Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 2403 ggr
[JenniN]
3/2/15, 11:26 AM

Kvinnor som hatar män.

Det är alltid ett ståhej om hur hemskt det är om en kvinna får ta skit av en man (psykiskt) . Men hur är det om en man eller flera män får ta det från en kvinna, är det okej? 

Känner en Radikaliserad feminist som rätt och slätt hatar alla män. Hon hatar den verkligen, trycker alltid ner dem på jobbet och ser ner på dem.
Är det mer okej än om det hade varit en man som ser ner på kvinnor?

Annons:
Farwuq
3/2/15, 11:31 AM
#1

Nej.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
3/2/15, 11:32 AM
#2

Nej. Det är lika fel.

Hoseok
3/2/15, 11:34 AM
#3

Kvinnan du beskriver är inte feminist. Inte ens radikalfeminist. Hon är inte feminist, så använd inte det ordet för att beskriva henne, tack. Även fast hon kanske kallar sig själv det.

Bara en sidenote, för övrigt:
De flesta män som hatar kvinnor hatar kvinnor för saker de inte gör för män.
De flesta kvinnor som hatar män hatar män för saker män gjort mot dem.

Jag säger inte särskilt mycket med detta. Det är bara något jag tycker är viktigt i allmänhet.

[JenniN]
3/2/15, 11:39 AM
#4

3# Tack för upplysningen. 

Men nja, hon hatar inte män för vad de gör mot henne. Hon hatar bara män, punkt. De har mindre hjärna, och de borde inte få adoptera de borde inte få föröka sig och det vore bäst om de kunde försvinna helt. 
Hon åker inte buss om chauffören är en man, inte heller flyger hon om piloten är en man.

Hoseok
3/2/15, 11:41 AM
#5

Jag tycker mest synd om henne. Hoppas hon söker hjälp, för det kan inte vara lätt att leva sådär.

[JenniN]
3/2/15, 11:52 AM
#6

Jag tror aldrig att hon kommer att göra det. Hon anser verkligen att hon har rätt, och hon har föräldrar som ger henne rätt hela tiden och aldrig säger emot henne. Och så omger hon sig bara med något sånär likasinnade människor.

Jag åkte ut ur hennes liv när hon fick veta att jag hade sambo som råkar vara en man.

Annons:
Farwuq
3/2/15, 1:10 PM
#7

Stackars människa hon är psykotisk.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
3/2/15, 6:05 PM
#8

#4 Hade hon åkt buss där jag bor hade hon aldrig kommit iväg för jag har inte sett någon kvinnlig bussförare på den linjen på flera år.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
3/3/15, 11:26 AM
#9

#8 haha tänkte precis samma sak. Blir jobbigt att vänta på bussen varje dag hela dagarna…

Maria
3/3/15, 11:29 AM
#10

Hur hanterar hon sin pappa tro? Han är förmodligen man😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
3/3/15, 12:15 PM
#11

😃

Troligen är han en "bra" man, d.v.s. död.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoseok
3/3/15, 12:17 PM
#12

Det är ju förvisso inte helt omöjligt att pappan tillhör en skara män som fått kvinnan ifråga att må som hon gör. Det vill säga, anledningen till hennes tankar.

Men det är bara spekulationer från min sida. TS vet nog bäst.

Martin
3/4/15, 11:30 AM
#13

Överlag känns det som rätt mycket generaliseringar här i tråden, om man nu inte har någon bra forskarrapport att hänvisa till.

Varför alltid detta hat, och varför alltid mellan kön. Varför hatar män män? Något de gjort mot dem eller inte gjort för dem? Kvinnor som hatar kvinnor?

Nej, jag tycker det är enkelt att dra alla över en kam. Själv var det längesedan jag hatade någon.

mvh Martin

Annons:
Farwuq
3/4/15, 1:30 PM
#14

#13

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoseok
3/4/15, 1:36 PM
#15

#13 Hur tråkigt det än är så är "kvinnohatet" ett faktum som vi lever med. "manshatet" finns också, men det skadar mer personen som hatar än de som blir hatade. Folk som lever med kvinnohat (Av alla könsidentiteter) har en tendens att leva ut det mer.

Vet inte exakt vad det är för statistik du söker? Här får du två länkar i alla fall. Och det behövs inte någon jämförelse-statistik, för siffrorna i sig i Länk 2 säger ju ganska mycket om hur många kvinnor mår. På grund utav män, oftast. 
Länk
Länk 2

Edit: Dom jämför kvinnor och mäns oro i tabellen också, såg jag nu.

Martin
3/4/15, 3:33 PM
#16

#15 Såklart finns kvinnohat. Har inte sagt något annat.

Länkarna du hänvisade till var bra. Bra siffror på hur det ser ut i hemmen. Såklart stora mörkertal, jag tror det är ännu fler kvinnor som är drabbade. Och män också.

Nu trodde jag inte det var bara i hemmen vi pratade, och i min terminologi är inte hot och våld detsamma som hat. Kanske har vi olika definition av ämnet och då är det klart att vi har olika bild. 

Länk 2 är ju inte mycket att prata om. De siffrorna har jag aldrig förnekat, men det handlar inte om "kvinnohat" för mig. Kan ta fram andra siffror på hur mycket mer drabbade män (gatuvåld) är men det är inte relevant i sammanhanget.

mvh Martin

Hoseok
3/4/15, 3:50 PM
#17

Nu är ju frågan hur många av alla övergrepp mot män på gatan utförs för att dom är män. Sker det någonsin, undrar jag? Att någon ser en man på gatan och säger "Det är en man, han ska jag hoppa på för jag tycker han är mindre värd på grund utav att han är en man?" 

Jämfört med "Där är en kvinna, henne ska jag hoppa på för att hon är mindre värd just för att hon är kvinna?"

Sen är det ju hela grejen med att det finns någon slags bild av att det är mer okej att slå män än kvinnor, förvisso.

Honestyisdead
3/4/15, 4:18 PM
#18

#17 Känns lika obekant att man skulle hoppa på en kvinna för att hon var "mindre värd" som man skulle hoppa på en man av den anledningen.

Hoseok
3/4/15, 4:24 PM
#19

#18 Inte för mig, ärligt talat. Så vi har haft olika erfarenheter där antagligen!

Martin
3/4/15, 7:57 PM
#20

#17 Lika säkert som att det sker oprovocerade angrepp mot kvinnor där den manliga angriparen och kvinnan aldrig har sett varandra tidigare och angreppet sker enbart för att det är en kvinna och med grunden att det är hat (som tråden handlar om), så är jag lika säker på att motsatsen sker. Säkert inte i samma omfattning, men överlag tror jag att den typen av angrepp sker väldigt sällan.

Jag skall erkänna ett fel, jag gick i din fälla att byta ämne. Tråden handlar från början om hat och inte om övergrepp hot och våld. Dumt av mig att snöa in på samma ämne som du bytte till, men det är ju enklare för där är det enkelt att få fram siffror och det finns - utöver att vi inte vet mörkertalet - många tydliga rapporter om det. Min erfarenhet är inte att kvinnor är lika vanliga gärningsmän i gatuvåldet mot män, som att män är det. Men statistiken säger ju annat så jag får väl böja mig för det.

Jag har inte heller sagt att kvinnor inte är mer utsatta än män. Det jag vänder mig emot är att man väljer att bara se en sida av ett problem.
Det är nämligen att sopa en annan del av problemet under mattat i mitt menande. Men det finns såklart inget rätt och fel. Man kan ju välja att bara titta på och diskutera en sida av ett problem.

För mig är hat lika illa oavsett vem som hatas; han, hon, hen vuxna eller barn. Det är också lika illa vem som hatar, som hatas. I mitt menande. Så kan det bli när man skiljer på sak och person.

mvh Martin

Annons:
Hoseok
3/4/15, 9:43 PM
#21

#20 Ja, jag håller med dig! Jag önskar folk kunde sluta hata, men men.

fatcat
3/6/15, 2:25 PM
#22

Kvinnor har historiskt sätt varit förtryckta i samhället under en längre tid så en del anser väl att de har rätt att hata oss män (tyvärr).

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Humbugg
3/19/15, 1:37 PM
#23

Det är en lite knepig fråga, för visst, idag är hat från män mer accepterat exempelvis gamla gubbar som beskriver sin fru som "kärringen där hemma" men på samma gång håller det nu på att växa en acceptans för motsatt hat från kvinnor. Så man skulle kunna säga att acceptansen för manshat från kvinnor växer nu på bekostnad av kvinnohat från män. Allt tack vare vår "kära" feminism.

Det påpekades tidigare i tråden att det är inte feministiskt korrekt att acceptera manshat, men feminismen bygger just på ett sådant i grund och botten, speciellt radikalfeminismen, för hur skulle den annars kunna vara radikal om man inte fick ge uttryck för dess grundtanke?

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Upp till toppen
Annons: