Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1496 ggr
[Carpinus]
5/9/15, 8:08 AM

Skuldavskrivning - rätt väg att nå gängavhoppare?

 Chefen för Göteborgs kommuns Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet som ansvarar för potentiella avhoppare från gängkriminaliteten ser det som ett problem att samhället kan tänkas ställa samma krav på f.d. gängkriminella som på övriga samhällsmedlemmar. GP beskriver det så här:  "Kronofogden knackar på eller skickar krav på återbetalning av de skulder som byggts på genom åren. Bara den som är oerhört motiverad orkar att under en lång period leva på existensminimum, på betydligt mindre pengar än förut.

- Och myndigheterna gör inga undantag, konstaterar Berggren."

Frågan är hur man vill lösa det - vilka "undantag" vill man se? Skall den som levt flott på inkomster av brottslighet och riskerar att få ta konsekvenserna av det genom att leva som andra skuldsatta slippa undan genom avskrivning eller jämkning? Vill man bryta med sitt förflutna borde det väl vara en symbolhandling att göra rätt för sig i alla avseenden…

Annons:
Stallmima
5/9/15, 1:47 PM
#1

Varför skall "kriminella"  undantas från betalningsansvar och inte andra som har hamnat i skuldfällan??  Nää lika för alla tack!

Martin
5/10/15, 9:12 AM
#2

Jag tror inte att det är rätt väg att ge vissa undantag. Jag vet dock inte hur skuldavskrivning fungerar och vilka regler som gäller för det, men är nuvarande regler som gäller vanligt folk applicerbara på kriminella så skall de såklart ha den chansen också. Men de skall inte undantas och få extra förmåner, det tror jag inte på, inte i den biten i alla fall.

Å andra sidan kostar kriminella samhället oerhört mycket och det är viktigt med fungerande avhopparprogram.

mvh Martin

Imasy
5/11/15, 11:07 PM
#3

Har lite svårt att se att man ska bli fri från sina skulder bara för att man har ett kriminellt förflutet.

Tänker man göra samma avskrivningar för de som t.ex. hamnar mellan stolarna när de tex blir utförsäkrade och står helt inkomstlösa? De som tvingas välja mellan mat eller betala räkningar?

Ävn om man har ett kriminellt förflutet så kan man väl då ansöka om skuldsanering precis som alla andra? Det är ju redan en ganska kraftig nedskrivning av skulderna.

Imasy
5/11/15, 11:09 PM
#4

Dessutom så tror jag att detta skulle spä på "vanligt folks" fördomar om kriminella ännu mer, vilket jag inte tror skulle gagna dem.

Stallmima
5/12/15, 12:48 AM
#5

#4 Jamen precis vad jag tänkt på också

Imasy
5/12/15, 12:56 AM
#6

#5

Jag har förvisso aldrig besökt ett fängelse, men man har ju "hört" att det är lite av ett lyxliv där och att de kriminella har en bättre levnadsstandard än de icke kriminella arbetande folket. Tror detta skulle få folk att gå i taket.

Och ja, jag kan väl också tycka att har man gjort dumma saker, så är ju detta en del av att ta ansvar för vad man har gjort. Sen kan jag ha full förståelse för att det känns surt att kronofogden tar en större del av inkomsten, men så är det ju för alla, oavsett om man har en kriminell bakgrund eller inte.

Annons:
Martin
5/12/15, 7:52 PM
#7

#6 Jag har besökt ett fängelse och den myten kan jag avliva direkt, det är inte en bättre standard än vad gemene man har.

Håller däremot helt med i nedre delen, jag tycker inte de skall särbehandlas.

mvh Martin

Maria
5/12/15, 9:39 PM
#8

Jag blir alltid så fundersam när man pratar om standard i fängelser och att maten är så fantastisk med mera.

Man får inte glömma att straffet är inte vatten och bröd utan det är just frihetsberövad man är. Även en fånge oavsett brott måste kunna leva ett drägligt liv med tanke på omständigheterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
5/12/15, 10:13 PM
#9

Fast nu tror jag inte att det varit något förslag på amnesti från fängelsestraff som diskuterats för avhopparna, utan att handläggarna anfört att skulderna till kronofogden upplevs betungande och ett skäl till fortsatt kriminellt leverne.

Kriminalvårdens standard hör kanske hemma i någon annan diskussion?

Upp till toppen
Annons: