Annons:
Etikettlagar
Läst 17448 ggr
Anonym
Anonym
2014-09-15 19:14

LOB + körkort

För ett tag sedan vart jag omhändertagen med LOB och det är en lång historia som jag inte tänker ta här och just nu, men situationen var igentligen inte så illa som det låter. Har läst lite på nätet om detta och detta ska tydligen ge en prick i registret om jag förstått detta rätt? Läste att om man får en till prick så prövas körkortet, om man är lämplig förare. Om jag fattat det rätt så räcker det med tillexempel fortkörningsböter eller någon annan tyrafikföretelse, eller förstod jag detta fel, är det en till LOB det gäller? 
Och en fråga till, blir man automatiskt klassad som alkoholmissbrukare för att man blivit omhändertagen för fylla en gång under sitt snart 30 åriga liv? Fick brev från socialen om att de ville att jag skulle ringa för hjälp om min alkoholsituation. Jag har aldrig haft några problem med varken myndigheter eller polisen tidigare. Uppväxt med missbrukande föräldrar och vet mycket väl vad ett alkoholmissbruk är.
Tacksam för svar.

Annons:
[Sol69]
2014-09-15 19:25
#1

Hej!

du har rätt i att du får prick för lob o du vid ansökan om körkortstillstånd kan du av transprortstyrelsen bli uppmanad lämna prover på levervärden o läkarintyg på detta,  därimot har du fel va gäller böter o fortkörning de ska ej spela roll  men dom ser allvarligt på lob o trafik     vill du prata mer kan du meila mej    hans_berggren@live.se

Anonym
Anonym
2014-09-15 19:41
#2

oj glömde nog nämna att jag alltså har ett körkort men är rädd att jag ska bli prövad som lämplig förare om jag skulle bli tagen för något trafikbrott som tillexempel fortkörning och att jag då riskerar att bli av med körkortet även om det är en liten sak. Har som sagt inte förkommit hos varken myndigheter eller polis sedan tidigare och vet inte hur allt fungerar. Är lite orolig att så lätt bli av med körkortet för denna sak. Hur rädd och orolig bör jag vara? Prover och liknande är jag inte orolig för, då jag i princip aldrig dricker och tar definitivt inga droger eller andra lustiga piller.

[Sol69]
2014-09-15 19:46
#3

då kan du va lugn    du blir ej lämplighets testad för 1 lob  men fler så blir de problem    åker du ej på fler fortkörningar  kan du vara lugn   ja gått igenom precis som dej så ja vet va ja pratar om   o böter har ej me saken o göra

har du bara 1 lob  kan du vara lugn

MVH Hans

[Sol69]
2014-09-15 19:50
#4

glömde säga   transportstyrelsen  tar ej bara kortet  får du 1 lob till   uppmanar dom dej inkomma me läkarintyg o leverprover,

du kan va lugn

[Sol69]
2014-09-15 19:53
#5

Så vida du inte blir tagen onykter bakom ratten. Men det verkar inte så på dig,. Så slappna du av. Ligg inte på nätterna och oroa dig för detta för det händer inge ting. Mvh Hans

Anonym
Anonym
2014-09-15 20:00
#6

tack sol69. så om jag inte blir LOBad igen så är det lugnt? Fattade det som att det är 2 gånger under en 2års period som gäller. Och att trafikböter inte ingår i detta? Hur många trafikböter får man max ha innan man testas som olämplig förare? 
Att köra onykter är något som jag aldrig skulle komma på tanken att göra, det finns helt enkelt inte i min värld. Jag värdesättar andras liv samt mitt körkort alldeles för högt för att kunna göra en sådan sak. 
Då kanske jag kan både sova lugnt och slippa vara livrädd för att göra fel när jag kör, jag mår ju redan tillräckligt pyton av hur situationen såg ut för några veckor sedan.

Annons:
[Sol69]
2014-09-15 20:18
#7

ja du har rätt får du ej mer lob e de ingen fara.   nej trafikböter ingår ej såvida du ej kör 30 km över eller mer.   tarfikböter kan du ha hur många som helst  sålänge dom e betalda o ej över 30 km för fort.  nä ja märkte på din text de e ej i din värld.

du kan sova lugnt o oroa dej ej   du har ditt kort kvar

må ej pyton  du e utom fara    vill du ha mer kontakt  skrev ja min mailadress i tidigare text.

MVH   Sol69 festman

[Sol69]
2014-09-15 20:31
#8

där har du fel  lob e 2 på 1 år   eller två täta lob de gäller även om du cyklar på fyllan  sk  styrstångsfylla då åker kortet direkt.  trafikböterma  e de bara fortkörning under 30 km  kan du va lugn  över 30 åker kortet direkt    slappna av o sov vännen   du har min mail

Imasy
2014-09-16 11:39
#9

Ang det där alkoholsamtalen från socialen behöver du inte oroa dig över. Det sker med automatik för alla som blir LOBade, just för att få en chans att fånga upp de som har problem. Så har du inga problem med alkoholen behöver du troligen inte gå på mer än det första samtalet heller.

[Sol69]
2014-09-16 18:54
#10

där har du fel   händer inget första lob  först den 2 drar transportstyrelsen öronen åt sej   ja vart där själv   ja hade en lob  fick en andra då fick ja anmodan inkomma me läkarintyg o leverprover .  har man bara en lob händer inget ja vet / Hans

Anonym
Anonym
2014-09-16 18:58
#11

Hans, det var nog så Imasy menade. att inget mer än samtalet som socialen vill att jag ska ha. Att detta är ren rutin från socialen och polisens sida och inget annat händer så länge ingen mer rapport kommer in.

[Sol69]
2014-09-16 19:37
#12

du kan va lugn  dom tar ej ditt kort  ja förvånad detta kommer på första lob n   men allt ändrar sej  men trafiklag går ej ändra utan mandatperiod mellan val    du kan va lugn   ta du samtalet me soc   de händer inget  tro mej o lita på de   ja vart där du e  men ja hade 2 lob på 8 månader.  sov du lugnt o lita på mina ord

Martin
2014-09-19 10:33
#13

Att man får en "prick" är väl en definitionsfråga, i Sverige har vi inte "prick-systemet" som finns i en del länder att olika överträdelser ger olika många prickar och när man har ett visst antal så tas körkortet. Det systemet har vi inte.

En LOB-anmälan, eller snarare registrering, hamnar i vägtrafikregistret som tillahandahålls av Transportstyrelsen. Det registreras där oavsett om man har körkort eller inte. Men det hamnar inte i belastningsregistret hos polisen (det många kallar att man har en prick även om det alltså är en felaktig term) vilket däremot böter för fortkörningar osv gör.

Anledningen är helt enkelt att har man många LOB-anmälningar kan (behöver inte) det finnas anledning att anta att personen ifråga har alkoholproblem och är otillförlitlig vad gäller alkoholpåverkan. 

Vad gäller att körkortet omhändertas och i vilka fall det kan ske så finns det specificerat i Körkortslagen 5 kap 3 § pkt 1-9.

Man kan alltså inte ha hur många trafikböter som helst sålänge man kör under 30 km/h för fort som någon skrev i tråden. Däremot spelar det sannolikt in vilka brott man begått (säkert skillnad på att kört med dimljus på felaktigt eller kört för fort).

Läser man lite på nätet så finns det exempel på två fortkörningar 20 resp 30 km för fort på en månad har lett till omhändertaget körkort, men också 3 fortkörningar på runt 10 km för fort / fortkörning har lett till omhändertaget körkort.

Man kan också få körkortet omhändertaget för brott som inte är trafikrelaterade.

mvh Martin

Annons:
Martin
2014-09-19 10:33
#14

Att man får en "prick" är väl en definitionsfråga, i Sverige har vi inte "prick-systemet" som finns i en del länder att olika överträdelser ger olika många prickar och när man har ett visst antal så tas körkortet. Det systemet har vi inte.

En LOB-anmälan, eller snarare registrering, hamnar i vägtrafikregistret som tillahandahålls av Transportstyrelsen. Det registreras där oavsett om man har körkort eller inte. Men det hamnar inte i belastningsregistret hos polisen (det många kallar att man har en prick även om det alltså är en felaktig term) vilket däremot böter för fortkörningar osv gör.

Anledningen är helt enkelt att har man många LOB-anmälningar kan (behöver inte) det finnas anledning att anta att personen ifråga har alkoholproblem och är otillförlitlig vad gäller alkoholpåverkan. 

Vad gäller att körkortet omhändertas och i vilka fall det kan ske så finns det specificerat i Körkortslagen 5 kap 3 § pkt 1-9.

Man kan alltså inte ha hur många trafikböter som helst sålänge man kör under 30 km/h för fort som någon skrev i tråden. Däremot spelar det sannolikt in vilka brott man begått (säkert skillnad på att kört med dimljus på felaktigt eller kört för fort).

Läser man lite på nätet så finns det exempel på två fortkörningar 20 resp 30 km för fort på en månad har lett till omhändertaget körkort, men också 3 fortkörningar på runt 10 km för fort / fortkörning har lett till omhändertaget körkort.

Man kan också få körkortet omhändertaget för brott som inte är trafikrelaterade.

mvh Martin

öland
2017-01-01 13:08
#15

Någon som vet om man får körkortet indraget vid Grovt förtal.Grov förolämpling,Olaga hot

Martin
2017-01-01 22:55
#16

Vet faktiskt inte, men det är nog inte omöjligt. På transportstyrelsen sida nämner de "grovt brott, t.ex. misshandel eller narkotikabrott".

Vid enstaka brott är det sällsynt att de tar körkortet. Men vid upprepade brott av den art du skriver kan jag tänka mig att man kan ta körkortet, i vart fall hoten som i mitt menande delvis är att jämföra med i vart fall vissa fall av både misshandel och narkotika i allvarlighetsgrad. Men jag vet inte vad de har för praxis.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: