Annons:
Etikettövrigt
Läst 929 ggr
[JenniN]
2015-01-08 11:17

Lagomt straff?

http://na.se/nyheter/orebro/1.2787716-langt-fangelsestraff-for-skollerstamordaren

Vad tycker ni om strafffet? Jag är för första gången inte besviken på att det är för lågt. Men den här killen, vi kan kalla honom Z, mördade sin släktingen för att släktingen våldtagit och utnyttjat sexuellt Z:s lillasyster. 

Borde det inte tas med i utredningen, klart om han inte hade flytt landet och nekat så kanske han hade fått lindrigare. 

Jag ska tillägga att jag vet vem det är och att vi umgicks när jag var yngre. Och jag hade kanske kunnat ana att han skulle göra något hemskt en vacker dag då han för det första inte hade alla hästar hemma men sen blandade han det med droger.

Annons:
Martin
2015-01-09 13:18
#1

Jag kan ha förståelse för att man hyser agg mot den som begått övergrepp mot en när och kär anhörig. Men jag anser inte att man har rätt att ta livet av en annan person oavsett det. Jag kan inte svara för vad jag själv skulle gjort om jag kom på någon under pågående övergrepp mot en av mina nära och kära, förmodligen hade jag gjort mig olycklig. Men jag vill nog påstå att så pass lång tid efter brottet som detta begåtts skulle jag inte begått något våldsbrott. Mina nära och kära behöver mig på utsidan av fängelset och inte på insidan där jag inte kan vara till stöd och support.

Men, gärningsmannen för det övergreppet hade som jag förstår det både dömts och avtjänat straffet.

Jag har inte läst domen här så kan inte uttala mig specifikt om den, men med tanke på tiden som gått sedan övergreppet kan man anta att rätten inte menar att man "inte svåreligen kunnat besinna sig".

Att ge sig på en äldre med 11 hammarslag är grymt och brutalt och jag tycker att om man kan styrka uppsåt bör man dömas till mord precis som här.

Utan att ha läst domen vill jag påstå att han har inte dömts hårdare varken för att han höll sig borta utomlands eller nekade då inget av de sakerna finns bland skälen för hårdare straff.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: