 20-årige mannen utsattes i januari i år för ett ny attack, och sköts då till döds. Mordet skedde dagen innan han skulle vittna i rätten."---_

SR

Upp till toppen
Annons: