Annons:
Etikettövrigt
Läst 1169 ggr
[Carpinus]
2015-09-08 09:35

Nytt kontaktlöst betalkort mums för hackare?

"Snart kan du ha ett så kallat kontaktlöst betalkort i plånboken, vare sig du vill eller inte. Men i länder där de nya betalsystemen redan införts har en rad säkerhetsproblem upptäckts.

Förra veckan samlades bland annat storbankerna, branschorganisationen för den svenskan besöksnäringen Visita och flera butikskedjor för att informera att man nu på allvar kommer att införa det nya betalsystemet med kontaktlösa betalkort i Sverige."---

DI

Annons:
Inkanyezi
2015-09-08 09:58
#1

Sådan teknik har ju sedan några år införts i lokaltrafiken, och det har stora brister, främst att man där inte har kontroll över när systemet tar betalt eller hur mycket. Ett kort, till skillnad från den där femhundringen som nämns, saknar ju lättåtkomlig information om vad det egentligen innehåller eller vad som tas ut ifrån det.

Den märkliga situationen med kort av det här slaget är att trots att korten kan läsas med moderna mobiltelefoner, hålls deras protokoll hemliga, för att hindra att kortinnehavaren kommer åt sina uppgifter. Anledningen sägs vara att det är ett skydd mot obehörig hantering, exempelvis falsk påladdning etc.

Men som redan har nämnts är kortet åtkomligt, och hackare kan nå längre in i dess kärna för att luska ut hur det fungerar, knäcka koden. Säkerheten i moderna system är en chimär, den har alltid brister. När det gäller SL-kortet, det s.k. Access-kortet, är säkerhetstänkandet helt enkelriktat. Det finns ingen säkerhet för vad man har laddat på kortet, ingen information om vad som tas ut från kortet eller när, utom när man granskar det i företagets terminaler som sitter uppställda lite här och var.

Ett kort som kan "blippas" för att betala i kassan i affären kan också blippas av obehöriga när det ligger i fickan. Det har redan påvisats. Man behöver inte stjäla ditt kort för att ta ut tvåhundrafemtio kronor från det, det räcker med att blippa. Genom att blippa en kassakö kan man lätt plocka ut ett mindre belopp från ett stort antal personer utan att någon av dem märker det. Många bäckar små…

Och som rånmetod är det ju nära nog idealiskt. Inget våld, den bestulne märker ingenting, och man behöver inte ens sticka ner handen i handväskan. Det räcker med att komma tillräckligt nära under en bråkdels sekund.

Grattis!

Åsa S
2015-09-21 15:09
#2

ICA har redan börjat skicka ut såna kort till sina kunder, skickade ett argt meddelande till dem om att jag vill få välja själv ifall jag vill ha sån teknik inte bli påtvingad nått jag anser för osäkert. Fick till svar att jag kunde kontakta deras kundtjänst för de kan stänga av den funktionen ifall man inte vill ha den. Hade ju varit enklare ifall man fick välja själv innan de skickade kort.

[Thiah]
2015-09-26 10:15
#3

Maken har ett sånt kort. Köp under 15( eller var det 25?) € behöver man bara nudda maskinen vid kassan. Tycker inte alls om det för det känns jäkla otryggt.

Upp till toppen
Annons: