Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1370 ggr
M A N I N A N
2014-07-09 20:46

Formulera fullmakt

Hej! Jag ska hjälpa en närstående att överklaga ett beslut fattat av en psykiater. Min närstående vårdas enligt lag om psykiatrisk tvångsvård. Lagen jag ska överklaga enligt heter lag om inskränkning av besökstider vid viss tvångsvård. Jag kommer att skriva ihop en överklagan och lämna till Förvaltningsrätten. Jag förmodar att Fr kommer att behandla målet utan förhandling med min närstående närvarande. Men om så skulle vara, kan jag självklart föra hans talan även där. Om det skulle bli aktuellt med överklagan från läkarens sida kommer jag att fortsätta bistå min närstående. Hur formulerar jag en fullmakt som täcker in detta?

Annons:
AktivaSiri
2014-07-16 00:11
#1

Lagen du nämner har ju läkaren som tagit beslut om tvångsvård inget med att göra. Det är "huvudmannen för vårdinstitutionen eller sjukvårdsinrättningen" som äger frågan om besökstider enl. lagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960981.HTM går lagen att läsa

Nu säger du ju inte vad det är för beslut som ska överklagas, men jag tror att googlar du lite på det så finns det säkert någon överklagan tidigare för samma sak, så då kan du säkert läsa på lite om det är lönt att överklaga eller om det går att se likheter.

Angående fullmakten så är det väl bara att notera att din närstående överlåter talan till dig i ärendet/överklagan.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

M A N I N A N
2014-07-18 12:47
#2

Tack för svar.  Jag vet att det är huvudmannen för vårdinstitutionen det gäller. Vad jag förstår är det chefsöverläkaren som räknas som huvudman. Detta är ett relativt stort sjukhus så hon delegerar arbetsuppgifter/ansvar till överläkarna på de olika avdelningarna. Så det är överläkaren på den avdelning som min närstående vårdas på som fattat beslut om inskränkningar av besökstiden för honom.

Jag ringde till FR och fick hjälp att formulera en fullmakt. Det var som du antydde inte någon komplicerad formulering. Angående om det är lönt att överklaga eller inte, så är jag ganska säker på att FR kommer att döma till min närståendes fördel, för det beslut som är fattat är så oerhört dumt, att ingen utom överläkaren själv kan tycka att det är bra. Chefsöverläkaren (som också har skrivit under yttrande till FR) och överläkaren har själva inte motiverat sitt beslut med annat än att "besöksrestriktionen ingår i behandlingsplanen", och den motiveringen tror jag knappast att de kommer långt med.

Angående huvudman för sjukvården så borde det vara landstinget på samma sätt som att kommunen är huvudman för olika skolor (i alla fall de som inte är fristående), men i detta fall tror jag, som sagt, att det är chefsöverläkaren som avses.

Upp till toppen
Annons: