Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 2719 ggr
*Dandelion*
1/12/15, 5:27 PM

Har blivit rånad

I lördags (för två dagar sen) blev jag utsatt för ett rån. Det var på min arbetsplats. Just nu svänger känslorna hit och dit…..arg, rädd, förtvivlad och ledsen.

Det jag skulle uppskatta, är om någon som har varit med om något liknande, skulle kunna råda mig om hur jag ska bearbeta detta på bästa sätt. 

Jag vill inte känna så här, jag vill få det bakom mig så fort som möjligt.

Annons:
Åsa S
1/12/15, 8:10 PM
#1

Menar du att du ex. blivit tvingad under hot ex. med vapen ge ifrån dig företagets pengar? El dyl. Isåfall så har du rätt få hjälp via din arbetsplats, företaget ska ha försökringar för sånt här och det är chefen (el någon som fått det ansvaret delegerat)  som ska ta hand om dig efter rånet och informera om vilken hjälp du kan få. Ex kan man få gå och prata med nån om vad som hänt och hjälp bearbeta det hela + man kan ev. ha rätt få vara hemma ett tag med lön.

Du är väl med i facket? Du kan troligtvis få nån hjälp därifrån med,

*Dandelion*
1/12/15, 9:32 PM
#2

Ja, det var under vapenhot som jag blev tvingad att öppna kassan och lämna ifrån mig pengar.

Arbetsgivaren har gjort allt hon ska, både försäkringsbolaget och facket har tagit kontakt med mig. Jag har blivit erbjuden psykologisk hjälp.

Men sen så undrar jag…..ska man älta detta hos en psykolog i flera veckor? Eller? Vilket är bäst?

Åsa S
1/12/15, 9:50 PM
#3

Sånt är ju väldigt individuellt alla människor är olika, för en del kan det nog gå över inom ett par veckor medans för andra kan det ju ta lång tid. En del som blir rånade som jobbar i butik kan aldrig gå tillbaka till det jobbet allt beror på hur man är som person och vilka erfarenheter man har med sig. Det bästa för dig är att börja gå till psykologen och prata så lägger han/hon upp nån slags plan för hur du ska bearbeta detta. Låt det ta tid ifall det behövs man måste inte må bättre jättesnabbt.

*Dandelion*
1/12/15, 9:55 PM
#4

Ena stunden vill jag bara säga upp mig och aldrig gå dit mer, men i nästa stund så blir jag arg…….och tänker: att nääähäää, så f-n heller…..

Usch, allt känns upp och ner

Maria
1/13/15, 2:45 PM
#5

Du skriver att allt känns "upp och  ner" och undrar samtidigt om man ska älta detta hos en psykolog?

Jag tror absolut att du skulle må bra av att få älta detta ett tag hos någon eller med någon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

*Dandelion*
1/15/15, 3:26 PM
#6

Maria, det är just det som jag skulle vilja att någon delade med sig av. Vad ska jag göra för att få ro.

Är det bra att älta och prata om eländet i veckor eller månader framöver…..eller vad ska man göra?

Annons:
Maria
1/15/15, 4:29 PM
#7

Alla människor fungerar ju så olika men känner du att det är bra att du får prata om det så kanske du har någon nära vän eller liknande som du kan bolla dina känslor med.

Annars är det inte fel att söka vården eller annan samtalskontakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
1/20/15, 12:41 PM
#8

Jag tycker absolut du ska ge psykologen en chans. Genom att älta saker går man vidare. Om man inte ältar pockar de där minnena på en istället om och om igen. Prata också med vänner och familj och med dina kollegor. Jag tror det gör det lättare att gå vidare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

*Dandelion*
1/21/15, 11:17 PM
#9

Tack för era råd. Jag ska nog ta kontakt med en psykolog.  Att glömma det hela, är nog ingen bra idé. Det har snart gått två veckor sen rånet, och det går inte en timme utan att jag tänker på det.

OlgaMaria
1/22/15, 11:40 AM
#10

Har du människor i din vardag som du kan prata med om det som hände? Tror det är jätteviktigt faktiskt. Jag har också gått igenom ett trauma som jag höll för mig själv. Det var nog det dummaste jag gjort typ. Minnena blev helt skruvade efter ett tag, i och med att jag bara ältade dem på insidan. Jag tror man kan hålla sig lite mer saklig kring det som hände och behålla händelsen i verkligheten om man pratar om det ofta, ofta med människor, gärna sådana som förstår alla omständigheterna bra, som dina kollegor. Prata, prata, prata!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vallhund
1/31/15, 6:13 PM
#11

Ge psykologen en chans, om du inte bearbetar/ältar/debrefar är det en risk att du kommer att drabbas av PTSD.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
1/31/15, 9:05 PM
#12

Du kommer inte att glömma. Men vad du kan göra är att minska rädslan som är förknippad med ditt trauma. Och det allra bästa man kan göra är att prata om det. Gärna med en psykolog e d som är kunnig i människans psykologi. 

Genom att prata, älta, bubbla, gråta, skrika ut tankar och känslor som är knutna till din erfarenhet så "lastar du också av dig" rädslorna och känslorna.

Jag tror att du t o m kommer att känna dig stärkt av din erfarenhet till slut! Det brukar bli så när man får "göra sig av" med tankar och känslor. Man upplever att man har upplevt, erfarit, vuxit och blivit starkare……… för man har ju faktiskt klarat det här bra!

Så, ja, ge psykologen en chans! Samtalsterapi, psykologterapi, kognitiv terapi, vad som helst, bara du får lassa ur dig! 

Lycka till i din "omformning av dina upplevelser!

P.S. Skriv gärna, dikta, skriv låtar, texter, noveller, dagbok, vad som helst som får dig att sätta ord på känslorna och lägga dom utanför dig själv, (på papper, i tal, i sång), då "lassar du av dig"

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

*Dandelion*
2/1/15, 4:45 PM
#13

Tack alla för era ord.

Jag tar till mig ochlllllllll…….?????"""och så

 känner  jag mig…………..

Annons:
*Dandelion*
2/1/15, 8:09 PM
#14

Imorgon ska jag till en terapeut, mitt första samtal och interaktion.

Lite darrigt, måste jag erkänna.

vallhund
2/1/15, 10:17 PM
#15

Bra!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

*Dandelion*
2/1/15, 10:41 PM
#16

Tack vallhund, för utropstecknet och supporten, som det ger.

Som alla ser på klockslaget, så sitter jag här i snart i midnattstimmen och tankarna snurrar……

Har fotfarande svårt att sova :(

*Dandelion*
2/1/15, 10:43 PM
#17

Fasen  kan det inte få ett slut?

OlgaMaria
2/2/15, 10:09 AM
#18

Kram! Hoppas det går bra idag hos terapeuten!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kattöga
2/2/15, 10:18 AM
#19

#14 👍 Toppen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2/2/15, 12:55 PM
#20

Glöm inte att hålla oss uppdaterade!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
*Dandelion*
2/7/15, 9:28 PM
#21

Nu har jag varit hos psykologen två gånger. Och första gången kändes det lite konstigt. jag är egentligen inte en person som öppnar sig hur som helst.🤐

Och i början ville jag faktiskt inte prata om händelsen, dvs rånet.

Men nu, när det gått några veckor, så känner jag att jag faktiskt vill prata. Helt tvärtemot min person.

*Dandelion*
2/7/15, 9:31 PM
#22

Jag har börjat få en distans till händelsen, så det känns bra.

Men jag har fortfarande svårt att sova :(

Och så är jag nervös inför rättegången

kattöga
2/7/15, 9:36 PM
#23

Toppenbra! Du är på G, verkligen! Så fortsätt med din terapi, för det kommer att hjälpa dig så bra inför rättegången också! Och för hela resten av ditt liv! Jag tycker du kan se dig i spegeln och säga: "Jag är så stolt över dig/mig själv!!"

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OlgaMaria
2/8/15, 9:42 AM
#24

Åh vad härligt! Blir så glad när jag läser detta! Jag tror rättegången också kommer få bli en del i att processa det här och gå vidare. Försök tänka att rättegången kommer bli bra och att den kommer hjälpa dig. Fortsätt prata!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: