Annons:
Etikettövrigt
Läst 4554 ggr
Skorpion76
7/9/15, 6:09 AM

Jobbiga försäljare, Jehovas Vittne, etc

När man får besök av dörrförsäljare blir man uppmanad att be dem gå med en gång, Jehovas Vittne likaså. De är tyvärr kända för att verkligen inte ge sig när man väl har öppnat dörren för dem. Vissa rykten säger att de pressar in foten mellan och hindrar en på så sätt att stänga igen dörren i ansiktet på dem.  Det har jag dock inte själv varit ute för, men när de har kommit har de verkligen varit jobbiga och sedan brukar de lämna skriften Vakna, som de vill att man ska läsa. 

Försäljare kan verkligen prata sönder huvudet på en och pensionärer samt vissa handikappade kanske inte kan skilja på om köpet är nyttigt eller inte. Det bryr sig dock inte försäljaren om, utan han är bara ute efter att sälja sin produkt. Där luras många pensionärer och vissa handikappade som är i en väldigt utsatt situation. Tidigare var det så att försäljare inte fick sälja till handikappade personer och om de ändå gjorde det blev de stämplade som opålitliga och ratades.

Numera har den spärren släppt och de säljer gladeligen till vem som helst. När jag gick i skolan fick jag besök av handikappkonsulenter som provade ut hjälpmedel åt mig  och även om hjälpmedlen som sådana var bra tycker jag inte om deras stil. Barnet som får hjälpmedlet utprovat uppmanas att vara duktigt,  lyda och göra som det blir tillsagt. Trots att både föräldrar och kanske någon lärare sitter med s<äger ingen ifrån och talar om för handikappkonsulenten att han eller hon borde gå med en gång.  

Oavsett hur bra hjälpmedlet än må vara tycker jag att det är fel att de trycker på hjälpmedel som barnet inte har en chans att ta ställning till om han eller hon vill ha eller inte. 

När det gäller försäljare dyker då och då upp artiklar i tidningarna om hur någon har blivit lurad. Till artikeln hör en ruta med tydliga punkter där det står angivet vilka saker man bör tänka på för att slippa bli lurad. Bland annat heter det att man inte ska svara ja på en enda fråga eftersom samtalet från en telefonförsäljare spelas in och ett enda ja-svar innebär at du som kund godtar köpet av en produkt utan att ha sett den, utan att veta vad det är eller om du behöver den. 

Personer som blir hjärntvättade av diverse sekter brukar bli kontaktade av en organisation som har för avsikt att avprogrammera dem och inse att sekten har hjärntvättat dem, men vem granskar, kartlägger och varnar för handikappkonsulenter som tränger sig på ett barn som inte kan försvara sig?  När barnet svara att det trivs med sitt hjälpmedel är det viktigt att komma ihåg att det inte är barnets egna ord, utan det svaret är helt och hållet styrt av de vuxna som sitter i samma rum. 

Värt att notera är också att de inte kollar upp hur barnets vardag i övrigt ser ut. Dessutom får inget av de andra barnen i klassen reda på vad det är för ett hjälpmedel och vad det används till.  Sådant skapar mobbning! Har handikappkonsulenterna rätt att göra så här och om inte är jag intresserad av att veta varför ingen kollar upp deras verksamhet, skriver artiklar om den och varnar för eventuella skojare och hur man kan avslöja dem.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Aleya
7/9/15, 6:59 AM
#1

Jag googlade och fick upp detta: http://www.regionhalland.se/vard-halsa/hitta-din-vard/handikappkonsulent/ Deras mål är: Målet är full delaktighet i samhällslivet och jämlikhet i levnadsvillkoren.(se länk) så det är en åtgärd som finns i varje kommun. Man kan väl nästan tänka på att det är som när en exempelvis sjukgymnast eller arbetsterapeut kommer och prövar ut hjälpmedel. När man är minderårig så bestämmer ens förmyndare vad som är bäst. Samt att detta kanske innan har varit tillhörande sjukvården. Och det är tråkigt att du känner som du gör. Men detta är nog snarare ett scenario som dina föräldrar valde för att dom upplevde att det kunde hjälpa dig i din vardag. Gällande att du blev mobbad för dina hjälpmedel så borde någon vuxen ha kommit och berättat om ditt hjälpmedel på skolan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/9/15, 7:09 AM
#2

Självklart behöver jag hjälpmedel för att min vardag ska kunna fungera, men när någon kommer in och tränger sig på på det där sättet som jag beskrev och trycker på personen hjälpmedlet känner jag att det finnas anledning att hoppa åt sidan och fråga sig vad de sysslar med.

Det är anledningen till att jag likställer dem med jobbiga försäljare, Jehovas Vittnen och liknande.

Resursen med handikappkonsulenter som sådan må vada god, men  för den skull finns det ingen som helst garanti för att de som besöker barnet verkligen beter sig på ett sådant att som man bör göra.

Alla vet vi hur jobbiga försäljare kan vara när de försöker sälja saker. De trycker på en att man ska köpa deras produkter trots att man tydligt har sagt nej och talar om att man inte är intresserad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/9/15, 9:27 PM
#3

Jag gissar att du har haft dåliga upplevelser själv som barn efter som detta ämne berör dig så men det var ju ett tag sedan du var barn så man kan bara hoppas att det fungerar bättre numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/9/15, 9:37 PM
#4

#2 fortfarande så var du barn då. Det är väl inget fel att ens föräldrar säger åt att man ska bete sig på ett visst sätt när man är liten. Hur ska man annars lära sig hur man ska samspela osv med andra människor? det är så man lär sig. Jag kan förstå om det var en otrevlig upplevelse för dig. Men att leva i förr gör att man missar nuet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
7/10/15, 2:23 AM
#5

Skorpion76 många gånger så uppfattar/upplever barn saker på ett annat sätt än vuxna. Så att du upplevde det som jobbigt behöver inte betyda att konsulenten faktiskt var jobbig på nåt sätt. 

Många gånger så förstår inte barn vilka hjälpmedel de faktiskt har hjälp av utan det är föräldrarna som kan se vilka som kan göra livet lättare för barnet. 

Du skriver som om alla barn som får hjälpmedel reagerar på samma sätt som du gjorde, men det stämmer inte för du kan inte säga hur det är för alla. Tex Du skriver att när barn svarar att de trivs med hjälpmedlen att det inte är barnets egna ord. Det är inte säkert att det är så, det kan finnas barn som faktiskt själva säger att de trivs. 

Du skriver också att handikappkonsulenterna inte kollar upp hur det ser ut för övrigt i vardagen. Vet du exakt vilka frågor konsulenten ställt till dina föräldrar. För det är ju dina föräldrar som vet hur din vardag såg ut och vad du behövde. 

Sen skriver du om hur det var i klassen. Nu vet jag inte säkert, men jag har svårt att tänka mig att konsulenten har rätt att på egen hand gå till skolan och informera där utan det var upp till dina föräldrar. Endera att dom själva gått till skolan och informerat eller att dom bett läraren att göra det.  Föräldrar måste ge tillstånd för att andra ska kunna informera om saker som rör sina barnen.

Du skriver också att det skapar mobbning. Nej, om du blev mobbad så är det beklagligt, men det betyder inte att alla barn som varit/är i samma sits blir mobbade. Utan det är som så mycket annat att det skiljer person till person.

När en handikappkonsulent besöker en familj så är det upp till föräldrarna att säga ifrån om dom anser att personen beter sig olämpligt. Och i skolan är det föräldrar och/eller lärare som ska säga ifrån.

.

Skorpion76
7/10/15, 7:17 AM
#6

Bara för att de är anlitade av föräldrarna betyder inte det att de är rakt igenom rumsrena. Jag är ganska övertygad om att det finns kokosnötter bland dem också. Jag upplevde dem som väldigt påträngande, men det tog man minsann ingen hänsyn till.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Aleya
7/10/15, 1:04 PM
#7

#6 fortfarande är detta något som du SJÄLV upplever/upplevt. Betyder inte att alla känner som du. Och egentligen går inte handikappkonsulter att jämföra med försäljare. Dom säljer inget. Utan dom jobbar på uppdrag av kommunen. Så ser egentligen inget brott eller något annat i det du skriver. Det jag dock uppfattar är att du är förbittrad på dina föräldrar för att du anser att dom har gjort fel för att säga hur du ska bete dig i år och dar. Så det kanske är där skon klämmer och inte hos handikappkonsulenten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/10/15, 2:09 PM
#8

De tvingade mig att använda hjälpmedel som jag inte ville ha och som jag i vissa situationer inte ens kunde använda. De säljer inget, men jag var lika förbannat tvungen att använda hjälpmedlen de kom med.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/10/15, 2:11 PM
#9

#8 Vem tvingade dig? Var det dina föräldrar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/10/15, 2:13 PM
#10

Både och. Jag skulle bara lyda och vara duktig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/10/15, 2:19 PM
#11

Då låg ju felet snarare hos dina föräldrar som inte kunde förstå att du inte gillade dina hjälpmedel. Det kan ju inte vara handikappkonsulenternas fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/10/15, 2:34 PM
#12

#10 och där kom det igen. Att du är missnöjd med dina föräldrar. Fast man ju faktiskt själv säga att saker inte funkar. Sen är det skillnad mellan att lyda och uppmana. Lyda är det du önskar att hundar ska göra när man säger fy. jag tror ärligt att du misstolkat allt eller så är du så arg att detta är din tolkning av världen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/10/15, 3:23 PM
#13

När min pappa uppmanar mig till någonting tvingar han mig att lyda och eftersom synkonsulenterna som jag träffade hade föräldrarnas stöd lyssnade de inte på mig. Det hette att det var bättre för mig att jag hade de hjälpmedlen som bestod av olika förstoringsglas, en bänk med lutande skiva, en starkare lampa och så vidare. Jag fick till och med skrivböcker med sjukt starka linjer.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
7/10/15, 3:27 PM
#14

Jag tror att du måste försöka släppa det. Det är ju ändå ganska längesedan.

Jag tror heller ingen gjorde det för att vara elak mot dig utan snarare tvärtom.

Att man sedan inte lyssnade på dig är ju trist men vad hade hänt tror du om du vägrat använda hjälpmedlen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/10/15, 3:31 PM
#15

#13 men det är fortfarande inte fel på konsulenterna hur du än vrider på det. För du säger ändå att det är dina föräldrar eller din far som gör så du lyder. Du kanske istället bara borde acceptera det du känner emot dom istället för att lägga problemet på andra saker och människor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/10/15, 4:08 PM
#16

I min debattartikel beskrev jag hur en synkonsulent som totalt saknade spärrar försökte få¨mig att tala om vad jag tyckte om hennes böjda rygg n'är hon satt vid bänken med en lutande skiva. Hon gick raka vägen fram dit utan att bry sig om mina invändningar och efter det hatade jag henne. Hon trängde sig på mig och de andra synkonsulenterna som jag träffade henne var inte bättre.  mamma visste att det var fel sätt att gå tillväga, men vad jag vet gjorde hon ingenting för att få stopp på det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/10/15, 4:26 PM
#17

#16 Du kanske får tänka dig in i hennes situation. Hon kanske ville visa hur illa hon satt för att du bättre skulle förstå vad hur viktig hållning är för kroppen när man sitter.

Jag har själv haft en arbetsterapeut nyss på mitt jobb som visade mig hur jag ska sitta rätt och hur datorskärmen ska vara riktad och jag har fått ett särskilt tangentbord som är ergonomiskt utformat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/10/15, 6:55 PM
#18

Jo, egentligen har hon rätt, men jag tycker ändå att det är fräckt at tränga sig på så som hon gjorde.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/10/15, 7:51 PM
#19

Du har ju själv berättat många gånger att du kan vara påträngande och att du har svårt för" lägga band på dina känslor" Du tycker hon var fräck men tänker du på vad andra kan tycka när du tränger dig på? Det blir ju liksom samma sak.

Det kanske är ett bra sätt att försöka tänka sig in i den andre personens situation och försöka göra det bästa av det hela. Att vara tydlig med vad man tycker är ju bra.

Nu var ju detta ganska många år sedan och som barn har man givetvis svårare att säga ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/11/15, 6:58 AM
#20

#19 Precis, men märkligt nog sa ingen till henne! Det är förbaskat fräckt att tränga sig på och det borde dessa vuxna människor veta, men ingen säger åt dem! Därför har jag fått intrycket att som handikappkonsulent har man rätt att tränga sig på utan att behöva bry sig om att någons personliga integritet blir klankad på. Jag kan på grund av min diagnos ha svårt att veta när jag tränger mig på och det blir för mycket och även om det är nödvändigt att säga ifrån åt den som gör det är det samtidigt svårt att göra det på ett sådant sätt att skadan blir så liten som möjligt,


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
7/11/15, 8:52 AM
#21

Jag tror inte riktigt vi förstår varandra. Du upprepar hela tiden hur fräck din handikappkonsulent var och det har du all rätt att tycka men du lyssnar inte på vad andra skriver utan väljer ut de stycken som håller med dig.

Kan du försöka tänka dig i i någon annan människas situation eller är det svårt på grund av ditt handikapp?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/11/15, 11:07 AM
#22

#17 förhoppningsvis betedde sig den terapeuten vuxet och respekterade dig för den du är!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/11/15, 12:33 PM
#23

Som jag sagt tidigare så tror jag att det är detta du uppfattar. Och det beror nog mest på ditt handikapp att du uppfattat att denna konsulent och andra gör saker som är påträngande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/11/15, 1:14 PM
#24

Jo, det är mycket möjligt, men samtidigt är minnet fortfarande starkt och obehagligt, Mamma säger att det har blivit bättre, men det tror jag inte på förrän jag har sett det med egna ögon.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
7/11/15, 8:58 PM
#25

Skorpion76 om man tittarpå det du skriver så skriver du alla du konsulenter du träffat varit i stort sett likadana så du dömer ut en hel yrkesgrupp.  Så jag håller helt med maria och aleya att det var inte så det var utan det var så du upplevde det. För att så många skulle uppträda olämpligt är inte rimligt.

Och jag kan tänka mig tre orsaker. Ena är det jag skrev förut att barn uppfattar/upplever saker på ett annat sätt. Det andra är att barn vill vara likadan som alla andra barn och då du fick hjälpmedel så visade det att du inte var som andra barn. Tredje är det som aleya skriver att det kanske har med ditt handikapp att göra att du uppfattar saker på ett annat sätt. 
Sen kanske ytterligare en orsak spelar in. Om det är så som du skriver att du blev mobbad för att du hade hjälpmedel så kanske så att la du skulden på dom som gav dig hjälpmedlen och då ser du konsulenterna på ett annat sätt.

Om ditt handikapp är en del av det hela så kommer du sannolikt uppfatta konsulenterna likadant idag.

.

Skorpion76
7/12/15, 6:28 AM
#26

Det är viktigt att komma ihåg att konsulenterna som jag träffade fullständigt struntade i att det skulle vara så likt som möjligt vad de andra barnen hade. Istället bestämde de att jag skulle använda deras produkter oavsett hur bra jag kunde använda till exempel en vanlig skrivbok eller liknande.  Du har alldeles rätt i att ju mer et barn skiljer sig från resten av gruppen, desto mer mobbat blir det, men konsulenterna som jag träffade hade ingen som helst  koll på att jag skulle fungera i en klass.
För mig är det självklart att föra en diskussion kring hur man tänker sig att barnet ifråga ska fungera i resten av en klass, men en sådan diskussion vill de inte ta över huvud taget.  De vet bäst och that's it! Som i så många andra sammanhang handlar det här om en kollision mellan vad de höga cheferna bestämmer och  vad som händer nere på golvet. De vill inte komma ner på golvet och se barnet i son vardag och hur livet fungerar för det, utan de bestämmer att det är bäst om man använder deras produkter oavsett hur väl de skulle fungera i vardagen eller inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
7/12/15, 1:06 PM
#27

Konsulenterna ska inte titta på vad andra barn har utan de ska titta på varje enskilt barn och titta på vad just det barnet behöver för att ett barn behöver en sak betyder inte att det passar ett annat barn. Samma gäller i klassrummet,  det är inte deras uppgift att titta på samspelet utan de ska titta på att hjälpmedlen funkar för barnet för det det ska göra i skolan. 

Jag skrev inte att barn blir mer mobbade för att de skiljer sig åt. Jag skrev att barn vill likna varandra och jag skrev att just du blev mobbad, det betyder inte att andra barn blir mobbade för att de skiljer sig åt.

Hur vardagen funkar för barnet ligger på föräldrarna att se för det är de som träffar barnet och om saker inte funkar så är det upp till föräldrarna att ta ny kontakt och få andra hjälpmedel. Och om hjälpmedlen inte funkar i skolan så ska lärare ta kontakt med föräldrarna så att hjälpmedlen kan bytas ut.

För mig verkar det som din upplevelse av att få hjälpmedel var så negativ och du då lägger all skuld på konsulenterna fast de troligen gjorde precis det de skulle. Och att de sannolikt uppträdde helt professionellt.

.

Annons:
Skorpion76
7/12/15, 2:19 PM
#28

De där stackars handikappkonsulenterna borde verkligen utbilda sig i mänskligt bemötande.  Det skulle vara en nyttig utbildning för dem. Där skulle de kunna lära sig mycket matnyttig information. Om de besökte läger för handikappade barn skulle de kunna lära sig alternativa sätt för barnen att använda sina egna kroppar i olika aktiviteter. Det skulle de verkligen behöva.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/12/15, 2:20 PM
#29

#28 Har du träffat någon handikappkonsulent sedan du var barn?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/12/15, 2:39 PM
#30

#29 Nej, tack och lov. Det upphörde efter att jag gick min ettåriga gymnasieutbildning året efter nian,


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/12/15, 2:40 PM
#31

Då har det säkert förändrats en hel del och jag tycker du ska släppa detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/12/15, 3:03 PM
#32

#28 om vi jämför dessa konsulter med en läkare som ska dra ett ben som ligger fel. Det gör ont och personen kommer säkert vara sur. Men läkaren måste göra det. Det är så det sker då man ska hjälpa människor. Du kanske inte gillar det som sker men det måste göras. Man kan inte behaga alla. Det är som någon tråd du skrev om en annan som var handikappad som du ville hämnas på. Det du skrev var otroligt elaka saker du ville utföra, men du tyckte säkert att det inte var något fel med det uppenbarligen. Men där visade du att genom att du har ditt handikapp så uppfattar du inte saker som exempelvis jag gör. Så släpp och gå vidare. För detta är en fråga om tolkning. Och du har tolkat detta som att detta var påträngande. Jag ser det som att personen gjort sitt jobb.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/12/15, 4:10 PM
#33

Jo, precis! Försäljarna gör också sitt jobb, men de säger man nej tack till!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/12/15, 4:16 PM
#34

#33 Nu förstod du inte vad jag menade. Vissa saker kan man inte säga nej till. Jag tycker faktiskt att du överdriver detta. Och förstår inte meningen heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Aleya
7/12/15, 4:17 PM
#35

Postade dubbelt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
7/12/15, 4:35 PM
#36

Skorpion76 dina föräldrar hade kunnat säga nej.

Men mesta troliga är att det var dina föräldrar som tog första kontakten så att du skulle få hjälpmedel. Så sluta skylla på konsulenterna, de gjorde sitt jobb.

.

Skorpion76
7/13/15, 5:38 AM
#37

Om man använder för mycket hjälpmedel är risken stor för att man glömmer bort att försöka och pröva själv i avsikt att använda sin egen kropp så långt det är möjligt. Det är bra att hjälpmedlen finns, men de får inte ta överhanden, vilket de lätt gör om man får besök av handikappkonsulenter eftersom de är så duktiga på att prata om sina produkter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/13/15, 5:57 AM
#38

#38 sluta nu förvränga. Det ska kombineras med övningar också. Dom har fortfarande avgjort ditt behov innan och sedan får du de saker dom anser du behöver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/13/15, 6:20 AM
#39

Inte alltid. Här kommer en film med matnyttig information.
http://movewalk.mullback.se/konduktiv-pedagogik/jo-du-kan
Det här är riktigt nyttig information för alla handikappkonsulenter!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
7/13/15, 9:12 PM
#40

Skorpion76  du har bestämt dig att handikappkonsulter är en grupp idioter och det spelar ingen roll vad vi säger så kommer du inte ändra dig. Så du får väl fortsätta tro att alla handikappkonsulenter bara är idioter.

.

annia1
7/13/15, 9:43 PM
#41

Sen en sak jag kom på. Att du lägger allt (oavsett vad) på dessa konsulenter. Konsulenterna är inga gudar som står och tittar över axeln hela tiden så att man använder hjälpmedlen man fått.

Man träffar konsulenter för att prova ut hjälpmedel, sen när man fått hjälpmedlen så är deras jobb gjort. Sen är det upp till personen som fått hjälpmedel att lära sig använda dom och även förstå och lära sig att man kanske kan göra saker utan hjälpmedel. Är det ett barn som fått hjälpmedel så ligger mycket på föräldrarna.

.

Annons:
Skorpion76
7/13/15, 9:44 PM
#42

#40 Ja,, men det är de också och det är värst för dem själva!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/13/15, 10:40 PM
#43

#42 ne du. Det verkar vara värst för dig själv. Eftersom att du ens tar upp detta och envisas med att dessa människor är onda. Jag säger fortfarande att inget brott har begåtts. Det är bara du och endast du som känner dig kränkt och har svårt att sätta dig in i andra människors liv. Jag kommer nog aldrig hålla med i din åsikt i detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/14/15, 6:30 AM
#44

Det ä värst för dem eftersom de är så jävla trångsynta.  De spelar ett spel där barnet ska gå med på allt som sägs utan att förstå ett dyft av vad som pågår.  Sedan ska man bli intervjuad och inte ens själv få svara på frågorna. Trots att jag hade med mig en lapp med alternativa svar tyckte min elevassistent att hon kunde svara åt mig istället och det ingick i själva spelet. Det misstänker jag i alla fall och om man inte ens vill se att det finns andra alternativ har man uppenbara problem!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/14/15, 6:43 AM
#45

#44 men nej. Dom gör sitt jobb.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/14/15, 7:22 AM
#46

Ja och dras jobb går ut på att samarbeta med de vuxna och inte lyssna på vad barnet har att säga. Om de var seriösa skulle de finnas med och informera resten av klassen om vad hjälpmedlen ska användas till. ett är inte särskilt seriöst att gömma sig på det sättet som de gör!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/14/15, 10:16 AM
#47

#46 du inser väl att det har gått ett bra antal många år sedan du gick i skolan? Saker förändras. Det är enbart du som mår dåligt av detta och går och antar att saker är som när du var liten. Så släpp nu detta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/14/15, 10:34 AM
#48

Då vill jag se hur det har förändrats innan jag tror på det!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Aleya
7/14/15, 10:46 AM
#49

#48 hur ska du kunna det? Du har ju ingen kontakt med dom idag

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tedamen
7/14/15, 11:02 AM
#50

#44 Det är snarare du som är trångsynt.

Skorpion76
7/14/15, 12:12 PM
#51

Hur kommer det sig då att ingen av dem ger sig tillkänna?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/14/15, 12:34 PM
#52

#51 Va? Vad menar du?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/14/15, 2:03 PM
#53

Om en verksamhet sker i skymundan är det ett säkert tecken på att den inte är seriös och att det finns hemligheter i den som inte bör röjas. Ofta ligger det ett brott bakom eller så samarbetar personen med andra som inte är pålitliga. Givetvis är hjälpmedlen personligt utprovade. Det är jag fullt medveten om, men för den skull finns det ingenting som säger att någon handikappkonsulent skulle kunna ta del av de handikappade personers berättelser som finns ute på marknaden. Nyss gav jag ett exempel genom en länk till en film. Där skulle de kunna göra expertutlåtande och förklara sin syn på saken. Varför är ett hjälpmedel bättre än att träna för att använda sin egen kropp och varför är det inte tillåtet att prata öppet om det här?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/14/15, 2:08 PM
#54

#53 Du måste ha missuppfattat detta för det är verkligen ingenting som sker i skymundan och med några hemliga koder.

Självklart är habilitering det bästa men ibland måste man ta hjälp av just hjälpmedel och det är inte framtagna för att göra någon illa utan tvärtom för att hjälpa den behövande till ett bättre liv.

Alla handikapp ser dessutom olika ut så det är  väldigt svårt att generalisera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tedamen
7/14/15, 2:25 PM
#55

#53 Vad du egentligen vill säga är att handikappkonsulenter är brottslingar? Varför polisanmäler du dem inte då?

Annons:
Aleya
7/14/15, 2:48 PM
#56

#53 men den är väl inte skymd? Dom hör ju till kommunen. Annat hade det varit om dom hade varit privata och man absolut inte kunnat haft insyn i verksamheten. Om dom nu är så himla onda och brottsliga så gör en anmälan till polisen. Sen kanske du skulle ta kontakt med en konsult och visa videon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/14/15, 2:57 PM
#57

#56 Det kan du inte veta! Oseriösa aktörer behärskar de flesta knep för att kopiera loggor och liknande för att et ska se seriöst ut. Både när det gäller dörrknackare och även de som skickar bluffakturor. Sedan när bluffen avslöjas visar det "riktiga" företaget hur de brukar göra i sina kontakter med kunder och vilka fallgropar som man ska leta efter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/14/15, 3:01 PM
#58

#57 Du menar att du har blivit utsatt för en bedragare när du var barn? Det hela verkar riktigt skumt. Varför var det ingen som anmälde då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tedamen
7/14/15, 3:02 PM
#59

#56 Du menar att handikappkonsulenterna bara låtsas komma från kommunen? Egentligen är de brottslingar som gör vadå? Skänker bort saker till folk?

Varför anmäler du dem inte, om du är övertygad om att de är brottslingar?

Aleya
7/14/15, 3:18 PM
#60

#57 jag kan då inte hitta några privata konsulter dock. Vissa saker är enbart kopplade till kommun eller landsting och kan därför inte bli ägda privat. Så dom kan nog knappas bara låtsas. Så lugna nu din fantasi lite.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
7/14/15, 4:13 PM
#61

Here we go again. Du lägger allt på konsulenterna.

Dina föräldrar kunde sagt nej,
Dina föräldrar kunde låtit dig prata.
Dina föräldrar kunde sett till att det blev informerat i klassen.

Vad en elevassistent har för befogenheter att ta beslut vet jag inte. Men den hade kunnat låta dig prata. Och den hade kunnat ta upp med dina föräldrar att det skulle informeras i klassen.

Konsulenterna har inte rätt att gå in i ett klassrum och berätta om en enskild elev med mera att de har föräldrarnas tillstånd.

Nej det sker inte i det dolda.

Filmen du länkade till handlade inte om handikappkonsulenter den handlade om regissören mullback och hans väg från att få hjälp med allt till att klara mycket själv med bara hjälpmedel. Om de som gjorde filmen hade velat ha ett uttalande från nån konsulent så hade de kunnat kontakta nån och bett om ett uttalande. Men som sagt filmen handlade om inte konsulenter. Finns ingen anledning för konsulenter att göra uttalande om de inte är tillfrågade. Och jag tror då det är deras huvudman som ska svara på frågor. Ev att man kan fråga nån i regeringen (vet inte om det faller under socialdepartementet). För handikappkonsulenter arbetar efter de förutsättningar som deras arbetsgivare har satt upp.

.

Skorpion76
7/14/15, 4:25 PM
#62

#58 Det vet jag inte, men det är djupt beklagligt. Det är vad man borde ha gjort eftersom jag inte litar på dem! #59 Ja, det är ganska troligt.
En före detta killkompis berättade följande för mig:

Han jobbade som vaktmästare på en skola. Antagligen stod han och rensade rabatter när han fick besök av två personer som uppgav att de var synkonsulenter.  De frågade honom var han hade sitt arbetsrum och när han sa att han inte hade något eftersom han jobbade ute ställde de frågan på nytt och gav sig inte.  Till slut gick de in i en liten skrubb eller något liknande och tvingade hponom att prova ut ett läshjälpmedel som han försökte tala om för dem att han inte hade någon användning för. Mötet tog minst två timmar utan att leda någon vart.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Tedamen
7/14/15, 4:30 PM
#63

#62 Så dessa synkonsulenter promenerade helt enkelt in på första bästa skola, plockade in vaktmästaren på denna skola och tvingade honom att få hjälpmedel för att läsa? Skulle inte tro det.

Det verkar inte som du har någon bra koll på verkligheten.

Skorpion76
7/14/15, 4:43 PM
#64

#61 Jag fattar att de har tystnadsplikt och inte får uttala sig om enskilda fall, men det hindrar inte att de rent generellt visar bilder på vad en elev med exempelvis synskada kan få för hjälpmedel och vad de används till. 
#63 Det var vad han berättade för mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Tedamen
7/14/15, 4:45 PM
#65

#64 Men då måste skolan be en handikappkonsulent komma och ha ett föredrag. De kan inte bara traska in på en skola och börja berätta sådant.

Antagligen ljög han då.

Skorpion76
7/14/15, 4:52 PM
#66

#64 Precis! Det är just det jag menar! Det skulle verkligen behövas för att på så sätt bryta tystnaden!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/14/15, 6:08 PM
#67

#66 du har för livlig fantasi och tror på allt din kompis säger. Nu är synkonsulenter inblandade i detta. Varför ringer du inte kommunen och frågar vad dessa konsulenter gör då? Eller anmäler dom?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
7/17/15, 5:28 PM
#68

TS, 

Nu har jag läst hela tråden och vad jag förstår känner du dig förbisedd och orättvist behandlat. De vuxna tog beslutet att du skulle få hjälpmedel som skapade utanförskap för din del men som du egentligen hade kunnat klara dig utan. De lyssnade inte på dig. Så långt kan jag förstå din frustration. 

När du börjar pratar om konsulenter, saker som sker i det fördolda, att de tvingar hjälpmedel på barn m.m. känner jag att det är något som du själv konstruerat under åren som du tänkt på det. Som barn hade du inte tillgång till hela bilden hur allt hängde ihop och och vem som var ansvarig för vad och därför antog du bara och drog en massa slutsatser, som jag är övertygad om är felaktiga.

Jag har arbetat som specialpedagog och vet att mycket förändrats när det gäller barn med olika funktionsnedsättningar sedan du gått i skolan. Jag kan försäkra dig om att konsulenter har minst att säga till om när det gäller enskilda barn. Det är inte deras uppgift att överhuvudtaget prata eller komma i kontakt med barnet. De ska vara behjälpliga när den som är beställare ska välja ut rätt hjälpmedel. Det kan vara exempelvis arbetsterapeut på HAB eller någon annan från kommunen eller landstinget beroende på vad det handlar om. De som i första hand ansvarar för att barn ska få rätt stöd i skolan är skolans rektor, lärare och föräldrar. Samt skolans elevhälsoteam. Oftast träffas de för att diskutera elevens behov, vad som fungerar/inte fungerar i klassrummet och för eleven och hur kan de stödja eleven. Sen kan ju BUP, HAB, kommunens resursteam  också vara inblandade och….. sen kan konsulenter vara aktuella om någon av dessa bedömer att de vill ha hjälp med att välja ut adekvata hjälpmedel. 

Det är alltså väldigt många inblandade och om du nu känner att du måste klandra någon så är det dina föräldrar och din lärare i första hand. De tog inte hänsyn till dina åsikter och hur du själv upplevde din situation. Samtidigt gjorde de säkert så gott de kunde och vad de trodde var bäst för dig. Idag tar man hänsyn till barns åsikter i mycket större  utsträckning än när du gick i skolan. Det är med andra ord inget skumt som pågår här och det kanske är dags för dig att släppa det och gå vidare.

Skorpion76
7/17/15, 7:26 PM
#69

Med så många vuxna som är iblandade och samarbetar tycker jag att det är högst märkligt att ingen reagerar och säger ifrån, men de är väl så sammansvetsade, tror att de vet bäst och lever i maskopi med varandra.  Det 'r sådant som kapar mobbning, men det vill de inte se.
http://www.ohrlund.se/blogg/wp-content/uploads/2011/09/IMG_0532-WEB.jpg
Den här killen har du säkert hört talas om eller rent av sett. Han föreläser om Tankens Kraft och att göra det omöjliga möjligt genom at tänka på rätt sätt.  När han var liten tvingades han att träna med proteser därför att det ansågs  vara vad barn i hans situation hade behov av. Själv tyckte han att han klarade sig så mycket bättre utan dem.
Han reser landet runt oh föreläser och inte en enda gång har jag set någon pedagog som jobbar med att prova ut hjälpmedel uttala sig om varför  deras metod är aå mycket bättre.  Jag blev själv mobbad när jag gick i skolan därför att det inte var tillåtet att prata öppet om mina hjälpmedel, men det är inte okej oavsett vem det än gäller har det visat sig. Jag har varit med om att stå på andra sidan också och det leder till att det pratas bakom personens rygg istället för att man öppet pratar med personen och det är en hemsk situation.  Skulle man nyfiket tränga sig fram och fråga någonting blir man avvisad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Loris M
7/17/15, 8:02 PM
#70

#69 Men du verkar tro stenhårt på att alla dessa människor är i maskopi med varandra och att de inte är där för att hjälpa barnen, utan snarare att försvåra elevens skolvardag. Varför skulle de göra det? Vad har de att vinna på det? Du skulle bara veta hur hårt jag kämpat för att barnen ska få det stödet de har rätt till. Det är verkligen otroligt orättvist av dig att prata så och döma flera yrkeskategorier utan att känna till fakta. 

Sen att det ibland blir fel och att alla lärare inte har rätt kompetens, är ju en annan sak. Men ingen går medvetet in för att sabotera ett barns liv. Det händer att man inte riktigt tror på barnens förmågor och viljekraft alla gånger utan låter diagnosen eller funktionshindret definiera barnet och det stöd barnet får. Det är beklagligt självklart, men det handlar fortfarande inte om maskopi. Att barn mobbas är också ett annat faktum som vi kan beklaga, men det handlar inte heller om maskopi eller något som lärare vill och absolut inte bidrar till medvetet. 

Sverige är faktiskt ett fantastiskt land när det gäller barn i behov av särskilt stöd. Man har kommit långt när det gäller inkludering. Hade du bott i ett annat land hade du fått varken hjälpmedel eller få gå i skolan. I väldigt många länder är  det fortfarande så att barn med utvecklingsstörning, autism eller Downs syndrom inte går i skolan överhuvudtaget. Hjälpmedel kan man bara glömma. Man är mest hemma och blir utstött från omgivningen och även den egna familjen. Man räknas inte som människa. Det är hemskt och något att beklaga sig över.

Skorpion76
7/19/15, 6:23 AM
#71

#70 Jag berättar om vad jag har sett och säkert låter allting jättebra när de har kontakt med föräldrarna, men sedan bryr de sig inte om att visa någon som helst respekt när de träffar barnet som behöver hjälpmedlen. Det är beklagligt eftersom de är vuxna människor som borde veta bättre, men de utnyttjar att barnet inte kan säga ifrån. De vet att barnet inte har någonting att säga till om och det ger dem fria möjligheter att bete sig som om de ägde hela världen. Jag vet ju själv hur varnad jag har blivit för att vara för närgången, påflugen eller framfusig och så kommer dessa personer och helt och hållet struntar i min gräns. Om man beter sig på det sättet kan man inte sköta ett jobb på et bra sätt, men det anmäldes inte. Istället hette det bara att jag skulle vara duktig och göra som de sa. Om någon är väldigt påträngande känner man ett starkt motstånd emot personen oavsett hur bra hjälpmedel som han eller hon kommer med.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/19/15, 8:05 AM
#72

#72 jag tror vi borde reda upp lite. Detta är fortfarande DIN version. Och vilken förälder som helst skulle ha sagt bete dig och gör som dom säger. Det är inge konstigt. Detta är helt normalt. Dom du kanske skulle prata med är dina föräldrar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/19/15, 9:10 AM
#73

Föräldrarna kommer ibland och besöker barnen i skolan som ni vet och varje gång tog mamma med sig dessa förbannade synkonsulenter trots att jag tydligt hade sagt ifrån att jag inte ville det.  Min mamma vill inte prata om det här, utan hon hävdar bestämt att vi minsann hade en speciell temadag för mig, men det räcker inte med en enda temadag.  
Visst är det en yrkesgrupp som sådan, men det ska väldigt mycket till innan jag tror på att det finns yrkeskategorier eller grupper som inte innehåller diverse idioter. Dessutom låter det väldigt konstigt om jag är den enda som har haft otur att träffa på dem som inte borde vara handikappkonsulenter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/19/15, 10:32 AM
#74

#73 Du pratar ju om något som hände för 25-30 år sedan. Kan du inte försöka släppa det och kanske inse att allting fungerar annorlunda idag?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/19/15, 10:57 AM
#75

#73 problemet är inte konsulter. Det är hur du ser på det hela och hur dina föräldrar hanterar detta. Så vad är meningen med att gå berserk om det är dina nära som inte lyssnat?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/19/15, 11:39 AM
#76

Något år berättade Uppdrag Granskning om en läkare som helt saknade spärrar. Han begick sexuella övergrepp på sin kvinnliga patienter och trots att omgivningen reagerade och sa ifrån lyckades samma läkare gång på gång lura till sig nya leg och kunna fortsätta som läkare. Ett leg eller att någon är anställd av kommunen garanterar alltså ingenting, men måste de verkligen gå så långt som att de begår brott innan en anmälan görs?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Aleya
7/19/15, 11:44 AM
#77

#76 som det frågats tidigare i tråden…. Varför har du nu inta anmält om du nu tycker att det är ett så stort övertramp?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/19/15, 11:59 AM
#78

#77 Jag önskar verkligen att mina föräldrar hade gjort det, men istället förväntades jag vara duktig. Nu tvingas jag leva med smärtsamma upplevelser som ingen vill prata om, men jag tvivlar på att jag är långt ifrån ensam om det här.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/19/15, 12:04 PM
#79

#78 Kan du inte förklara vad det var för brott som begicks?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/19/15, 12:57 PM
#80

#78 men du kan ju anmäla nu. Ja, barn förväntas att uppföra sig i vissa situationer. Även vuxna. Och kan man inte koderna i de sociala så blir det ännu svårare. Men som Maria säger så skriv gärna vilket brott som har begåtts. Som du anser

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/19/15, 1:46 PM
#81

Den första synkonsulenten jag hade var jättebra. Henne trivdes jag med och tyckte att det var roligt att träffa henne, men sedan när hon skulle sluta tog en annan över som helt och hållet struntade i alla konstens regler om respekt för min integritet. Så ska man aldrig någonsin göra oavsett vilken yrkeskategori det än handlar om. Där förstördes min relation till dessa personer helt och hållet, men istället för att mina föräldrar sa ifrån förväntade de sig att jag skulle vara duktig och göra som jag blev tillsagd.
På skolan fick lärarna till och med prova ett par förtejpade skyddsglasögon som skulle illustrera min dåliga syn, men det var ingenting som de la någon större vikt vid.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/19/15, 1:51 PM
#82

#81 tyvärr är det inget brott. Du känner dig bara kränkt. Sen kan du inte säga om de påverkade läraren eller inte. Du vet inte vad h*n tänkte. Och om inte dina föräldrar förde din talan så är det ju dom du kanske egentligen skulle ifrågasätta istället för ett helt yrke. Och detta för att du inte fick bra kontakt med den nya. Alla människor är olika. Och ibland träffar man folk man inte gillar. Men det är bara att gå vidare

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
7/20/15, 1:40 AM
#83

Skorpion76 du har flera gånger skrivit i tråden att du ville att handikappkonsulenter skulle komma till skolan och informera.

Nu i inlägg 73 så skriver du
"Föräldrarna kommer ibland och besöker barnen i skolan som ni vet och varje gång tog mamma med sig dessa förbannade synkonsulenter trots att jag tydligt sagt i från att jag inte ville det".
Så det var alltså konsulenter till skolan och som du skriver så var det flera gånger.

För mig verkar det som det hela handlar om att du är förbannad för att dina föräldrar inte gjorde som du sa. Så är det när man är barn att föräldrarna bestämmer.

.

Annons:
Skorpion76
7/20/15, 8:49 AM
#84

#83 Det gör de, men de borde vara mer lyhörda och kolla upp vad som blir fel. Jag blir ställd när de å ena sidan varnar för att vara för närgången, påflugen och framfusig, men sedan när handikappkonsulenterna kommer på besök säger de att jag ska vara duktig och göra som jag blir tillsagd trots att konsulenterna verkligen är påträngande och inte har den minsta känsla för hur man bemöter dem som man provar ut hjälpmedel till.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
7/21/15, 9:03 PM
#85

Skorpion76 som sagts redan tidigare i tråden att det ligger hos dig.

Alla barn blir förvirrade när dom får lära sig en sak och sen görs nåt annorlunda.

aleya tog upp läkarbesök förut i tråden så jag använder läkare här i exemplet. Nåt som man lär alla barn, att det är fel att främlingar klämmer/känner på ett barn. När sen barnet kommer till läkare så är det ju just det som händer och barnet blir då förvirrat. För det det har fått lära sig är fel blir helt plötsligt ok. 

Men det är det att många saker man får lära sig som barn finns det varianter/nyanser av och det är sånt som man lär sig vartefter man växer upp. 

Men jag antar att för dig så har du inte lärt dig att det finns varianter/nyanser. Utan för dig är det så att har du fått lära dig en sak så är det så det ska vara hela tiden. 
Man brukar säga att allt är inte svart eller vitt utan det finns en massa nyanser grått däremellan, men för dig verkar inte gråskalan finnas.

Vi har alla i tråden försökt hjälpa dig att förstå att konsulenterna inte gjort nåt fel. Om nån gjort fel i sammanhanget så är det dina föräldrar att dom inte förklarat för dig att det var ok.  

Och ska jag vara ärlig så blir det tråkigt att försöka hjälpa när du inte verkar vilja ta till dig det vi skriver. Och än mer tråkigt blir det när man ser att du nu startat ytterligare tråd om samma sak på en annan sajt. Du vill ha rätt sen strunt samma att du har fel, du ger dig inte förrän nån håller med dig att handikappkonsulenter är idioter.

För min del så kliver jag nu ur tråden. För det är bara bortkastad tid.

.

Aleya
7/21/15, 9:20 PM
#86

Det är klart att dina föräldrar säger att du ska uppföra dig och göra som konsulenten säger. Nog fick även jag höra som barn att jag skulle uppföra mig om jag for till tandläkare eller läkare. Jag såg inget konstigt med det. Om än det gjorde ont så visste jag att detta måste göras. Nu var inte jag ett stökigt barn så som jag minns det så blev jag aldrig hatisk eller arg om jag var tvungen att göra test eller dylikt hos någon. Jag vet inte om det är bara den du är eller om det är din diagnos som gör dig så oförstående för det vi i denna tråden har förklarat. Men jag sagt tidigare så har vi nog alla fått höra att man ska uppföra sig. Men uppenbarligen så kände du att det blev något fel när du tillsägelse om att bete dig som du skulle och någon annan krossade dina gränser och du fick inte bestämma det. Så fortfarande inte brott. Det kallas att känna sig kränkt. Och jag vet att du reagerat starkt tidigare bara för att någon var lika framfusig mot dig med du inte hade lust. Jag tycker du ska skriva i din dagbok och hantera detta på de viset.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/21/15, 9:34 PM
#87

#85 Jag postade här därför att jag inte visste var jag skulle posta någonstans och det vet jag fortfarande inte. Jag tycker att det är riktigt allvarligt när en vuxen människa trycker på någon en produkt som han eller hon inte är intresserad av, Man ska aldrig någonsin accepteras att någonting görs mot ens vilja, men det här gjordes emot min vilja utan att någon lyssnade på mig.  Jag blev kränkt och vill veta om fler har haft samma otur som jag. Är detta någonting som sker på rutin och att man struntar i om personen man besöker känner sig klankad på eller inte. Ska det behöva kablas ut en sådan här rubrik för at man verkligen ska börja kolla upp detta?
Handikappkonsulent tafsade på ett barn i ettan!   


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/21/15, 9:45 PM
#88

#87 du vill kanske inte ha dom. Men dom var ju utprovade utifrån dina behov. Agda 89 kanske inte vill ha sin rullator men det är en ubderlättning i vardagen. De sista med det du skrev är ju ljug. Det har ju inte skett dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
7/21/15, 10:38 PM
#89

#87 Menar du med din sista mening att du blev sexuellt ofredad?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
7/22/15, 12:28 AM
#90

Hade inte tänkt skriva mer, men ett till.

Du skrev en tråd inne på funktionshindrade samma dag som du startade denna tråd. Men du fick inga svar i den.

Du var ett barn och då var det dina föräldrar som bestämde. Hade dom sett nåt olämpligt så hade dom sagt ifrån.

När ett barn får hjälpmedel så är i regel föräldrarna eller nån annan vuxen med eftersom dom också behöver veta hur hjälpmedlen funkar så att de inte bara vet utan kan hjälpa barnet med dom senare.

Det sista du skriver i fetstil. Jag tror inte det hänt utan det är nåt nytt påhitt från din sida och frågan är om det inte är åtalbart att skriva så.

När du skrev inne på reklam och media häromdan så trodde jag att du äntligen hade förstått att det inte var nåt konstigt med de konsulenter du träffat eftersom du utelämnade det om hjälpmedel i den tråden, men sen startade du ytterligare en inne på funktionshindrade igår.

När ska det gå in att dina föräldrar bestämde och de (eller elevassistenten) hade sagt ifrån om det hade varit nåt olämpligt i konsulenternas uppträdande.

Ska du anklaga nån så är det dina föräldrar att dom inte lyssnade på dig.

.

Annons:
Skorpion76
7/22/15, 6:10 AM
#91

Om en annons låter för bra för att vara sann är den inte det. Det vet vi alla och dessa människor är mästare på att lura alla. Föräldrarna blir också lurade utan att förstå att de blir det. Det är väl därför som mina föräldrar har tyckt att det har varit bra att ha dessa kontakter trots att jag tydligt har sagt nej. De säljer ingenting, men det har ingen betydelse om avsikten är att luras. Jehovas Vittne säljer heller ingenting, men de lurar till sig nya medlemmar genom dörrknackning.

För ett x antal år sedan gjorde Uppdrag Granskning ett reportage där de berättade att en kille som hade varit med i rörelsen ända från att han var barn blev sexuellt utnyttjad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/22/15, 6:15 AM
#92

#91 nu räcker det Skorpion76! Skärp dig! Dina föräldrar visste. För konsulenterna hade pratat innan. Och det du lägger upp är om en sekt. Jag kan bara hoppas att din bror eller någon annan i din familj får reda på detta och pratar vett med dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/22/15, 6:22 AM
#93

Del 2


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Skorpion76
7/22/15, 6:35 AM
#94

Ja, Jehovas Vittnen är en sekt som manipulerar människor på ett grovt sätt, men  det gör även konsulenterna. De lurar föräldrarna och barnen och sedan håller de sig undan från all typ av konfrontation. Det är föräldrarnas och konsulenternas goda anseende och rykte som ska skyddas.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/22/15, 6:48 AM
#95

#94 men nej. Sluta nu lev i din bubbla där du tror att du funnit någon hemlig organisation. Inget fel har begåtts. Det är bara du som tror det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/22/15, 7:00 AM
#96

Det har funnits andra tillfällen där jag har ansett att föräldrarna bör ställas till svars för vad som hänt, men de skyddas och så heter det att man inte ställer dem till svars. 
Märkligt nog har jag inte sett en enda föreläsning eller liknande där en före detta konsulent berättar hur det fungerar samt hur de tränas att prata på ett sådant sätt att ingen ska märka a det handlar om manipulation.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/22/15, 7:12 AM
#97

#96 kanske är för att det inte finns något att berätta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Skorpion76
7/22/15, 8:40 AM
#98

Så alla handikappkonsulenter är utan tvekan pålitliga. Det tror inte jag. Lika lite som andra människor har de stämplar i pannan som talar om ifall de är pålitliga eller inte. Det kan ingen veta och om d låter riktigt trevliga när föräldrarna pratar med dem sväljer förstås föräldrarna deras budskap med hull och hår.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/22/15, 8:46 AM
#99

#98 det är skillnad på en oärlig person. Du dömer ut en hel yrkeskår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/22/15, 9:20 AM
#100

Nej, det gör jag inte. De handikappkonsulenter som jag träffade kan mycket väl ha varit oärliga och just det där att de 1 var påträngande och 2 inte heller vill kännas vid att det finns andra alternativ gör mig misstänksam.  Du kan inte veta om de människor som ingår i den här yrkeskåren är pålitliga eller inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/22/15, 10:22 AM
#101

#100 sluta nu gorma. Du har i flera inlägg pratat om konsulenter som är som en sekt. Inte en specifik utan hela kåren. Du får börja tänka på hur du skriver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/22/15, 11:44 AM
#102

Jag skulle vara väldigt intresserad av att se vilka förändringar som har skett. Om det har skett några, vill säga.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
7/22/15, 2:10 PM
#103

Skorpion76 att du inte sett nån gå ut och prata om sitt jobb beror på att handikappkonsulent är ett yrke precis på samma sätt som läkare, lärare, affärsbiträden, rörmokare och sotare osv.
Så det finns ingen anledning för en konsulent att gå ut och prata om sitt jobb lika lite som en rörmokare går ut och har föreläsningar om sitt jobb.

Jag vet inte vart du får allt ifrån, men det är verkligen på hög tid att du lägger ner detta för du har så fel. Du borde prata med dina föräldrar och fråga dom varför dom inte sa ifrån.

.

Skorpion76
7/23/15, 7:47 AM
#104

Oavsett vilket jobb man än har kan det aldrig någonsin vara meningen att man ska tränga sig på. Visst fattar jag att de vill göra sitt jobb, men ett ordentligt bemötande är a och o i alla jobb. Reportrar som tränger sig på avvisas trots att deras avsikt är att skriva artiklar. Försäljare som tränger sig på avvisas  trots att deras avsikt är att sälja sina produkter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Tedamen
7/23/15, 8:41 AM
#105

#104 Läs det här ordentligt. Problemet ligger hos dig, ingen annan. Det är på grund av dina funktionshinder, som du inte uppfattar omvärlden på ett korrekt sätt. Därför känner du så här.

Kan du inte tala med de som jobbar på ditt boende?

Skorpion76
7/23/15, 9:01 AM
#106

Nej, det har inte det!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Tedamen
7/23/15, 9:16 AM
#107

#106 Naturligtvis är det på grund av ditt funktionshinder. Kan du inte ta och uppsöka en psykolog?

Skorpion76
7/23/15, 10:23 AM
#108

#107 Tack för att du förstår! Du är nog den första som visar tecken på det i den här tråden! Jag har delvis pratat med en psykolog om det här


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/24/15, 7:01 AM
#109

Kan säga nu att man mamma får besök av synkonsulenter. Dom ser vad hon har behov av och så får hon välja om hon vill ha det eller inte. Dom har ex fixat ny belysning på jobbet. En dataskärm och förstoringsglas. Hon anser dom inte påträngande eller otrevliga. Hon blir ju hjälpt för att kunna klara jobbet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/24/15, 7:18 AM
#110

#109 Ja, då har din mamma haft tur som har träffat seriösa och bra synkonsulenter som vet hur man ska bemöta de människor som de träffar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/24/15, 7:51 AM
#111

#110 Tror du ingenting har förändrats på 30 år?

Återigen tycker jag du ska släppa det hela eller prata ut med någon om det hela. Det hjälper inte att starta en massa trådar om samma sak på olika sajter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
7/24/15, 8:04 AM
#112

#110 eller så är dom så. Fast du uppfattat annat. Som du skrev i din nya tråd angående dubbla budskap så tror jag att det är din as som gör mycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/24/15, 8:30 AM
#113

Det är möjligt, men sedan finns det faktiskt även de som är fräcka och utnyttjar ens beroendeställning. Dessutom tycker jag att det där är någonting som alla borde tänka på i alla lägen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Skorpion76
7/24/15, 8:41 AM
#114

#111 Det vet jag inte och eftersom jag inte kan ha koll på vad som har förändrats eller inte blir det svårt. Vad det gäller flera olika trådar ber jag om ursäkt för det, men jag visste faktiskt inte var jag skulle posta det. Jag ville veta om fler hade upplevt samma sak som jag och dessutom har vi alla en mänsklig spärr. Om man går över den gränsen blir personen ifråga kränkt. Sedan finns det tyvärr dem som bortser från detta och inte tycker att det är något att bråka om, men det tycker man ända tills den dagen kommer då man själv blir trampad på.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 12:16 PM
#115

Alla barn får göra saker de inte vill. Detta beror på att barn inte KAN ta beslut om så viktiga saker. De är inte mogna nog att veta vad som är bäst för dom. Det är inget konstigt alls att du fick hjälpmedel trots att du inte ville.

Skorpion76
7/25/15, 2:30 PM
#116

Hjälpmedlen som sådan stör mig inte, men däremot attityden hos vissa handikappkonsulenter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 2:39 PM
#117

#116 Alla är vi olika. Att VISSA har en attityd som stör dig säger inget om alla andra inom yrket. Du har träffat ytterst få av dom.

Skorpion76
7/25/15, 2:55 PM
#118

#117 Ja och jag hade uppenbarligen otur att träffa dem med en överspänd attityd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Honestyisdead
7/25/15, 2:57 PM
#119

#117 Jag ser inget i dina inlägg som ger mig intrycket av att de varit överspänning.  Bara bestämda vilket deras jobb ofta kräver eftersom kunderna ibland precis som du är negativa till hjälpen.

Skorpion76
7/25/15, 2:59 PM
#120

Om ett hjälpmedel trycks på mig blir jag negativt inställd därför at jag själv inte har fått ta ställning. Det är ingen konst att prata sig varm om en produkt som man vill at någon ska prova på. Sådant är försäljare också duktiga på.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 3:03 PM
#121

#120 Hänvisar tillbaka till #115

En del barn vill inte ha medicin de behöver, men de måste ta den ändå. Som förälder är det ens ansvar att ta ställning i många situationer där barnen faktiskt inte vet bäst.

Skorpion76
7/25/15, 3:08 PM
#122

#121 För den skull behöver man faktiskt inte bete sig som om man själv vet bäst och kan allt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 3:09 PM
#123

#122 Har man massor med kunskap om det man jobbar med är det inget fel att visa det.

Skorpion76
7/25/15, 3:47 PM
#124

Jag tvivlar int på att de kan allt om sina produkter, men sedan saknade de som jag träffade kunskap i hur man bemöter andra människor och hur man presenterar produkten för den som ska använda den.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 4:02 PM
#125

#124 Tycker du hela tiden har olika orsaker till varför du inte gillade dom. En sak är säker. Detta har inget med Jehovas vittnen att göra. Tycker du ska gå vidare nu och sluta älta.

Annons:
Skorpion76
7/25/15, 4:24 PM
#126

Enda anledningen till att jag nämnde JV är att de, liksom försäljare är mästare på att trycka på andra människor sin tro. Försäljarna försöker tvinga oss att köpa deras produkter. De har ingen koll på ifall personen själv förstår om han eller hon verkligen behöver produkten som säljs eller inte. Sedan är det upp till föräldrarna eller personal på eventuellt boende att ta hand om resten.  När det gäller försäljare har min pappa vid et flertal tillfällen fått prata med dem för att få dem att förstå hur det ligger till.

När de har ringt och sålt försäkringar har jag blivit tvungen at tala om för dem att jag inte sköter min ekonomi själv, men det har de inte brytt sig om. Till slut har pappa sagt till mig att jag ska hänvisa till honom, vilket jag också har gjort. Han är också riktigt förbannad på både dem och sådana som ringer och gör telefonintervjuer i egenskap av olika undersökningar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 4:25 PM
#127

#126 Fast nu pratade vi om hjälpmedel. Inte försäljning.

Skorpion76
7/25/15, 4:45 PM
#128

Precis, men konsulenterna använder precis samma metod är de trycker på om sina hjälpmedel, men dem klan man inte säga nej till.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/25/15, 4:54 PM
#129

#128 Nej det är inte samma metod. Du behövde hjälpmedel.

Kajsami
7/27/15, 5:40 PM
#130

Jag kan tycka att Skorpion76 har en viss poäng iallafall. Funktionshindrade blir ofta pådyvlade den ena insatsen efter den andra utan att de låts försöka klara saker själv först.  Det är en snabb och enkel lösning, men gör att personen riskerar att bli mer osjälvständig på köpet.  Det kan vara svårt att säga nej om man inte är stark nog i sig själv och som barn/tonåring är det säkert ännu svårare, kan jag tänka.

Så här funkar det ofta med hjälpinsatser av olika slag, kanske det är samma sak vad gäller hjälpmedel? Att man inte tillåts försöka klara sig själv utan hjälpmedel. Och att få hjälpmedel utan att man själv är med på noterna kan säkert uppfattas som integritetskränkande. Och som barn är det väl svårt att säga nej. 

Men det var ju dina - Skorpion76 - föräldrar som låg bakom detta. De ville att du skulle få hjälpmedel, de tog kontakt med synkonsulenten, de godkände hjälpmedlen som förslogs och de uppmanade dig att använda dem.  Som barn har man inte mycket att säga till om där. Sen kan ju förstås syn- och övriga handikappkonsulenter vara mer eller mindre finkänsliga i kontakten med barnet. Vissa är väl säkert bättre än andra. Den du hade först var ju bättre och den andra sämre. Men att dra alla över en kam är väl lite orättvist.

Skorpion76
7/28/15, 7:29 AM
#131

#130 Jag drar inte alla över en kam, utan vad jag hela tiden har försökt påpeka är att det finns avarter även bland dem, det vill säga handikappkonsulenter som inte borde vara det! Precis som du säger är det verkligen hemskt att bli påtryckt ett hjälpmedel utan att ha fått försöka själv först utan det. Det r vad metoden Move & Walk handlar om och den vill de inte kännas vid! Det tycker jag gör att det finns anledning att misstänka att allting inte står rätt till! 


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
7/28/15, 12:45 PM
#132

#130 Hjälpmedel kan tvärt om göra en mer självständig. 

131 du menar väl "stod" rätt till. Det är ju många år sedan.

Annons:
Kajsami
7/28/15, 1:25 PM
#133

#132 Ja, hjälpmedel kan göra en självständig, men i vissa fall kan det faktiskt vara tvärtom.  Som i fallet med Lars Mullback t ex och Move&Walk-pedagogiken.

Skorpion76
7/28/15, 2:35 PM
#134

#133 Exakt, men det vill de inte kännas vid över huvud taget och just det där att bli påtryckt någonting utan att själv ha fått ta ställning är på gränsen till brottsligt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
7/29/15, 3:38 AM
#135

Skorpion76 redan i första inlägget i denna tråd så pratar du om personer som blir hjärntvättade och att de ingår i sekter och sen tar du upp handikappkonsulenter och undrar vem som granskar dom. Sen i flera inlägg så jämställer du handikappkonsulenter med sekter. Filmerna från uppdrag granskning du la in handlade om en person som tagit sig ur en sekt. Handikappkonsulenter har inget med sekter att göra. 

Dina föräldrar har inte blivit manipulerade eller hjärntvättade. Och nej de vuxna var inte i maskopi med varandra.

Nästan allt du skrivit i denna tråd handlar om handikappkonsulenter som grupp. Hade du från början bara sagt att du träffat flera konsulenter och en var en idiot så hade ingen reagerat. Men du har hela tiden jämfört dom med andra grupper (speciellt sekter) och du har för det mesta pratade om dom som grupp.

Nej, handikappkonsulenterna har inte tvingat på dig några hjälpmedel. De har inte heller tvingat dig att använda dom. Det är dina föräldrar och ev skolan som ansåg att du behövde hjälpmedel och de är dom som såg till att du fick hjälpmedel och det är dina föräldrar och ev skolan som sen såg till att du använde dom. Så handikappkonsulenterna har inte gjort nåt som ens är i närheten av brottsligt.

Om jag var handikappkonsulent och såg denna tråd så skulle jag sitta och välja mellan två alternativ.
Första alternativet. Att polisanmäla det hela för mycket av det som skrivits är långt ifrån ok.
Andra alternativet. Om jag skulle gapskratta. För mer fantasirikt än det som står i denna tråd är svårt att hitta.

.

Calcifer
7/29/15, 5:40 AM
#136

Men vad är det egentligen frågan om? Jag har läst tråden från början till slut och har ingen aning om vad den ens har inne på brott.ifokus att göra. Det har inte begåtts något brott, och om det är någon som kanske ska axla en smula ansvar i situationen är det dina föräldrar. Att du sen dömer ut människor höger till vänster och drar alla över en kam och kallar folkgrupper för sekter det är i mina ögon rejält fult. Jag gissar på att du t:ex inte skulle uppskatta att bli dragen över en kant pga dina problem och inklumpad med de få som agerar fel? Naturligtvis finns det JV som beter sig illa. Och konsulenter också. Precis som det finns folk i kassan på ICA som beter sig illa. Lärare i skolor. Personen bakom en i kön till bion. Det betyder inte att vi genast ska börja kasta en massa sten och rejält negativa laddade ord om dessa grupper. Annars kan jag ju dra upp exemplet från när jag var 12 och blev oskyldigt anklagad för att ha snattat inne på en godisbutik - för enligt din logik måste det betyda att det är helt okej och korrekt för mig att påstå att alla som arbetar i en godisbutik är fruktansvärda svindlare som gör barn illa och som måste anmälas!!!!

Ta ett djupt andetag och lugna dig lite. Du får det ju att låta som om du blev misshandlad eller mordhotad som barn av otäcka konsulenter med kniv och batong.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skorpion76
7/29/15, 6:49 AM
#137

#135 I och med att de trycker på dig hjälpmedel som du inte själv får ta ställning till om du vill ha eller inte blir du i princip hjärntvättad av dem under föräldrarnas godkännande. 
#136 Det känns faktiskt nästan så.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Calcifer
7/29/15, 6:50 AM
#138

#137 Då är det du som överdriver och förvränger sanningen samt förtalar människor som inte gjort dig något ont. Det ligger hos dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skorpion76
7/29/15, 7:53 AM
#139

Nej, det gör det inte!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Aleya
7/29/15, 8:30 AM
#140

#137 nu får du ge dig. Det är enbart du som genom ditt funktionshinder håller på och ältar och tror en massa. Sök hjälp… psykolog eller något annat. Detta är inte hälsosamt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
7/29/15, 8:53 AM
#141

#140 Nej, det beror inte alls på det. Loggor är förvånansvärt lätta att kopiera och du kan inte se på någon vem som är en bedragare eller inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
7/29/15, 9:48 AM
#142

#141 sök hjälp ändå. Detta är inte klokt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
7/29/15, 3:06 PM
#143

#139 Det gör det definitivt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
8/2/15, 8:11 AM
#144

TS idag har du startat ytterligare en tråd om samma ämne på en annan sajt. Varför gör du så?

Den här tråden har ju över hundra inlägg så vad är det för svar du väntar dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
8/2/15, 8:19 AM
#145

Därför att jag hoppas att det finns någon som ska förstå att det inte går att lita på dem, Det finns seriösa konsulenter, men en bedragare kan hur lätt som helst gömma sig bakom en seriös faasd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
8/2/15, 8:23 AM
#146

#145 Du har ju inte ens råkat ut för någon konsulent som är en bedragare så nu kanske du inte ska förtala en hel yrkeskår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loris M
8/2/15, 10:55 AM
#147

#145 

Enligt den logiken kan man inte lita på någon överhuvudtaget. Bedragare och oseriösa människor finns inom alla yrken och de flesta av oss är fullt medvetna om det. Vi behöver inga varningar. Sen blir det ju otroligt jobbigt att ha den inställningen i mötet med människor. Kalla mig naiv men jag tror ändå att de flesta människor (inklusive konsulenter) är goda och ärliga.

Skorpion76
8/2/15, 12:25 PM
#148

#147 De flesta är säkert de, men sedan finns det avarter och därför skulle en seriös handikappkonsulent eller expert på området behöva uttala sig och varna för dem som beter sig illa. Tala om vilka tecken man ska titta efter som bevisar att de inte är seriösa.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
8/2/15, 12:33 PM
#149

#148 allt detta är ju baserat på DINA upplevelser, så hur ska en expert kunna gå ut och varna om det bara är i DINA egna upplevelser som detta gäller?

Du startar flera olika trådar och påstår att du och dina föräldrar blivit lurade. Men dina föräldrar har innan fått veta vad det gäller och accepterat hjälpen. Så det är du som KÄNNER dig lurad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
8/2/15, 12:37 PM
#150

#148 Hur skulle det se ut? Ska en person från varje yrkeskategori gå ut och föreläsa och varna folk att det kan finnas bedragare mitt bland dem? Som sagt, de flesta vet om det. Jag tror fortfarande inte att du råkat ut för någon bedragare utan för föräldrar som inte tog hänsyn till dina åsikter i så stor grad som du hade önskat.

Skorpion76
8/26/15, 7:01 AM
#151

#149 och #150 Det är det här med påtryckningar som jag inte tycker känns seriöst. Om jag vill ha en vara av något slag går jag till affären och köper den. Om jag vill gå med i en organisation tar jag reda på fakta om den själv och letar sedan själv upp var den finns och går med om den verkar intressant. Föräldrarna till handikappade barn skulle alltså kunna söka upp den hjälpmedelscentral som erbjuder den sortens hjälpmedel som barnet behöver, åka dit och prova ut det istället för att diverse konsulenter kommer till skolan och trycker på att barnet ska använda något dom konsulenterna tycker är bra bara för att de älskar sina produkter!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
8/26/15, 7:41 AM
#152

#151 Varför konsulterna kommer till skolan eller andra platser är för att studera barnet eller vem det gäller i den miljön där hjälpmedlet ska göra nytta.

Jag fick besök på min arbetsplats av en arbetsterapeut som ville se på plats hus jag satt och hur jag gjorde när jag arbetade. Det var för att kunna ge mig hjälpmedel/redskap som är så ultimata som möjligt för just mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
8/26/15, 3:42 PM
#153

#151 Föräldrar till multihandikappade barn kan inte förväntas att ha koll på alla hjälpmedel som finns, o hur de fungerar. Det kan finnas massvis med hjälpmedel som de inte ens i sina blötaste drömmar kunnat ana.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Imasy
9/4/15, 9:41 PM
#154

Låser denna tråd då den inte leder någon vart.

Upp till toppen
Annons: