Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1717 ggr
[Carpinus]
6/20/15, 2:06 PM

"Lång utredning om bilexplosionen"

"Fyra personer, varav en fyraårig flicka, dog till följd av den kraftiga explosionen i en rondell i höjd med brandstationen i Torslanda. – Vi jobbar efter två teser, huruvida de här personerna själva haft med sig det här sprängmedlet eller om det är någon utifrån som placerat det i bilen, säger kammaråklagare Stina Lundqvist till TT."--- "Utöver flickan dödades tre män. Minst en av dem hade, enligt polisen, kopplingar till den pågående konflikten mellan olika kriminella gäng i Göteborg."
TT

Annons:
[Carpinus]
6/20/15, 2:17 PM
#1

Det är inte utan att man drar paralleller till Nyköpingsbomben, där det visat sig hur lätt det går att komma över ritningar på nätet och handla beståndsdelar i en elektronikaffär.

"I flera månader ska männen ha läst på och skaffat sprängmedel och verktyg för att tillverka bomben. Bara några timmar före explosionen har en av männen köpt en fjärrutlösare och ett batteri i butiken "Kjell och Company" i Nyköping. Bomben skulle inte detonera i lägenheten. Men något gick fel."---

SN

[Carpinus]
6/20/15, 2:38 PM
#2

Även Victoria Park-bomberna i Malmö och den mot Malmö rättscentrum liksom en serie sprängningar i Norrköping visar på att vi kan tvingas vänja oss vid att sådana här händelser blir vanligare.

[Carpinus]
6/20/15, 3:32 PM
#3

Sydsvenskan har grafik över explosioner i Malmö sedan 2014, och enligt den har det skett 21 explosioner i Malmö under den tiden.

Martin
6/22/15, 10:49 PM
#4

Jag tror det är ett stort mörkertal i hur mycket civilt sprängämne som försvinner från byggarbetsplatser.

Jag vet inte heller hur det ser ut i försvaret men jag vet att under min tid i det militära hade det inte på något sätt varit omöjligt att mussla undan en dynamitstav i samband med de skarpa övningarna om man nu varit lagd på det hållet.

I Malmö har vi dessutom ett antal kastade handgranater så japp, det smäller lite då och då i kvarteren häromkring. Jag vaknade t.ex. själv av en av bomberna mot Victoria Park och vet flera som vaknade av bomben mot rättscentrum.

Gällande vad som hände med bilen du relaterar till i #0 så var det första som slog mig när jag såg bilderna det som ser ut som en krater. Den är inte liten och måste ha varit en rejäl laddning för att få till en sådan krater.

Hittar inte nu artikeln men i en artikel (nu var det ju kvällspressen så man får ju ta det för vad det är - det är inte alltid de har begreppen klart för sig) var att man upprättat anmälan om brott mot lagen om explosiva och brandfarliga ämnen. Hur man inte kan rubricera det som mord från början är för mig en gåta, eller så vet man något som inte kommit ut i tidningarna. Förutsatt att den rubriceringen är rätt.

mvh Martin

[Carpinus]
6/22/15, 11:23 PM
#5

#4 Det är ofattbart att man i ett fredligt land skall behöva vakna upp av detonationer och skottlossning, eller riskera komma mitt i verkanselden på öppen gata mitt på ljusa dagen! 

 Torslandafallet tror jag nog  det bedrivs som en mordutredning, det brukar man ju göra i oklara fall, och i synnerhet här borde det ju finnas all anledning att misstänka det. Det enda oklara är väl det som står i TS, att man vet inte hur det explosiva materialet hamnat i bilen - om någon av dem hade det liggande för kommande användning eller om det placerats dit av någon annan.

Martin
6/23/15, 7:22 AM
#6

#5 Vi får hoppas det. Som jag ser det borde man kunna utreda det som mord oavsett om man själv placerade det där eller någon annan gjorde det (och innan man vet vilket bör man såklart oavsett utreda det som mord för att få tillgång till hela "verktygslådan". Brott mot lagen om brandfarliga och explosiva saker har ett maxstraff på 1 år.

Om inte annat bör man komplettera med t.ex.. grovt vållande till annans död eller liknande.

Även förberedelse till grov allmänfarlig ödeläggelse eller liknande borde kunna vara aktuellt om man tror att de i bilen själv tagit med det explosiva i bilen.

Några media från 12/6 som uppger att man inlett förundersökning om brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20956857.ab

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6189186

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6189433

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/flera-doda-i-trafikolycka

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/flera-doda-i-trafikolycka

mvh Martin

Annons:
[Carpinus]
10/27/15, 2:06 PM
#7

"Bilexplosionen i Torslanda i somras orsakades, enligt polisen, av att någon utomstående placerat en sprängladdning i fordonet. Ärendet utreds nu som mord på fyra människor.

Det var på eftermiddagen den 12 juni som en hyrd Volvo totaldemolerades i samband med en våldsam detonation i närheten av Torslanda brandstation.

I bilen fanns tre män och en fyraårig flicka. Samtliga omkom.

Åtminstone en av personerna hade koppling till ett kriminellt gäng i den pågående konflikten i Biskopsgården."---

GP

Knappast någon vågad gissning att det därmed blir till att sätta upp ytterligare  fyra ouppklarade mord i gängkrigens Göteborg…

Martin
10/27/15, 7:06 PM
#8

Det är nog mest sannolikt så. Experterna var inte eniga heller, det var tyckte jag lite oklart om de fortfarande inte var eniga eller om det var under utredningens gång de inte varit eniga.

Å andra sidan så kan det finnas annan information som gjort att man undersökt vissa saker och kommit fram till de här slutsatserna. Är det så, så vet man troligen var man skall leta efter gärningsmän. Om än att det fortfarande blir svårt.

mvh Martin

[Carpinus]
1/26/16, 10:23 PM
#9

_"En person har anhållits misstänkt för medhjälp till mordet i juni i fjol då en bilbomb exploderade och fyra personer miste livet.
Den misstänkte är i 20-årsåldern, från Göteborg och tidigare känd av polisen. Han är skäligen misstänkt, vilket är den lägre graden."---

"Mannen har tidigare figurerat i olika utredningar med tonvikt på narkotikabrottslighet.
– Han är och har varit nära vän med folk som ingår i det här som vi kallar gängkriget, han är inte direkt inne i gängen men han har kopplingar, säger Stina Lundqvist."---_

SR

Martin
1/31/16, 2:23 PM
#10

#9 Intressant men spontant känns det som att det blir svårt att få en fällande dom som håller i alla instanser i det ärende med tanke på hur lång tid det verkar ha tagit innan man kom fram till vad som förmodligen hände. Förvisso har man kanske haft en tes intern som man inte gått ut med och då är det kanske större chans för fällande dom.

mvh Martin

[helga21]
1/31/16, 2:29 PM
#11

# 10 Men ingen är väl åtalad ännu om jag förstått saken rätt?

Martin
1/31/16, 2:33 PM
#12

#11 Nej, hade det varit ett åtal på gång så hade jag ändå haft vissa förhoppningar om att det skulle kunna bli en fällande dom, men generellt är min uppfattning att finns det inte teknisk bevisning är det svårt att få fällande domar i den här typen av ärenden långt efteråt. Eftersom att misstanken bara är skäligen kan man anta att det inte finns teknisk bevisning som binder personen till brottet.

mvh Martin

[helga21]
1/31/16, 2:53 PM
#13

# 11 Helt rätt och skälig misstanke är inte mycket att gå på. Nejdå sätter inte in länken för att du ska läsa denna men väl någon annan som inte vet 😃

https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Annons:
Martin
9/8/17, 9:34 PM
#14

En man har varit anhållen ett par dygn men släpptes igen, misstänkt för inblandning i bilbomben som tog 4 liv i Torslanda.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/torslandabomben-misst%C3%A4nkt-sl%C3%A4ppt-efter-tv%C3%A5-dygn-1.4613294

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: