Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 556 ggr
[Carpinus]
6/10/15, 10:36 PM

"Var femte har fått sin cykel stulen"

"En undersökning som Hem & Hyra låtit opinionsinstitutet Skop genomföra visar att 22 procent av landets hyresgäster någon gång har fått sin cykel stulen i sitt bostadsområde. Och inte blir det bättre. Den senaste brottsstatistiken från Brå vittnar om att antalet anmälda cykelstölder i fjol nådde sin högsta nivå på över ett decennium. Bara jämfört med 2010 motsvarar ökningen 17 procent – vilket på ren svenska innebär drygt 10 000 cyklar."---

"Särskilt eftertraktade i tjuvens ögon är eldrivna modeller samt cyklar med klassiska svenska eller exklusivt klingande märken. Att bakhjulet är låst med det tillhörande, godkända, bygellåset spelar mindre roll. –Hade jag haft mina verktyg skulle låset vara loss på två, tre minuter, försäkrar extjuven Jonas Togan, som numera arbetar för Kris. Hans främsta tips är att satsa på en lite halvrisig hoj. – Köp ingen snygg, dyr cykel som står ut från mängden. Ingen bryr sig om en ful cykel – inte ens tjuven."

Hem & Hyra

Hem & Hyras statistik att Lund, Linköping och Örebro är de städer som har mest anmälda cykelstölder per 100.000 innevånare. I Ydre däremot har ingen cykel anmälts stulen de två senaste åren.

Annons:
[HelwardMann]
6/20/15, 6:36 AM
#1

Det finns nog ett skapligt mörkertal där också. Jag har fått fem cyklar stulna genom åren, och jag har bara brytt mig om att anmäla en av dessa, helt enkelt för att polisen inte har tid att utreda cykelstölder.

Tant Grön
6/20/15, 12:52 PM
#2

För några år sedan var det en liga som härjade här och tog massor av cyklar. Jag blev av med två stycken på ett år. Så var det någon som tipsade mig om att sätta ett hänglås på kedjan. Det gjorde jag. En gång hade jag låst fast cykeln i ett cykelställ med en sån där ring. Den hade dom klippt av och försökt dra iväg med cykeln, men hänglåset gjorde att det tog stopp. Och då lämnade dom cykeln. Detta hände några gånger, men aldrig att dom tog den cykeln.

Upp till toppen
Annons: