Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1551 ggr
Lamina
2015-01-14 01:39

Ersättningsskyldig?

En snabb fråga som jag funderar på. En person tar med en sak hem till någon, låt säga t.ex. en mobil, och glömmer den där. Under tiden mobilen är hemma hos den andra personen så råkar den gå sönder. Personen ifråga har inte bett att få låna mobilen, den vart glömd hemma hos henom, och anser sig därför inte vara ansvarig för den. Mobilens ägare anser att den andra personen ska betala för en ny mobil då det var hemma hos henom den gick sönder. Vad gäller?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Åsa S
2015-01-14 19:36
#1

Tycker nog att man själv har ansvar ha koll på sina saker, och går nått sönder för att man själv varit slarvig och lämnat telefonen där den inte skulle vara så får man skylla sig själv. Det är väl bara om nån har haft sönder telefonen på pin kiv eller hämnd som man ev. kan kräva nån ersättning. Men oavsett vad som gäller så är det väl försäkringsbolaget man kontaktar då ens saker gått sönder inte går man väl runt som en indrivare och försöker få pengar från nån som råkade äga bostaden där man glömde telefonen.

Maria
2015-01-15 09:58
#2

#1 Jag kan bara hålla med.

Låt säga att du glömt en mobil hos en vän i dennes soffa. Någon sätter sig på den eller ett barn häller ut saft i soffan och på telefonen. Det kan ju knappast vara  deras fel som kanske inte visste om en kvarglömd telefon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2015-01-17 15:01
#3

För mig är begreppet "råkar gå sönder" det som är intressant här.

En telefon som bara ligger still går normalt sett inte sönder.

Hur gick den sönder, och framförallt - vad har gått sönder (eftersom att man yrkar en helt ny mobiltelefon)?

Generellt så anser jag att olyckor kan hända och det tar man via försäkring. Har den som "råkade" ha sönder telefonen varit oaktsam på något sätt kan jag väl kanske tänka mig att denna får betala självrisken eller liknande.

mvh Martin

Facie
2015-01-29 22:33
#4

Tror jag läst något om att den som har besittningen över en ägodel också är ansvarig för den. I detta fall blir det ju personen som äger lägenheten som har mobilen i besittning… Eller?

Pretty wise //

Maria
2015-01-30 08:42
#5

#4 Nu kan det ju vara så att lägenhetsinnehavaren inte har en aning om att telefonen är kvarglömd och då faller ju det hela med "besittningen".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: