Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 1549 ggr
Blanksteg
7/16/15, 5:32 PM

Bedrägeriförsök...

Hej!

Jag har tyvärr råkat ut för bedrägeriförsök. Fick reda på det genom att jag fick hem en lapp om kreditupplysning. Så ringde företaget, ordern kunde lyckligtvis avbrytas, och polisanmälan är gjord, och jag har spärrat mitt personnummer hos Bisnode och UC. Nojig som jag är så har jag också spärrat hos vissa e-butiker (kan ju dock inte veta vilka hemsidor bedragarna kan tänka sig beställa ifrån…).

Jag har även aktiverat en spärr på esparr.se, så att bedragarna inte kan göra beställningar med mitt personnummer på hemsidor som är anslutna till tjänsten. 

Kanske en omöjlig fråga att svara på, men vet ni hur bedragarna oftast får tag på ens personnummer? Är det för att man varit slarvig eller hackar de hemsidor och kommer över uppgifter på det sättet? Eller betalar de en liten summa för att få ens fullständiga information via sådana där upplysningssidor?

Varför ska det vara så lätt att få tag på andras personnummer…

Annons:
VildaVittra
7/16/15, 5:34 PM
#1

Personnummer är öppna uppgifter, så man behöver bara vara medlem på ratsit eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
7/16/15, 5:36 PM
#2

Jo, jag vet. Men undrade hur de oftast tar reda på personnumrena. Men antar att det är bara de som vet…

tlover
7/16/15, 5:57 PM
#3

Förr iallafall kunde man bara googla på mitt namn för att få reda på mitt personnummer men hur "proffs" gör det vet jag inte.

l'm back

pernillaoscarsson
7/16/15, 6:00 PM
#4

Kan ju också vara lätt att sno brev från brevlådorna. Men tror att idioterna främst använder sig av internet. Sidor som Ratsit och Upplysning.se. Där kan de bara skriva in vad tusan de vill så får de fram det "perfekta" personnumret.

Blanksteg
7/16/15, 8:22 PM
#5

Vet ni syftet med att personnummer är öppna uppgifter? Vad är det bra för liksom?

Blanksteg
7/16/15, 8:23 PM
#6

Och varför inför inte alla företag en policy om att alltid skicka dyrare varor till ett uthämtningsställe så att den som hämtar ut måste uppvisa legitimation?

Annons:
Blanksteg
7/17/15, 9:10 AM
#7

Ringde nyss företaget igen, för att se vilken adress som var leveransadressen. Om varan skulle ha skickats så skulle den ha skickats till min folkbokföringsadress och det hade behövts min legitimation för att hämta ut den. 

Så vad var syftet?

Läste nyss en artikel från 2013 om bedragare som möter upp budbilarna på gatan istället, och då behöver de inte visa legitimation. Så antingen det eller så var det en person som ville jävlas med mig.

tlover
7/17/15, 9:39 AM
#8

#7 Det går att hämta ut paket utan leg även hos postombuden, det är väl inte så det ska vara men det går. (tex vissa paket behöver man ju bara ha rätt kod, man behöver inte visa leg)

l'm back

Blanksteg
7/17/15, 9:46 AM
#9

Ah ok… Jag borde ha frågat om vilket nummer och e-mail som bedragaren använde också…

Blanksteg
7/17/15, 9:55 AM
#10

Nu har jag den mailadress som bedragaren använde. Telefonnummer fanns inte.

Så uppdaterade min polisanmälan nyss.

Martin
7/18/15, 9:44 AM
#11

Falska legitimationer är inte så ovanliga idag. Vissa är bra, andra är sämre. Det går att köpa både pass och körkort för en hyfsat billig peng.  Tror förvisso inte det är så vanligt att man tillverkar ett falskt id för att hämta ut saker.

Tyvärr är det många ombud som slarvar med legitimationskontroll. Och vissa företag levererar ju som brev och är det då inte stora försändelser hamnar det i brevlådan, så har man inte en låst brevlåda är det bara att åka och vittja den så har man paketet. Brevförsändelser som inte får plats i brevlådan får man ju en avi att hämta ut brevet mot också och då behövs inte leg.

mvh Martin

Honestyisdead
7/18/15, 10:26 AM
#12

#11 Numer verkar dom tyvärr lägga paketen som inte får plats i brevlådan utanför dörren. Hänt både mig och mamma inom loppet av två veckor. Och jag bor i höghus med många boende.

Blanksteg
7/18/15, 11:36 AM
#13

Som tur är så har jag en låst brevlåda (dock om man inte har alltför stora händer så kan man nog lätt få tag på breven i lådan… Men ett litet paket brukar få plats och då måste lådan låsas upp och öppnas för att man ska kunna få ut det).

Fy, jag lär vara orolig varje dag en lång tid framöver på väg till brevlådan…

Jag har inte körkort idag, så de kan åtminstone inte göra en falsk förlustanmälan.

Annons:
Blanksteg
7/18/15, 3:44 PM
#14

Är ens personnummer spärrat hos kreditupplysningsföretagen så kan inte någon kolla upp en på upplysningssidor som ratsit tydligen :)

Upp till toppen
Annons: