Annons:
Etikettlagar
Läst 816 ggr
[Carpinus]
7/28/15, 3:30 PM

"Utlagd tjuvbild kan vara lagbrott"

"En misstänkt biltjuv har gripits i Jönköping sedan en privatperson lagt ut övervakningsbilder på honom på Facebook ihop med en text som antyder att han stulit bilen. Men att lägga ut bilder på det sättet strider mot lagen. – Det får man absolut inte göra. Det står i kameraövervakningslagen att bara polisen i samband med brottsutredning får ha tillgång till materialet, säger Peter Blomsterberg, länsstyrelsens rättsenhet, som utfärdar kameratillstånd, till Jönköpings-Posten."---

TT

Annons:
Stallmima
7/30/15, 10:26 AM
#1

Och enligt lagen får man inte stjäla bilar heller!  Det visar ju bara var lagen egentligen står!

Martin
7/31/15, 8:26 PM
#2

#1 Två fel blir inte mer rätt.

Det är helt rätt att man inte får stjäla bilar. Den som gjort det kan alltså straffas (är ju gripen och misstänkt för den här bilstölden, och får man förmoda även fickstölden som allt började med).

Den som har lagt upp övervakningsbilderna har också begått ett fel. Men enligt artikeln har man inte börjat utreda det eventuella brottet och således är inte den som lagt ut bilden misstänkt (får man anta).

Så det visar väl var lagen står; Man prioriterar det ena brottet högre eller hur tänker du?

Jag tycker det är bra att man använder övervakningsbilder. Men jag tycker att man skall göra det på rätt sätt. Faktum är ju att den här tjuven kommer med stor sannolikhet inte att dömas för brottet om man inte hittar teknisk bevisning eller t.ex. bilnyckeln hos honom/henne. Nu vet jag inte var övervakningsbilderna är, de kanske visar när tjuven kliver in i bilen och då är det en annan femma. Men övervakningsbilder från varuhuset kan också lika gärna vara att tjuven stått nära den som bestulits i en affär.

Om tjuven nu råkat se bilderna på facebook, så har tjuven haft gott om tid på sig att göra sig av med eventuellt gods som kan knyta tjuven till stölden och eventuellt även hitta på en story om vad som hänt. Inte så bra. Det hade kanske varit bättre att ge bilderna till polisen och hade inget hänt då, kunde man kanske övervägt att gå vidare.

För egen del så försöker jag hålla mig till lagen men beroende på vilket brott jag själv skulle utsatts för skulle jag mycket väl kunnat - att under vissa omständigheter - publicera foton på någon om jag visste att det var gärningsmannen. Men inte utan att låta polisen få en chans att hitta gärningsmannen först.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: