Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1167 ggr
[Carpinus]
2015-10-21 10:13

Gängkriminalitet contra polisiära resurser

Ni har kanske hört den där lite elaka historien om GAIS:aren som förklarade varför det kom så många åskådare på IFK Göteborgs matcher?

"Det går la två vårdare på varje betalande?", var hans analys.

 Även om jag själv håller på blåvitt har jag inga problem att dra på munnen åt den historien. Kom att tänka på den när jag läste en tidningsåtergiven tweet från Erik Nord, chef för polisen i Storgöteborg, där han förklarade vilka resurser som faktiskt skulle krävas för att komma till rätta med gängbrottsligheten i Göteborg. Han skrev:

  • "För 150 gängkriminella krävs ungefär 10 500 polismän. Vi är 3 600 i Region Väst och 1 300 i Göteborg."

  • "Bevakning dygnet runt av en gängkriminell kräver kanske 3 fasta kikar och 3 som kan följa efter. Ungefär 70 polismän över tid. (x 150 stycken)".

"Välkomna till min värld!"

Annons:
Carmarino
2017-12-28 14:34
#1

Björn Eriksson anser att bankerna inte tar sin del av ansvaret för gängbrottslighetens utbredande.

Kriminella nätverkfår in en hel del pengar genom bankbedrägerier. Det rör sig om miljontals kronor varje år. Trots det väljer bankerna att fortsätta mörka hur omfattande bedrägerierna är.

Under november i år anmäldes 20 000 bedrägeribrott i Sverige. Det är den högsta siffran som polisens nationella bedrägericenter uppmätt någonsin.

Av de 20 000 anmälda bedrägeribrotten är 8 000 kontokortsbedrägerier. Det är en mycket oroande siffra, inte minst eftersom mörkertalet är stort. Jag tvivlar starkt på att bankerna redovisar majoriteten av alla småbedrägerier.

När någon blir bestulen på pengar från sitt bankkonto fångar bankens övervakningssystem upp det och sedan ersätter banken i princip alltid summan direkt, utan att den som har blivit bestulen märker vad som hänt. Bankernas rädsla för att visa sig sårbara resulterar i att kriminella gärna använder sig av kortbedrägerier. Risken att åka fast kan inte betecknas som överdrivet hög.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2022-07-10 11:35
#2

Polisen larmar nu om att barn löper en extra stor risk att rekryteras till kriminella gäng under sommaren. När barn i större utsträckning rör sig ute blir de enklare mål för de kriminella. – Det som hänt de senaste åren är att våldet och kriminaliteten eskalerat. Där ser vi att allt yngre barn dras in, säger polismästaren Carin Götblad.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-barn-utfor-uppdrag-at-gangkriminella-okad-risk-under-sommaren


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Polisen larmar nu om att barn löper en extra stor risk att rekryteras till kriminella gäng under sommaren. När barn i större utsträckning rör sig ute blir de enklare mål för de kriminella. – Det som hänt de senaste åren är att våldet och kriminaliteten eskalerat. Där ser vi att allt yngre barn dras in, säger polismästaren Carin Götblad.
Upp till toppen
Annons: