Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 5561 ggr
Skorpion76
2015-02-13 13:59

Skillnaden mellan trovärdighet o tillförlitlighet?

Jag har en fråga som kanske verkar lite märklig, men jag kan verkligen inte sluta grubbla över detta..  Jag undrar vad det är förskillnad mellan trovärdighet och tillförlitlighet när det handlar om sexualbrott och där både offer och förövare inte är äldre än 15 år.  Bakgrunden är den här filmen:


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Skorpion76
2015-02-13 14:00
#1

Fallet togs upp i SVT Debatt och anledningen är att killarna dömdes i tingsrätten, men friades i hovrätten. Där påstår Leif Silbersky att dessa ungdomar säkert är trovärdiga i sina berättelser, men när det kommer till tillförlitligheten spricker det. Leif menar att det är en riktigt stpr skillnad på dessa två begrepp, men vilken är skillnaden?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Zyperior
2015-02-13 14:15
#2

Spontant skull jag väl säga att trovärdighet handlar om sammanhängande återberättande där det dem säger inte avviker på något sätt. Att det är en klar bild, även om det är en lögn. Tillförlitligheten har väl att göra med om det just är en lögn eller inte, om berättelsen stämmer överens med andra vittnesuppgifter och bevis, samt motiv.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Skorpion76
2015-02-13 14:20
#3

Leif menade att det brister i tillförlitligheten därför att offer och förövare var så unga, men sådant har v'l ingenting med ålder att göra och dessutom undrar jag om en tjej som verkligen har blivit våldtagen skulle ljuga om det. Det tror faktiskt inte jag. Leif hävdade i Debatt a det finns statistik på falska anmälningar, men jag tvivlar på att en tjej som har varit med om en våldtäkt ljuger om det oavsett ålder.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Zyperior
2015-02-13 14:29
#4

#3 Jag vet ett fall personligen där kvinnan "ljög" om att ha blivit våldtagen för att skada mannen. Sen kan ju inte gemene man göra bedömningen om lögnen i sig va en lögn för att hon kanske inte orkade med rättegång eller såg att det skulle lösa sig. Att det kan användas som vapen mot män är dock en riskfaktor som måste tas i bedömning. Men att tro att det är så i detta fallet är ganska verklighetsfrånvänt. Problemet med detta fallet är ju som vanligt att lagstiftningen är för luddig och att dessa lagtolkare är livrädda för att göra tjänstefel. Frågan man kan ställa sig är hur mycket "sunt förnuft vs. lagtext" man ska ta hänsyn till. Inte lätt att svara på.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Skorpion76
2015-02-13 14:38
#5

Det sjuka med våldtäktsfall i största allmänhet är att killen kommer undan genom att hävda att hon var för full, hon hade en för kort kjol eller klänning på sig. Eftersom de kramades eller dansade tryckare kanske var hon med på det till en början o s v.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-02-13 15:35
#6

#5 Jag har mycket svårt att tänka mig med dagens lagstiftning att någon kommer undan med de orsakerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skorpion76
2015-02-13 15:38
#7

Vilka lagar skulle göra att de inte kommer undan?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-02-13 15:49
#8

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-02-13 16:01
#9

Aha, det var som tusan!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Martin
2015-02-21 10:17
#10

Det finns tjejer  - och killar - som ljuger om våldtäkt. Både de begångna och de icke begångna.

Ett fall i Malmö nyligen är med all sannolikhet en våldtäkt enligt vissa uppgifter och vittnen men tjejen ifråga hävdar att det inte ens hände något. Hon är rädd för gärningsmannen och hans vänner, och ljuger därför om våldtäkten (att den inte har hänt).

Det finns också tjejer som har anmält våldtäkt som inte varit det. Och killar också för den delen.

mvh Martin

Honestyisdead
2015-02-21 11:57
#11

Jag kan garantera att det finns både och.

Skorpion76
2015-02-21 14:20
#12

När jag gick mitt sista år på en folkhögskola nere i Skåne hände en väldigt jobbig sak. Det hade börjat en kille i min klass som var ifrån Somalia och en dag när vi var ensamma i skolkoridoren gick han undan till et undanskymt örn.  Jag förstod inte vad han sysslade med och nyfiken som jag var följde jag efter, men det visade sig att han ville hålla på med att hångla. En annan gång kom han till mitt studentrum som jag hade på boendet., bredde ut armarna och ville börja hålla på att kyssas och kramas. Givetvis stod vi i ett undanskymt hörn då också, men efter ett tag gick vi in på hans rum och där var alla persienner nerdragna.
När han frågade om jag ville ha sex med honom tog det tvärstopp för mig. Jag kunde bara inte ha sex med någon som inte såg till att använda skydd. Han sa till mig att jag absolut inte fick berätta det där för någon och jag sa ingenting heller tills en tjejkompis berättade att hon hade varit med om samma sak.  Hon pratade med några andra kompisar också och sedan var ryktet ute.

Då tyckte jag att vi skulle gå till skolsköterskan och berätta. Det gjorde vi och efter en stund fick han komma in. När han frågades ut förnekade han så klart det inträffade. Helgen gick och på måndagen när vi satt och jobbade som vanligt slet personalen plötsligt upp oss ifrån de uppgifter vi jobbade med utan att vi hann spara och avsluta. Vi blev förda till personalens rum där vi frågades ut. De ville veta vad det var för struntprat vi spred ut om att den där somaliska killen hade varit på oss sexuellt. De sa till oss att vi hade förstört hela samvaron i hela vår grupp på grund av det där.  

När han efter ett tag kom in och frågades ut nekade han igen, varpå de ytterligare en gång bad oss tjejer säga sanningen. Personalen sa rill oss att i hans hemland har man inte sex före äktenskapet och det skulle vi lära oss att begripa. De frågade oss om han hade varit våldsam och eftersom vi nekade till det kunde det inträffade inte kallas för våldtäkt. Vi kunde heller inte först vara med på det och sedan gå och sprida ut att han antastade oss. Det blev också konstigt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-02-21 15:40
#13

#12 Det var ju en märklig historia. En kille försökte kyssa dig och efter ett tag gick ni in på hans rum med nerdragna gardiner och han frågar om du ville ha sex vilket du uppenbarligen sa nej till. Menar du att han gjort något fel?

Vad i herrans namn har det med att göra att han kom från Somalia?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2015-02-22 11:55
#14

#12 Självklart kallas det inte våldtäkt.  Ni hade inte sex. Han tvingade sig inte på dig. Och hur menar du att han antastade dig?  Du valde ju att hångla med honom.

Skorpion76
2015-02-22 12:25
#15

Jag hånglade med honom, men under hela tiden kände jag mig ställd och visste inte var jag skulle ta vägen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-02-22 12:28
#16

Det finns ju knappast någon som kan läsa andras tankar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-02-22 12:30
#17

#15 Då måste man säga ifrån. Precis som maria skriver kan ingen gissa vad du tänker.

Maria
2015-02-22 12:47
#18

När jag läser igen så tycker jag väldigt synd om den stackars killen som faktiskt blev ganska utsatt av hela historien.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2015-02-22 17:38
#20

Fy, vilka fördomar din mamma har.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2015-02-22 17:40
#21

#19 Då kan du tala om för din mamma att hon har fel!

karl040
2015-02-28 17:30
#22

"Det sjuka med våldtäktsfall i största allmänhet är att killen kommer undan genom att hävda att hon var för full, hon hade en för kort kjol eller klänning på sig. Eftersom de kramades eller dansade tryckare kanske var hon med på det till en början o s v."
Rent tramsande. Ring närmsta tingsrätt och be om att få ut några domar i våldtäktsmål istället för att läsa aftonbladet, snälla.
Bevisproblemet uppstår när en anser sig ha blivit våldtagen och den andre menar att vederbörande antingen var med på det eller att han inte uppfattat att hon inte var med på det (det krävs nämligen, som för alla andra brott undantaget oaktsamhetsbrott, att man haft uppsåt). Det är inte heller någon hemlighet att just våldtäkt - eftersom det är stigmatiserande bland män - är enormt överrepresenterat bland falskanmälningar; det är inte heller en slump att de som släppts ur fängelse efter att ha visats ha varit helt oskyldiga de senaste 15 åren nästan uteslutande varit män som dömts för sexualbrott. Jag är ledsen, men jag vill inte leva i ett land där det räcker med att peka finger och skrika "Häxa!" för att få någon bränd på bål.
Det var förresten därför Karl XI inrättade Svea hovrätt och juristerna som yrkesgrupp - för att skydda kvinnor. De flesta jurister är dessutom kvinnor. Jag anar en tendens till att göra det väldigt enkelt för sig om man på allvar tror att inte alla vill samma sak, dvs att verkliga våldtäktsmän ska lagföras.

Det är ganska förolämpande mot den majoritet av kvinnor som lever under *något* svårare förhållanden än den rika och vita minoritet i nordeuropa att påstå att man i ett av världens mest jämställda länder där unga kvinnor har fler sexpartners än män utan att någon egentligen bryr sig skulle komma undan med våldtäkt för att en tjej har kort kjol på sig. Dumheter.

Skorpion76
2015-02-28 18:33
#23

#22 Precis!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Sturet
2015-03-06 18:07
#24

Alltså hon behöver ju inte ha ljugit över hur hon känner. Men killarna kanske inte heller ljuger. Det måste finnas uppsåt till våldtäkt

Förut hade jag direkt ställt mig på tjejens sida i sånt här.

Men efter jag har senare fått se det från andra hållet i ett fall så har jag ändrat uppfattning och blivit mer kritisk till allt sånt där. Det är svårt att göra en bedömning. Det räcker inte bara med att tjejen verkar ledsen över det nu efteråt, det krävs mer

Upp till toppen
Annons: