Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1678 ggr
[Carpinus]
2015-06-20 10:56

Skarpa handgranater kastade mot höghus i Malmö

"Två handgranater har kastats mot ett höghus i Malmö. Polisen har spärrat av ett stort område runt fastigheten och ett 60-tal personer har evakuerats. Bombtekniker på plats undersöker nu föremålen. – Vi är oerhört angelägna om att så snart som möjligt få in uppgifter om vilka som ligger bakom, säger Lars Förstell, Skånepolisens informationschef. Polisen bekräftade vid 10-tiden att granaterna är skarpa. Samtidigt förbereddes inbytning med piketstyrka i en av trappuppgångarna i området."---

Kvällsposten

Annons:
[Carpinus]
2015-06-20 11:20
#1

"– Vi har familj som har bott i området länge, och innan var det lugnt. Nu är vi oroliga och vill flytta härifrån. Vi trivs inte här. Det händer något minst varannan vecka. Det är skottlossningar och bomber hela tiden."

Par boende i Kroksbäck till Sydsvenskan

Huygens
2015-06-20 12:13
#2

Låter som starten på ett inbördeskrig.

[Carpinus]
2015-06-20 12:46
#3

#2 Ja, skottlossning på öppen gata, granatkastande, bombsprängningar - vad annat kan man kalla det? Men det verkligt farliga situationen infinner sig om de här lokala enklaverna förenar sig. Skulle flera av de 55 gäng vi har i 22 städer runt om i landet  i dag inleda ett storskaligt samarbete kommer vi att ha en nationellt farlig situation, den känslan kan jag inte komma ifrån. År 2012 hade vi 186 s.k. utanförskapsområden i landet. De har knappast minskat, så enklavbildningarna lär fortsätta…

_"Den organiserade brottsligheten växer i Sverige. Omfattningen är nu så stor att forskarna har börjat tala om enklaver, områden som i princip inte längre behärskas av den svenska staten."---

"Amir Rostami är rätt pessimistisk när det gäller samhällsutvecklingen över lag.
– Det finns absolut ingenting som pekar på att trenden ska vända. Allt tyder på att vi kommer att se fler gäng, säger han. Samhället reagerar först när våldet lämnar förorten, tyvärr. Skottlossning i förorter blir bara små notiser numera. Men händer det inne i stan blir det en jättegrej i medierna! Vi måste erkänna att vi har ett stort problem, och sedan tänka långsiktigt."---_

Forskning och Framsteg 2015/5

Frågan är väl vilken tid vi har till förfogande för att "tänka långsiktigt"…

[Carpinus]
2015-06-20 14:25
#4

#1 "Ytterligare en boende, som bor precis intill huset som granaterna hittades vid, berättar även han om rädslan och skräcken över vad som händer i stadsdelen. – Jag är inte direkt orolig för mig själv, men jag är väldigt orolig för mina barn. Jag är mer van vid sådana här saker från mitt hemland, än vad de är här, säger familjefadern Imad El Beyretti, 38. – När jag kom till Sverige och såg hur bra allt var tänkte jag att det här var livet, jag trivs väldigt bra här. Men det som hänt med bomber och så passar inte in i ett land som Sverige."---

Kvp

[Jimmy.L]
2015-06-20 22:53
#5

Låter som dom handgranaten som har två säkringar.

Martin
2015-06-22 22:51
#6

#3 Det lär vara mer än 55 gäng. Det är 55 områden med gängrelaterad kriminalitet, i 22 städer.

mvh Martin

Annons:
[Carpinus]
2015-06-22 23:13
#7

#6 Du har förstås helt rätt, tack för att du var observant!

[Carpinus]
2015-06-26 08:47
#8

_"Handgranaterna som hittades på ett hus på Kroksbäck i Malmö på midsommardagen är långtifrån de första polisen tagit hand om. Enligt polisen är förekomsten av handgranater fortfarande förhållandevis ovanlig - men de senaste åren har både införseln och användning av handgranater ökat.
– Det är en tydlig ökning där vi blir ombedda att hantera handgranater som antingen har detonerat eller som har kastats utan att detonera, säger Bertil Olofsson, chef för polisens nationella bombskydd."---

"Många av handgranaterna har smugglats in från Balkan. Sedan i september har polisen i samarbete med serbisk och bosnisk polis beslagtagit över hundra handgaranter. Så stora fynd av handgranater har polisen inte gjort tidigare säger spaningsledaren Gunnar Appelgren.
– Utifrån tidigare ärenden har det varit smuggling av automatvapen, smuggling av pistoler, men inte av handgranater som vi ser nu. Man stoppar in dem här handgranaterna i inredningen på bilar. Sedan kör man upp dem dit de ska levereras."---_

SR P4 Malmöhus

Martin
2015-06-28 07:24
#9

Öresundsbron är bra på många sätt, men det här med helt öppna gränser gör vissa saker svårare. Det preventiva arbetet t.ex. Det hade varit enklare att stoppa vapen, handgranater och narkotika vid gränsen än att i efterhand jobba mot det när det väl är inne i landet…

mvh Martin

[Carpinus]
2015-07-13 13:17
#10

"Enligt polisen ska det har varit en handgranat som orsakade explosionen på Augustenborg under måndagsmorgonen. Och det är inte första gången området drabbas. .

Det var strax före klockan sju på måndagsmorgonen som flera uppringare hörde av sig till polisen och berättade att de hört en kraftig smäll.

På plats kunde polisen konstatera att entrédörren till ett flerfamiljshus blivit förstörd. I spillrorna hittades också resterna av vad som tros ligga bakom smällen."---

SVT Skåne

Martin
2015-10-27 19:13
#11

Dom idag. Konstaterat att den åtalade har kastat granaterna, men han frias ändå. Det fanns inga alternativa brottsrubriceringar till försök till grov allmänfarlig ödeläggelse, och utredningen har inte visat att det faktiskt var skarpa handgranater.

I en analys har 3 anledningar till att de inte detonerade förts fram, varav en av dem är att det saknades sprängpatron eller sprängmedel. Om en granat inte KAN detonera så kan man inte heller dömas till försök till sådant brott.
I analysen har man också förkastat det alternativet genom några punkter.

Tingsrätten förkastar dock inte den möjligheten, att de faktiskt inte kunde detonera och friar därför den åtalade.

Man konstaterar dock att det är han som kastat dem, att hans och hans vittnes alibi inte håller (därmed bör man ju fundera på att åtala vittnet för mened tycker jag), och att hans förklaring till hur hans DNA hamnar på handgranaternas grapar är "mycket långsökt".

http://www.sydsvenskan.se/malmo/25-aring-frias-for-granatdad/

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: