Annons:
Etikettböcker-tv-radio
Läst 2230 ggr
Saffran0Spice
2/13/15, 4:20 PM

Prostituerad fick inte betalt - gick till polisen

En kvinna fick inte betalt av mannen som köpte sex av henne - så hon gick till polisen och anmälde honom för bedrägeri…😎

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.3769959-sexkopare-smet-fran-betalning

Annons:
Saffran0Spice
2/13/15, 4:21 PM
#1

Jag kan tycka det är lite ironiskt faktiskt - nu är det ju inte olagligt att sälja sex, men att köpa. Men ändå XD

VildaVittra
2/13/15, 4:21 PM
#2

Varför skulle de inte få göra det? Det finns prostituerade med f-skattesedel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2/13/15, 4:25 PM
#3

#2 Klart de kan få göra det, men finner det ändå ironiskt - inte av anledningen att hon kräver betalt, utan att hennes verksamhet inte är olaglig men att köpandet av den är det och att man kan åka dit på bedrägeri på någonting som från början inte ens är lagligt.

Tycker det är konstigt också att prostitution är lagligt men att köpa det inte är det.

Maria
2/13/15, 4:31 PM
#4

Jag kan också tycka det är märkligt faktiskt att man kan få F-skattesedel för ett "företag" vilket det är förbjudet att köpa varor av🤔

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2/13/15, 4:33 PM
#5

#3 Det finns en väldigt enkel förklaring på att det är så, det är pga sånt här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet

Dessa kvinnor blir lätt offer för "galningar" och måste kunna få rapportera misshandel osv för polisen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Duvethon
2/13/15, 4:37 PM
#6

#3 Förstår hur du tänker, anledningen till att man inte har gjort prostitution olagligt är för att de som säljer ofta är i en utsatt position. Det finns dessutom de som säljer mot sin vilja, då är det inte de som begår brottet utan de som tvingar dem.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Saffran0Spice
2/13/15, 4:43 PM
#7

#5 Men om det vore olagligt hindrar inte dessa kvinnor att anmäla om de blir misshandlade. Klart att de skulle åka dit på det om det vore olagligt och det fram kom vid en sådan anmälan - men gör man något olagligt så skall man också straffas (självfallet av polis, inte misshandel osv.)

Jag menar - det är ju olagligt att odla cannabis och skulle man då bli misshandlad för att man odlar det och säljer och det framkommer i an anmälan om misshandel så kommer cannabisodlaren straffas.

Så om man jämför med cannabis - det är olagligt att köpa och sälja, även att odla. Därför förstår jag inte hur prostitution - där man säljer något som är olagligt att köpa, kan vara lagligt medans andra produkter som cannabis är olagligt.

Nu tycker jag inte att cannabis ska legaliseras och inte heller köp av sex, men förstår inte tänket bakom det.

#6 Men om man utreder ordentligt framkommer det väl tydligt om det var frivilligt eller tvång? Förstår att det kan vara svårt att bevisa dock..

72mm
2/13/15, 4:46 PM
#8

Haha, jo, det är ju lite roligt faktiskt. Däremot så är väl den svenska synen på prostitution allt annat än rolig om man börjar fundera…  

#3 Det konstiga är väl hur man kan få för sig att kriminalisera det överhuvud taget.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
2/13/15, 4:47 PM
#9

#6 Men kan det inte finnas motivering just på grund av det att göra prostitution lagligt så att det slipper ske i skymundan? Så att de som vill kan göra det i officiella bordeller där de har möjlighet till skydd och där tjänsterna utförs i kontrollerade miljöer med ordentliga direktiv. Prostitution kommer ju ändå alltid finnas trots att vi gjort den olaglig, nu tvingar vi den bara med lagstiftning att ske i värld med minimal insyn.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Saffran0Spice
2/13/15, 4:48 PM
#10

#8 Hur kan det vara konstigt?
Det är inte själva sexet som blir kriminaliserat - utan erbjudandet mot betalning.

72mm
2/13/15, 4:49 PM
#11

#9 Precis detta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

VildaVittra
2/13/15, 4:54 PM
#12

#7 Fast det är ju just det som det gör. Skulle du själv vilja sitta häktad om du hade barn hemma för att du själv blivit misshandlad?

Själv tycker jag faktiskt att det skulle vara lagligt att köpa sex från bordeller elller registrerade företag, för det finns faktiskt en grupp människor som inte alltid ens kan tillfredsställa sig själva och det är rörelsehindrade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2/13/15, 5:02 PM
#13

#7 Poliser straffar inte.

Annons:
Saffran0Spice
2/13/15, 5:31 PM
#14

#12 Det handlar inte om vilja där för mig - gör jag något medvetet fel får jag också ta konsekvenserna av det. De som stjäl bilar eller säljer knark och har familjer vill säkert inte heller sitta i häktet.

Jag ska vara tydlig - jag menar inte att prostituerade ska slängas i fängelse och hängas ut offentligt osv. Det jag menar med straff är böter. Dessa personer bör få böter men framför allt hjälp.

Att prostituera sig visar att man mår fruktansvärt dåligt mentalt och behöver hjälp. Vilken sund person skulle sälja sin kropp som ett objekt till vem som helst att göra i princip vad som helst med? (man vet ju inte vem man kan stöta på)
Så det jag tror är att om prostitution blev olagligt så skulle flera personer som kanske inte ens inser hur sjuka de blivit kunna erbjudas att få hjälpen de behöver, i extrema fall kanske t.o.m tvingas att träffa läkare osv som kan hjälpa dem att förstå hur illa det är.

Och varför jag skulle tycka att tvång var bra är för att många svårt sjuka lever i förnekelse och behöver en ''reality smäll'' i ansiktet för att vakna och se hur det verkligen är.

Genom att låta prostitution vara lagligt så ger man svårt sjuka människor medlen att fortsätta förneka och kanske göra sin situation ännu värre.

Men detta är min åsikt om det =)

Honestyisdead
2/13/15, 5:37 PM
#15

#14 Att vara prostituerad är inte synonymt med dåligt mående. Det finns faktiskt människor som gillar jobbet. En del tjänar riktigt bra med pengar och kan välja sina kunder. Dessutom jobbar en del med regler.

Saffran0Spice
2/13/15, 5:40 PM
#16

#15 Det finns såklart undantagsfall i alla kategorier - men skulle nog vilja påstå att största delen av prostituerade inte lever med de grunderna du skrivit.

Självklart behöver inte alla prostituerade må dåligt, men har mycket svårt att tro att inte största delen av dem faktiskt mår dåligt.

72mm
2/13/15, 5:42 PM
#17

#10 Ja, och varför skulle det vara kriminellt? Vad vuxna människor frivilligt gör med sina kroppar och där ingen kommer till skada skulle alltså regleras och vissa saker skulle kriminaliseras. Beroende på vilka kroppsdelar som är inblandade så är det antingen helt ok eller förbjudet? Om det känns bra är det ok så länge som det inte känns bra på ett sexuellt vis? Vad är det som är så speciellt med sex som gör att man inte kan sälja det? Man kan ju sälja i princip alla andra kropps-relaterade tjänster. 

Är det något annat än en gammal unken, ologisk,  sexualmoral som säger att vi inte skulle kunna reglera sex-handel på samma vis som vi reglerar alla andra transaktioner?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Saffran0Spice
2/13/15, 5:44 PM
#18

#17 Eftersom jag är en av dem som anser prostitution vara bevis på osund hälsa att sälja sin kropp som ett objekt så nej. Jag tycker inte det =)

Och som jag skrev är inte själva handlingen det som skulle vara kriminellt, utan erbjudandet om det mot pengar och det pga att det inte är lagligt att köpa.

Honestyisdead
2/13/15, 5:44 PM
#19

Var tvungen att kommentera det eftersom du skrev

"Att prostituera sig visar att man mår fruktansvärt dåligt mentalt och behöver hjälp"

Saffran0Spice
2/13/15, 5:46 PM
#20

#19 Ja jag borde varit tydligare med att skriva att självklart inte alla mår dåligt. Ber om ursäkt för missförståndet =)

Annons:
72mm
2/13/15, 5:52 PM
#21

#14 "Att prostituera sig visar att man mår fruktansvärt dåligt mentalt och behöver hjälp. Vilken sund person skulle sälja sin kropp som ett objekt till vem som helst att göra i princip vad som helst med? (man vet ju inte vem man kan stöta på)."

Du anser dig kunna döma andra efter dig själv. Bara för att du själv inte skulle göra det valet betyder inte det att andra inte kan, eller ska kunna, göra det. Människor ska alltså inte vara fria att göra egna val eftersom det strider mot din moral.

Du utmålar prostituerade som viljelösa offer. Vem har sagt att de måste sälja till "vem som  helst" och "att göra vad som helst med"? 

Ju mer man kriminaliserar, desto mindre kan man reglera och hjälpa de som blir dåligt behandlade. Det är i många fall kriminaliseringen i sig som utsätter människor för faror.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

VildaVittra
2/13/15, 6:04 PM
#22

#14 Väljer man alltid att hamna i ekonomiska trångmål? Jag skulle 100 gånger hellre prostituera mig än att låta mina barn svälta, bli hemlösa eller hamna i fosterhem enbart för att jag blivit arbetslös. Det går inte att jämföra med knark som faktiskt har ihjäl folk och barn, som gör folk beroende och som i sin tur orsakar brottslighet. 

Prostitution är snabba pengar, långt ifrån alla mår dåligt och med min idé med bordeller eller eget företag är just att det inte ska vara minderåriga eller "knarkare" som har det yrket. 

"Vilken sund person skulle sälja sin kropp som ett objekt till vem som helst att göra i princip vad som helst med?"

Min mormorsmor, en kompis till mig, dom två vet jag, men det finns säkert fler som gjort samma sak utan att berätta det. Helt normala och sunda individer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2/13/15, 6:06 PM
#23

#21 Jag har inte skrivit att de måste sälja sig på det sättet, men som jag skrivit vet man aldrig vem man stöter på. Bara för att man har regler och säger nej till vissa saker så betyder inte det automatiskt att den andra parten kommer acceptera det. Hade de gjort det hade vi väl aldrig sett misshandel, våldtäkter och mord?

Jag har heller inte menat att prostituerade är viljelösa offer, men har det uppfattats så, så ber jag om ursäkt för det. För jag tror inte att de är viljelösa offer, men jag tror de allra flesta inte kan se klart och gör saker och ting de troligen trott att de aldrig skulle göra - dom kanske drogar eller gör annat som påverkar dem och deras förnuft vilket gör att de kan göra misstag och val de lär ångra.

Jag tror verkligen inte att ALLA prostituerade är sjuka eller att de tvingas välja detta. Men jag tror att de allra flesta har råkat hamna på fel spår och behöver hjälp att komma ur det samt att inte alla inser hur djupt i skiten de sitter.

Prostituerade behöver hjälp och jag tror inte att de som behöver den mest får den genom att prostitution får vara lagligt.

Och du skriver
''Det är i många fall kriminaliseringen i sig som utsätter människor för faror.''
Om du menar att prostitution skulle vara ofarligt nu så förstår jag inte alls, olagligt eller lagligt så försätter sig prostituerade i potentiellt livsfarliga situationer varje gång dom träffar en fullständigt okänd människa på det sättet de gör de.

Saffran0Spice
2/13/15, 6:08 PM
#24

#22 Det är väl klart man inte väljer att hamna i ekonomisk trångmål - när har jag påstått det?

Jag anser bara att det finns andra betydligt bättre alternativ än att ägna sig åt prostitution.

VildaVittra
2/13/15, 6:16 PM
#25

#24 Hur ska vi göra då med de människor som pga fysiska hinder inte kan onanera? Ska vi lägga det till assarnas arbetsuppgifter, och då på folk som kanske inte alls vill göra sånt av religiösa eller personliga orsaker?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2/13/15, 6:19 PM
#26

#25 Det är en svår fråga.

Är sex en rättighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2/13/15, 6:20 PM
#27

#25 Jag ingen självklar lösning på det - men det finns sexleksaker för icke fysiskt handikappade, så jag ser inte hur leksaker för de som har fysiska handikapp inte skulle kunna skapas. Bara som ett alternativ tills något mer alternativ kommer =)

Utöver det kan jag tyvärr inte ge svar på hur det skulle gå till.

Annons:
VildaVittra
2/13/15, 6:25 PM
#28

#26 Är barn en rättighet? Där får man ju hjälp om man inte kan baka dom själv. 

Det är en svår fråga, jag vet vad jag tycker och legaliserad prostitution skulle vara en bra lösning. 

#27 En vän till mig med en muskelsjukdom provade alla han hittade utan att det fungerade, han fick istället åka utomlands till länder där prostitution är lagligt. Just nu är lösningen alltså sexturism.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2/13/15, 6:28 PM
#29

#28 Väldigt tråkigt och jag tyvärr inte ge förslag på någon passande lösning utan kan bara hoppas att det tillslut skapas någonting som även din vän kan glädjas av utan att behöva prostitution =)

Honestyisdead
2/13/15, 6:30 PM
#30

#29 Men om det vat lagligt skulle ju folk som VILL jobba med det kunna jöra det.  Ser du verkligen något fel i det?

Maria
2/13/15, 6:32 PM
#31

#28 Jag tycker också det är en svår fråga. Jag är inte hundra på om jag tycker barn är en rättighet heller😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2/13/15, 6:40 PM
#32

#30 Nej, ser inget fel i att någon vill göra det. Utan ser fel med att det ska betalas för det isåfall. Det finns de som är KK och inte blandar in varken känslor eller pengar i sex.
Och eftersom sex inte är lagligt att köpa så ser jag inte varför man ska medvetet ser till att låta en annan person bryta mot lagen genom att ta betalt för det.

Om man nu mer än gärna hjälper till med detta så varför ta betalt, varför inte se det som en god gärning utan att kräva något tillbaka?
Om man nu vill ha pengar för det så handlar det ju inte längre om att man endast vill ha sex och hjälpa andra, utan då handlar det om profit. Och när det kommer till sex anser jag att pengar inte ska avgöra det.

Honestyisdead
2/13/15, 6:45 PM
#33

#32 Jag ser inget fel i att folk kan tjäna pengar på att göra det dom vill. Goda gärningar i all ära, man måste ha pengar för att kunna leva.

Saffran0Spice
2/13/15, 6:48 PM
#34

#33 Det finns ju många som jobbar för pengar och utöver det även gör det dom vill göra utan att bryta mot lagen eller försätter sig i faror =)

Annons:
Honestyisdead
2/13/15, 6:54 PM
#35

#34 Tänk vad underbart att få jobba med det man vill.

Saffran0Spice
2/13/15, 7:13 PM
#36

#35 Tänk vad underbart det vore om alla arbeten var utan faror för hälsa och liv också =)

VildaVittra
2/13/15, 7:17 PM
#37

#36 Ja, då skulle ingen jobba på infektion eller som polis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2/13/15, 7:21 PM
#38

#37 Nej, för hade de inte behövts så hade ju det varit bra ^^
Tyvärr ser ju inte verkligheten ut så.

72mm
2/13/15, 7:21 PM
#39

@Saffran0Spice: Du utgår hela tiden från vad du tycker sex ska vara och vill enligt det bestämma hur andra ska leva, märker du inte det? Du tror och tycker en hel del åt andra.

Sedan känns det som om du dramatiserar en hel del; "potentiellt livsfarliga situationer" - verkligen? Så som att ta hem någon okänd från krogen, köra bil, gå genom en park nattetid eller klättra på stegar? Allt det här tar ju årligen ihjäl massor av människor, ska vi förbjuda allt?   Och åter igen, är inte de prostituerade förmögna att göra riskbedömningar själva menar du? 

Men om vi för argumentations skull antar att du har rätt; merparten av de som säljer sex är på något vis offer i sin egna situation. Hur hjälper man då bäst? Genom att moralisera och kriminalisera och på så vis flytta det hela djupare ner, till  samhällets skuggsida? Länge från all insyn och kontroll? 

Varför? För att "det är fel att sälja sex"?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Honestyisdead
2/13/15, 7:25 PM
#40

#36 Prostitution hade säkerligen blivit säkrare om det var lagligt.  Då kan man ha vakter. Man kan ha någon som kollar upp kunderna. Man kan kräva att folk måste vara friska.

Saffran0Spice
2/13/15, 7:32 PM
#41

#39 Och vad jag kan se så utgår du från att jag endast ser ner på prostituerade och anser dem vara skit och ingenting vilket verkligen inte stämmer.

Jag har skrivit att det är min åsikt och att jag utgår från vad jag tycker pga att jag inte kan sitta och tala för alla andra utan kan endast tala för mig själv.

Och läser du riktigt noga så står det även  i det jag skrivit varför jag tycker det är fel och varför jag tycker som jag gör. Samt att jag inte är efter att man ska trycka ner prostituerade i skiten utan hjälpa dem ur det.
Och NEJ - Alla är faktiskt inte förmögna att göra riskbedömningar, oavsett om det gäller prostitution eller något annat.

Jag har varit så tydlig jag kan med mina åsikter och min tro i detta, att du inte förstår eller väljer att inte förstå kan jag inte göra något åt. Så nu har jag sagt mitt och lämnar diskussionen då jag känner att jag inte har mer att tillföra till den. =)

Annons:
Imasy
2/14/15, 1:45 AM
#42

En kurs jag läste på universitetet handlade om just prostitution, och var väldigt intressant.

Att folk prostituerar sig har en mängd olika anledningar. En del behöver pengar för att fortsätta sitt missbruk. För andra är det snabba pengar men de hade helt sluppit men måste äta och bo. En del gör det för att det är "förbjudet och lite nasty". En del för att de faktiskt vill. Och jo, det finns ganska många sådana också. Och de som har detta som sin business, alltså gör det proffessionellt och inte ute på gatan, de har en hel radda med olika regler och kan kontrollera upp kunden innan de träffas irl. Skulle faktiskt säga att deras möten är betydligt säkrare än vad en vanlig dejt kan vara.

Sedan är det inte bara män som köper sex, det är en hel del kvinnor som också köper sex. Utifrån det materialet vi hade tillgång till, så köper kvinnor dock mest sex av andra kvinnor, mer för att testa på, om man är bi/homosexuell och inte kommit ut ännu.

Upp till toppen
Annons: