Annons:
Etikettanhörig
Läst 2331 ggr
Anonym
Anonym
9/22/14, 7:25 PM

Rätt till svar om obduktion?

Detta är iof inget brott, men ni som har koll på detta med brott borde ju veta, hoppas jag 🙂

Min far dog i mitten av Juni och skickades till obduktion (på begäran från polis) då han var så pass ung att det hade kunna rört sig om ett brott, så fick jag det förklarat för mig när jag ringde till polisen för att fråga hur det gick med obduktionen och varför han hade blivit obducerad. 

Resultaten är klara och min farbror har fått provsvaren på detta, han har även vidarebefordrat svaren till mig muntligt. Jag tror inte att min farbror ljuger, men jag skulle kunna tro att han skulle kunna utesluta vissa saker för att jag inte ska bli ledsen och sårad. 

Till frågan; Bör inte jag som barn till den avlidne ha rätt till provsvaren? Kan man få provsvaren skriftligt?

Jag misstänker att min far angett min farbror som den anhörig som man bör kontakta vid vårdsammanhang, då det var han som polisen besökte och lämnade dödsbeskedet hos. Kan det vara därför inte jag fått något svar personligen om provresultaten?

Annons:
[Yllhilda]
9/22/14, 7:36 PM
#1

När min pappa dog fick jag också svaren muntligt av min mamma. Man hade inte mitt nummer och ringde därför henne. Men man har sagt mig att jag har rätt att ta del av detaljerna om jag frågar sjâlv.

Anonym
Anonym
9/22/14, 7:42 PM
#2

#1 Tack för ditt svar, då ska jag ta och ringa till polisen nästa vecka. Denna vecka har jag allt för mycket att göra på jobbet för att hinna och vi ska urnsätta pappa på fredag, kan vara skönt att ha det gjort innan. 

Vet du vart man ringer för att efterfråga detta?

Upp till toppen
Annons: