Annons:
Etikettövrigt
Läst 1475 ggr
Saffran0Spice
2014-09-25 18:40

Söker råd om hyresrättvärdens ansvar

Jag skulle behöva lite råd och tips.

Jag bor i hyresrätt och har sedan dag 1 skött mig till fullo - har inte ett enda klagomål på mig, har alltid betalt hyran i god tid och har varit noga med skötsel av delade ytor som tex tvättstugan.

Mitt hyresbolag däremot har inte uppfyllt sin del i avtalet enligt min mening. Jag betalar full hyra och har senaste året inte haft ett ordentligt förråd som jag har rätt till. Förråden hade inbrott och dörrarna förstördes - jag visade bolagets VD detta i våras och han sa då att detta skulle åtgärdas snarast.
Idag kom jag ner i förrådet, inget är fixat och nu har folk stulit och förstört saker i mitt förråd + slängt in massa skit som inte är mitt 😡

Hade tvätt tid och upptäckte att en maskin läcker - så ringer numret som angivits för att kunna upplysa om problem som behöver åtgärdas. Då är den telefonen avstängd och jag kan fortfarande inte efter 3h få tag i någon vaktmästare eller liknande. Detta är inte första gången detta händer…

Jag har fått grannar som beter sig hur f*n dom vill - de har förstört saker på min balkong genom att använda högtryckstvätt på sina balkonger utan att meddela detta, så jag fick slänga mina utemöbler som blev total förstörda av medlet de använde. De ställer soppåsar utanför min dörr och lägger sin reklam i min låda m.m.

Problemen fortsätter i oändlighet och varken hyresbolag eller deras vaktbolag gör någonting åt detta utan ignorerar det. Dom har till och med minskat sina kontorstider för att dom själva inte vill sitta på sitt kontor som finns här.

I December flyttar jag (äntligen) ifrån detta, men jag känner att jag betalat massor av pengar för saker som inte är uppfyllda och skötta ordentligt.

Så det jag undrar nu är följande
- Har jag rätt att begära skadestånd eller ex kräva att 1 av 3 månaders uppsägning avskrivs som ersättning för deras icke utförda arbeten?
Jag tänker främst på förråden, där har saker blivit stulna och förstörda pga att de inte åtgärdat dörrarna på nästan 1 år trots att de varit fullt medvetna om deras skick!

(P.S. Jag är tyvärr inte med i någon hyresgästförening)

Annons:
Maria
2014-09-25 19:27
#1

Hyresgästföreningen kan råda dig hur du ska gå vidare med sådant här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2014-09-25 19:32
#2

#1 dom vill inte hjälpa mig då jag inte är medlem

vallhund
2014-09-25 19:41
#3

#2 Dom hjälper dig nog om du blir medlem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2014-09-25 21:58
#4

Jag håller med vallhund. Du borde snarast bli medlem.

Jag har fått hjälp av hyresgästföreningen och det känns väldigt bra att ha det stödet bakom sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2014-09-26 11:40
#5

Jag var idag och pratade med VDn och påpekade delar i vårat avtal som inte upprätthållits. Så han skall se över detta och kommer återkomma med vilken ersättning jag kan tänkas få, ev kommer jag få igenom min idé om hyran som jag skrev i #0

#3-4 Tackar för förslaget, men har dåliga erfarenheter av hyresgästföreningen och helt ärligt så ser jag det nästan som utpressning att jag ska ''tvingas'' betala och gå med i en förening för att få svar på en enda fråga.
Så jag håller mig utanför det, men som sagt tack iallafall!

Maria
2014-09-26 14:33
#6

#5 Fast en förening kan ju inte ställa upp och svara på frågor till ickemedlemmar. Då skulle ju hela konceptet falla. Ingen skulle behöva vara medlem om det gick att bara ringa och få svar på en fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tant Grön
2014-09-30 12:43
#7

Bra att du pratade med VDn kanske det löser sej då. Annars tror jag du kan vända dej till hyresnämnden.

indra-bus
2014-10-02 18:04
#8

De kostar 80 kr i mån att vara med i hyresgästföreningen. Skulle du skaffa en egen advokat skulle de bli dyrare. Juridisk rådgivning är inte gratis.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Maria
2014-10-02 18:08
#9

Vi fick jättebra hjälp av Hyresgästföreningen för en del år sedan när sonen skulle ta över kontraktet av vår lägenhet när vi köpte hus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

indra-bus
2014-10-02 21:02
#10

Ja har oxå fått jätte bra hjälp av dem. Min förra hyres värd var inget att hänga i julgranen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cindy S
2014-10-05 18:00
#11

Betala i en månad eller två, se om de gör någon skillnad? Det kan kan ju hjälpa att VD:n får lite press på sig. Du kan inte polisanmäla för de förstörda/stulna grejerna?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: