Annons:
Etikettövrigt
Läst 1389 ggr
[bananfail]
11/4/14, 10:14 PM

Är jag med i registret?

Jag blev misstänkt för ett brott och dom tog dna, bild och fingeravtryck. Min fråga är, efter utredningen blev nedlagd är jag fortfarande med i deras register? Har dom sparat allt på mig? Kan folk i så fall se detta på något sätt? Någon som vet?

Annons:
Martin
11/4/14, 10:45 PM
#1

DNA och fingeravtryck gallras när utredningen läggs ner (Polisdatalagen, kan ej paragrafen i huvudet).

Fotografiet finns troligen kvar i arkivakten, är lite osäker på vad som gäller där. Kan se om jag hittar det, återkommer i så fall.

Medan du har funnits i registren har inte "vem som helst" kunnat se det, utan det är bara poliser och polisanställda som har tillgång till dem (använder dem i sin tjänst) som har behörighet dit.

mvh Martin

Freke
11/9/14, 7:35 PM
#2

http://polisen.se/Gotlands_lan/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Står allt vad som gäller…
Sen finns det ett antal register inom myndigheteten som står utöver de normala reglerna och skulle du hamnat där, så kommer det troligen inte att gallras eller försvinna..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
11/9/14, 9:39 PM
#3

#2 Eftersom att han friades har den sidan tyvärr inget alls med ämnet att göra.  Det han frågade om var misstankeregistret samt DNA och det är som jag skrev i #1.

mvh Martin

kjellkriminell
11/27/14, 4:50 AM
#4

Att topsas för DNA-registret görs vanemässigt på alla om man kan (alla brott med fängelse i straffskalan om jag inte missminner mig: detta är för att de vill kunna jämföra din DNA-profil mot ouppklarade brott och alltså inte egentligen bygga ett nytt superregister. Det innehåller gallringsregler precis som misstankeregistret.

Och regler är ju en sak. En annan sak är att domstolarna ju alltid har tillgång till folks formalia hela vägen bakåt (de har ett eget system) - en annan sak är att svenskar i sin tilltro till staten tror "gallra" betyder förstöra. Ingenting försvinner ur statens rullor. Däremot ser inte varje bibliotekarie vad det handlat om. så balla inte ur ar koncis, kort och ståtlig.

Upp till toppen
Annons: