Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1583 ggr
Anonym
Anonym
2015-10-31 22:33

Svart uthyrning/lägenheter

Jag har anmält en person som hyr ut lägenheter utan kontrakt och tar pengar svart.  Eftersom det inte finns några kontrakt får personerna inte stå skrivna där de bor. Är det någon som har gjort en sådan anmälan och vet ungefär hur lång tid det kan ta att utreda detta eller om det ev blir nedlagt på en gång?

Annons:
Martin
2015-11-02 13:37
#1

Personer får stå skrivna var de vill i Sverige, de behöver inte ens bo eller någonsin ha bott på adressen. Det är inte logiskt men så är det.

Det är inte heller personerna som hyr som gör fel, utan det är den som hyr ut som gör fel.

Hittar inga bra länkar nu men för några år sedan avslöjas omfattande svarthandel med kontrakt och det var anställda på ett bostadsbolag som stod för dem om jag inte minns fel. Det rörde ett par hundra lägenheter. Har för mig att någon fälldes men hittar inga länkar om det så kanske fälldes ingen.
(http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/200-svarta-hyreskontrakt-sags-upp)

Min gissning är att det inte är prioriterat men det beror säkert på hur mycket info som finns att gå på och hur pass "lätt" det är att utreda, samt hur belastade man är utredningsmässigt just där du anmält det. Det är kanske lättare på mindre orter än i större, men det är en föreställning jag har och jag vet inte om det finns något fog för det.

mvh Martin

fridelfina
2015-11-04 23:48
#2

Dock är ju tanken med folkbokföringen att man är skriven där man bor eftersom skatterna och samhällsplaneringen utgår från hur många som bor i kommunen. Men det är ju ingen som kollar upp det förstås.

Själv tycker jag att det är eländigt med dessa svarta kontrakt och framför allt de svarta andrahandsuthyrningarna där människor i nöd tvingas betala ockerhyror bara för att ha nånstans att bo. Tänk om det inte var sån bostadsbrist, utan alla som ville ha ett förstahandskontrakt med en juste hyresvärd fick det, vad bra det skulle vara!

Fram för billiga lagom bra hyresrätter, tänk IKEA/HM istället för exklusiva, dyra material och inredningar, så att unga och ekonomiskt svaga också får bra bostadsvillkor! Se professor Hans Lind: https://www.youtube.com/watch?v=F4qUTaMvj9w

 
 

Martin
2015-11-05 09:12
#3

#2 Absolut och jag håller med! Men det finns också många som inte är intresserade av att folk skall veta var de bor, eller som inte har någon egen adress och då skriver sig hos föräldrar, vänner eller någon annanstans (t.ex. en postbox) för att få posten någonstans.

mvh Martin

fridelfina
2015-11-05 11:48
#4

Jo, så är det, jag vet!

 
 

papa-bear
2015-11-06 13:55
#5

även om du har utdelningsadress till en postbox måste du ha en mantalsskrivningsadress, säkert mer än 15 år sedan de tog bort att man bara fick ha en postbox som adress, om de inte ändrat tillbaka. hade det på det viset själv men skatteverket ville ha reda på vart jag bodde. bodde visserligen i lägenhet, men ändå.

[helga21]
2015-11-16 12:35
#6

# 1 Det stämmer inte som du säger. Du ska vara folkbokförd där du har din "dygnsvila" dvs där du bor. Du folkbokförs den 1/11 varje år och betalar skatt då till den kommun där du bor. Tidigare så var det så att du kunde var skriven på hemmaplan när du studerade men det kan du inte längre utan du måste skriva dig på den ort du studerar. Här har varit ett fruktansvärt käbbel om detta då de som gick på Örlogsskolan här tidigare var tvungna att vara skrivna här och en del vägrade och överklagade detta men fick aldrig rätt.

"Folkbokföringen är den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige. I folkbokföringen registreras uppgifter om vilka som bor i Sverige och var de bor."

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc800039.html

Annons:
papa-bear
2015-11-16 17:05
#7

#6 har de ändrat för riksdagsledamöter? var ett jävla käbbel över att de var skrivna i landsdelen de representerade, men jobbade, bodde och sov i stockholm, vilket innebar att de kunde på någon form av traktamente.

[helga21]
2015-11-17 18:19
#8

# 7 Det beror på hur långt ifrån de bor när det gäller traktamentet. Men de representerar det ställe de kommer ifrån så de får var  skrivna där de kommer ifrån.

Upp till toppen
Annons: