Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 2281 ggr
Wand
2015-09-09 16:35

Ersättning och soc

Jag har en fråga. Måste man ha stadig ekonomi för att kunna nyttja ett skadestånd eller får man behålla detta även om man går på soc och får ekonomiskt bistånd? Jag är sjukskriven pga psykiska problem, både orsakade av brott och inte. Skulle helt enkelt vilja veta om soc kan ta i beräkning att man får ett skadestånd utan att man ska leva upp varenda krona innan man kan få ekonomisk hjälp. I SoL står det klart och tydligt att man ska ha rätt till ekonomisk hjälp och att socialstyrelsen inte får kränka brottsoffers lidande. Om man får ett skadestånd men tvingas leva upp allt fortfarande på existensminimum så bör väl det räknas som kränkning?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
obstitant
2015-09-09 16:42
#1

Skadestånd är tyvärr rätt värdelöst om man har försörjningsstöd. Soc tar varje tillfälle att säga "AHA! EN INKOMST!" och dra av det från sina utbetalningar.

Wand
2015-09-09 16:46
#2

Det är helt sjukt imo. Alla bör ha rätt till sin brottsskadeersättning, oavsett om man har fast inkomst eller ej.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maria
2015-09-09 17:00
#3

#2 Alla har ju rätt till sin ersättning.

Vad som sedan händer med pengar som man får in har ju inte med saken att göra egentligen. Har man skulder så går pengarna dit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-09-09 17:28
#4

Soc kommer räkna det som inkomst.  Självklart egentligen även om det känns surt.

Martin
2015-09-09 17:50
#5

#3 Ett tillägg är att skadestånd som man får inte automatiskt betalar av skulder. Den som får skadeståndet får det, och kan sedan välja att betala skulderna. Gör man inte det kan kronofogden begära utmätning, men har man då redan gjort av med skadeståndet så är det bara att skulden ökar.

Det finns exempel där en person med stora skulder blivit tilldömd skadestånd av en annan person och fått utbetalt det, som sedan inte kunde användas till att betala skulder för att personen valde att göra annat med det.

mvh Martin

Maria
2015-09-09 17:54
#6

#5 Aha. 

 I vilket fall som helst så bör man betala sina skulder oavsett var pengarna kommer ifrån för annars så är det ju man själv som hamnar i knipan så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Martin
2015-09-09 18:02
#7

#6 Absolut! Problemet är om en kriminell som redan dragit på sig stora skulder och inte har en fast inkomst så kommer personen i fråga troligen inte att använda sitt skadestånd till att betala av skulderna, utan använda pengarna. Jag menar att där borde man kunna dra av skulder först (enligt gängse rutin som KFM gör normalt, dvs tittar på hur mycket som behövs för att leva osv) innan skadeståndet betalas ut.

mvh Martin

Maria
2015-09-09 18:03
#8

#7 Jag håller med dig. Jag tog för givet att det var så man gjorde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: