Annons:
Etikettövrigt
Läst 5330 ggr
Panneli
1/19/15, 6:27 PM

Lärare-elev förhållande olagligt?

Hej jag undrar om det är lagligt att en lärare och hans elev har ett kärleksförhållande om det gäller vuxenutbildning?  Kvinnlig elev 25 år manlig lärare 31 år?

Om de sköter det snyggt alltså inte hånglar upp varann i korridoren utan har sex utanför skoltid/arbetsid och är "som vanligt" innanför skolans väggar.

Annons:
[Sabina]
1/19/15, 11:06 PM
#1

Olagligt vet jag inte att det är men oetiskt.
 Även om båda är vuxna så får man inte ha förhållande med sin student. Jag vet då min pappa varit lärare på universitetet och såna frågor kommer upp ibland kollegerna. Så fastän man är vuxna så ser inte resten av institutionen och kollegerna det med blida ögon. I värsta fall blir man utfrusen av kollegerna och studenten blir ovälkommen där. Efter examen är man i ett annat läge och de är inte lika utsatta för omgivningens tyckanden

Martin
1/20/15, 6:38 AM
#2

Det är inte olagligt, däremot kanske det bryter mot någon regel på arbetsplatsen.

Men olagligt i form av ett brott är det inte.

mvh Martin

fatcat
1/20/15, 9:55 AM
#3

Ej olagligt men såklart oetiskt som någon ovanför skrev.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
1/22/15, 1:53 PM
#4

Det måste väl vara möjligt att ha ett förhållande om läraren inte har den andre parten som elev?

Låt oss säga att kvinnan är lärare på högskolan, och så vill hennes gifta make/a läsa på högskolan, så måste det väl gå att lösa på något vis?

Men har man ett seriöst förhållande tror jag det är bättre att meddela rektorn om detta än att smyga med det, för förr eller senare spricker bubblan.

Cireea
1/22/15, 2:14 PM
#5

Jag vet om ett par där ena går på universitet och den andra jobbar på själva universitetet. Hon har fått gå på de kurser han har men någon annan bedömer hennes uppgifter osv då han är för partisk 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Sabina]
1/22/15, 2:21 PM
#6

Ja, det är önskvärt att meddela rektorn eller prefekten om förhållandet och att studenten blir bedömd av någon annan lärare.

Annons:
Facie
1/29/15, 9:53 PM
#7

Ganska säker på att man inte får betygsätta personer man har en nära realtion till.

Pretty wise //

Lia
1/29/15, 11:18 PM
#8

#7 Tänker likadant, oavsett hur man står varandra nära - om det är kärlek eller familj. Min killes mamma arbetar på samma skola som han går på, och hon får inte ha honom i religion :)

Hallonregn
2/13/15, 11:18 AM
#9

Haha…detta får mig bara tänka på Pretty little liars
Aria - elev
Ezra Fitz - Lärare

😉

Enligt min åsikt, så beror det på åldern.
25 och 31 är inte farligt

däremot typ en 18 åring och en 31 åring… det är… allvarligt

Facie
2/13/15, 2:50 PM
#10

#9 Juridiskt sett är båda de alternativen du nämt lika lagliga eftersom båda personen är myndiga.
Frågan här här handlar inte om ålder utan att läraren bryter mot skolans regler genom att betygsätta en närstående.

Pretty wise //

Upp till toppen
Annons: