Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1114 ggr
[Murvel]
10/10/14, 9:44 AM

Hantverkare går in tidigare än avtalat?

Hej,

Jag undrar om det är brottsligt för en hantverkare att gå in i en lägenhet tidigare än det avtalats om? Jag har en bekant där hantverkarna plötsligt hade ringt inifrån deras lägenhet (hantverkarna hade fått nyckel för att de skulle komma dit två dagar senare). För mig låter det verkligen inte ok. Men är det brottsligt?

Tillägg: Det var hantverk av estetiska skäl, dvs inget akut underhåll som ordnades av hyresvärd eller liknande.

Annons:
Imasy
10/11/14, 9:08 PM
#1

Har man gett sin tillåtelse att gå in med huvudnyckel etc så vet jag inte om man kan säga att de begår en olaglig handling, är dock osäker på hur lagen säger när de går in två dagar före avtalat datum.

Om inte annat kan jag väl tycka att de kunde ha kostat på sig ett samtal för att kolla om det är ok, om de hade fått en lucka lite oväntat i schemat.

Maria
10/12/14, 9:44 AM
#2

Hittade denna text.

Annars är det bra att kontakta hyresgästföreningen som är duktig på alla sådana här regler.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Marr
10/12/14, 11:42 AM
#3

Tycker och tror verkligen inte att det skulle vara tillåtet att gå in i hyregästers lägenhet utan vidare. Brinner det eller? Då är det en annan sak. Har man meddelat datum så är det inget annat som gäller tänker jag. Kränkande!

Har man så jädrans brått att man behöver in innan gällande datum så måste det meddelas och bekräftas av lägenhetsinnehavare att det är ok. Inget annat borde gälla. Du som hyresgäst äger ju inte din lägenhet men du har fyllt den med dina privata ägodelar och betalar hyra för det. Där ska ingen annan vara och rota utan ditt medgivande! Såvida du inte är anklagad för grova brott!😟

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Murvel]
10/12/14, 10:50 PM
#4

#2 Hm, det rörde sig inte om hyresvärd utan om privat anlitade hantverkare i en bostadsrätt. Jag var kanske otydlig i texten så bäst att klargöra det här :)

HelenaLilly
10/15/14, 12:06 PM
#5

Brottsligt vet jag inte men kränkande så det räcker och blir över. Jag skulle ifråga sätts starkt och aldrig mer anlita samma firma. Det går ju alltid ringa polisen och höra sig för vad lagen säger.

Upp till toppen
Annons: