Annons:
Etikettvittne
Läst 1843 ggr
[Carpinus]
9/2/14, 11:17 AM

Den förrymde barnamördaren

Bilder på den person som gjort sig skyldig till ett vanvettigt barnamord och som nu avvikit från rättspsyk lär spridas på facebook (där jag inte är med), medan polisen meddelar att det inte är aktuellt att gå ut med någon bild. 

Igår såg jag en kille i Göteborg som uppträdde direkt obehagligt (om än inte lagstridigt), och han var i en ålder som verkar överensstämma med den förrymde patienten. Men det skulle inte falla mig in att kontakta polisen på så lösa boliner!  Utan att först ha sett en bild på den efterspanade känns det inte meningsfullt att tipsa  - är inte polisen mer angelägna att sprida bilden så är de väl inte intresserade av allmänhetens hjälp…

Annons:
Martin
9/2/14, 2:04 PM
#1

Polisen har gått ut med bild via medier, detta gjordes lite efter lunch idag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19465627.ab

mvh Martin

Maria
9/2/14, 2:08 PM
#3

Jag såg också att efterlysningen var allmän nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
9/2/14, 2:46 PM
#4

#1Ja, det var ju på tiden, och jag ser nu att det inte är den personen. Men säg nu att jag gått till polisen igår, då hade jag tagit upp en polispersons arbetstid när jag fått sitta och bläddra i ett album i någon timme. Hade jag varit minsta osäker på om det var samma person hade man kanske åka runt och titta på de aktuella ställena. (Dessutom hade jag ju lagt av min egen tid, men det vore ju självförvållat.)

Säg då att det fanns andra personer i Göteborg som hade sett något, då hade även de fått sitta med samma eller någon annan polis och ticka arbetstid. Allt detta hade kunnat undvikas direkt om bilden publicerats.

Sedan blir man ju lite förvånad över att polisens talesman säger att man inte hade någon bra bild på rymlingen. Jag trodde nog att man tog användbara bilder på alla som interneras, oavsett om det är inom fångvården eller inom rättspsyk. Har någon suttit i fem år tycker man väl att det borde ha funnits tid att kolla om bilderna är okej…

Maria
9/2/14, 2:50 PM
#5

Jag gissar att det finns anledningar till att man gemensamt går ut i media med bilden nu.

 Allting kan ju inte vara som ett öppet kort för allmänheten och när det bildas grupper både här och där på nätet som försöker vara samhället till hjälp så tenderar det snarare att bli en mobb som inte har någon som helst fakta att gå efter utan bara vad man "hört"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
9/2/14, 3:07 PM
#6

#5 Ja, fast polisens talesperson säger att "det faller in under de föreskrifter som gäller straffskalan tillsammans med farlighetsrekvisit". Alltså att det hade han dömts för skall vara tillräckligt allvarligt i kombination med vilket hot han utgör. Förvaltningsdomstolen hade redan slagit fast att det fanns en ”ansenlig risk” att mannen återfaller i brott om slutenvården "oplanerat" upphör. Därmed var kriterierna redan uppfyllda, och då borde det inte vara något man sätter sig ner och funderar på. I det här fallet tycks allmänheten ha gjort en bättre bedömning än polisen - det skulle faktiskt ha kunnat  rädda liv…

Annons:
Martin
9/2/14, 5:12 PM
#7

mvh Martin

Martin
9/2/14, 5:12 PM
#8

Och kvinnan också omhändertagen, strax innan mannen. Även hon togs i Malmö.

mvh Martin

[Carpinus]
9/2/14, 6:33 PM
#9

#7 Skönt!

Martin
9/3/14, 10:35 PM
#10

Enligt Sydsvenskan kontaktade kvinnan han rymde med polisen och angav sig själv samt uppgav för man kunde hitta honom.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: