Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3068 ggr
redstaryena
2014-06-05 10:18

Relation mellan övervakare och klient?

Hej alla! Har lite funderingar…Efter ett års villkorlig dom så måste min snart 18 åriga  bror gå till en övervakare en gång per vecka. När jag frågade honom om denna övervakare berättade han att det var en relativt ung kvinna som såg fin ut (inte bra tänkte jag) för risken att han inte brukar allvar är ganska stor. Och nu har jag fått rätt. Han kommer och går som han vill, de smsar med varandra på olika tider och helger.  För några dagar skickade han av misstag ett sms till mig som var tänkt till henne. I det smset stod där en massa trams och kan med säkerhet säga att han har lyckats linda henne runt fingret. Detta sms fick jag dessutom halv tolv på kvällen. Jag menar, inte brukar man väl hålla på så där med sin övervakare? Att det är oetiskt, är vi väl alla överens om men vad säger lagen? Blir smått irriterad över att hon låter sig påverkas av honom på detta sätt. Vill att han ska bruka allvar nån gång och att detta ska gynna honom. För som det ser ut nu är det ingen "övervakning" som gör nån nytta i alla fall. 

Att prata med honom ger ju inget. För i hans ögon är allt jätte bra såklart. Och även om han inte lär bli glad, har jag god lust att ringa henne och fråga vad hon sysslar med!? 

Kanske det  inte gjort nån skillnad för honom med en annan övervakare men chansen hade varit större i alla fall.  Jag skulle inte annars blandat mig men han är min yngsta bror i syskonskaran och jag den äldsta. Ser därför till honom lite extra och han har faktiskt möjlighet att skärpa till sig nu, men det lär knappast hända så här. Nu undrar jag, hur tänker ni om detta?           M.v.h Jen..

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
[Forest]
2014-06-05 10:23
#1

Låter som att övervakaren inte är van med dessa personer som verkligen lärt sig manipulera alla som dom känner. Det låter som att övervakaren inte är passande för din bror. Det är min känsla jag får av det du skriver. Av ren nyfikenhet så svara jag o har tyvärr inget bra svar o ge. Men jag hoppas att du får bra tips o råd av andra

redstaryena
2014-06-05 12:28
#2

Skönt att höra 🙂Känner mig lite som en gaggig tant när jag blandar mig så här. Han själv kommer ju att tycka att jag "förstör" och gör hans straff svårare. För än så länge är det bara ett nöje. Ja, jag förstår inte riktigt hur det ens är ett straff. Sen har jag inget att vinna på att göra livet svårare för honom, utan tvärtom vill jag att han ska få någonting ut ur detta. Min lilla syster som bor hemma fortfarande har berättat att hon tror de träffats kvällstid. Blir så irriterad och fattar inte hur kriminalvården tänker, när dom anställer människor. Det måste väl göras en lämplighets test eller nåt?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Imasy
2014-06-05 22:24
#3

Har för mig om att jag läst om liknande händelser, en kriminalvårdare som blivit tillsammans med en intagen.

Förhållandet behövdes inte brytas, men kriminalvårdaren fick då lov att säga upp sig eftersom det inte var passande.

Martin
2014-06-06 13:41
#4

#2 Givetvis görs det en lämplighetstest, allt annat skulle överraska mig väldigt mycket även om jag inte har full koll på intaget till Kriminalvården. Däremot är det ju givetvis så att det är människor vi har att göra med, och de är inte ofelbara. Det innebär att människor begår fel, och det kommer att göras fel vid anställningar.

Att förutse att någon skall bli ihop med en intern eller en man är övervakare åt går nog inte.

Det finns poliser som begår brott, brandmän som anlägger bränder, sjuksköterskor och läkare som missbrukar narkotika, banktjänstemän och andra som sysslar med pengar som begår ekonomisk brottslighet osv. Jag vill påstå att inom varje yrkeskategori finns det folk som gör fel, vissa mer än andra och vissa bara moraliskt eller etiskt fel medan andra begår direkta lagbrott.

Det är ju också så att en person och personlighet kan ju ändras över tid, det som gällde en gång vid en anställning kan av olika anledningar var anågot helt annat x antal år senare. Det går tyvärr inte att bygga bort med lämplighetsprövningar.

mvh Martin

redstaryena
2014-06-06 17:58
#5

#4  Det förstår jag. För så är det med alla yrken. 

Jag kommer i alla fall ringa henne och be henne avsäga sig min bror som klient. Och gör hon inte det, får jag kontakta hennes arbetsgivare. 

Hon får betalt för att sköta sitt jobb och eventuellt få människor på rätt köl igen. Dessutom är min bror än så länge bara 17 år och hon 30 år. Nog ska hon kunna stå emot och inte bjuda ut sig till honom p.g.a lite komplimanger.  Är lite förbannad nu, då jag fått reda annat. Måndag morgon har hon och jag i alla fall pratats vid. Och det känns som det enda rätta. Tack för mig. Ha en bra dag

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

fatcat
2014-06-07 11:40
#6

Tycker det är bra att övervakaren har god kommunikation med din bror men samtidigt är det ju som du säger, överdrivet. Låter inte som att hon sköter arbetet professionellt (enligt din version).

Håller med i det Martin skriver, fenomenet existerar nog inom alla yrkeskategorier.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Allt oviktigt
2014-06-21 20:24
#7

Handlar det om en lekmannaövervakare eller kriminalvårdsinspektör?

Oavsett vilket så skulle jag höra av mig till kriminalvården och berätta hur hon sköter sitt uppdrag och att det inte gynnar din bror

redstaryena
2014-06-23 23:44
#8

# 7 . Han hade faktiskt två stycken av nån anlednining ? Och båda sitter i samma byggnad ., alltså där kriminalvården håller till. Fast i skrivande stund vet jag inte om han fortfarande har två stycken längre . Ringde henne för drygt två veckor sedan och talade om vad jag visste. Förklarade att det var direkt opassande och att hon inte skulle ha min bror som klient längre. Av hennes tystnad att dömma, förstod jag att hon blev överraskad såklart men även att jag haft helt klart för mig. Hörde mest stammande ord och pipiga ljud från henne.. Tror helt ärligt att hon inte ska ha det jobbet. Det kändes som om hennes mognad var på samma nivå som min bror. Han är väl lite smått sur eller arg över mitt inblandande , fast det kan jag leva med :D. Godnatt

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Allt oviktigt
2014-07-08 09:50
#9

Det är normalt att man har en kriminalvårdsinspektör/frivårdsinspektör och en lekmannaövervakare. I början brukar det vara tätare med besöken hos frivårdsinspektören och sedan glesar besöken ut sig och det är lekmannaövervakaren man träffar mest.

Bra jobbat av dig att du tog kontakt med henne!

Upp till toppen
Annons: