Annons:
Etikettövrigt
Läst 11225 ggr
Larissa
2014-06-01 15:33

Alkohol minderårig, prick i registret?

Hej!

Igår var jag och några vänner hemma hos en av oss som var ensam hemma o drack lite.

Så drack min bästavän lite för mkt och fick värsta blackouten, och skrek och slog sig själv osv och ja jag kunde inte hantera henne alls, så ringde 112 och de skulle skicka någon.

Hon vart lugnare efter det och vart sig själv och efter en halvtimme kmr det två poliser som tar våra namn, personnummer och frågar vad vi har druckit osvosv.

Sen ringer de våra föräldrar, berättar för de och säger att vi MÅSTE åka med dom och inte har nåt val, så sen måste vi åka med dom, så skjutsar dom hem oss. (mig och min bästavän)

Jag var den som hela tiden kontrollerade situationen innan poliserna kom, rinhgde 112, gav poliserna telefonnummer och adresser till alla, och visste vad som hänt osv. men de vet att vi alla har druckit och ja tyckte jag var väldigt ordentlig när de var där och jag undrar nu om jag kommer få en "prick i registret?" för detta? Hur kan man ta reda på detta?

Annons:
fatcat
2014-06-01 17:03
#1

Beror på om du är straffmyndig (15) och äldre så kan du prickas. Eventuellt blir påföljden en åtalsunderlåtelse då åklagare inte väljer väcka åtal med du kommer ändå med i belastningsregistret. Ungdomar under 18 blir prickade i 3 år. Inte säker på att du kommer med i belastningsregistret om du nu inte gjorts skyldig till brott. 

Dina föräldrar borde åtminstone veta.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Larissa
2014-06-01 17:12
#2

Jag är 16. Skrev att de ringde våra föräldrar ju, så de vet redan.

fatcat
2014-06-01 17:57
#3

Även om du nu är prickad så försvinner det när du är 19. Nackdelen under tidsperioden är om du söker jobb på större företag eller skolor där de begär utdrag från belastningsregistret så tror inte du behöver oroa dig. Du skall väl antagligen plugga färdigt först?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Maria
2014-06-01 18:03
#4

Bokförd i belastningsregistret blir man väl om det handlar om ett brott?

Jag är osäker på om det är ett brott att dricka alkohol som minderårig men däremot är det ju givetvis ett brott att tillhandahålla sprit till minderåriga.

Hoppas något vet….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fulifuli
2014-06-01 22:44
#5

Du kan be om utdrag av ditt eget belastningsregistret, men det tar lite tid innan man får det. Annars skulle jag tro du kan du fråga polismyndigheten i ditt län om risken för att få en prick för det är stor.

Men jag tror inte att du fått nån prick för det, isåfall skulle många av mina högstadie och gymnasieklasskamrater haft det egentligen och av alla fyllefester som de höll fick de aldrig någon som jag vet om. Förvisso var jag bara med på två själv varav den ena slutade med flera poliser som avslutade festen för oss.

Men brukar man inte få information av polisen att man är med i belastningsregistret (att man fått en prick)?

Besserwissern
2014-06-02 12:53
#6

fatcat, hur kan du vara moderator här när du inte har en susning om vad du pratar om?

Det finns inga "prickar". Och förekommer man i belastningsregistret så gör man det med den brottsrubriceringkodning begånget brott avser, inga prickar. Man vet själv med all sannolikhet om man förekommer i belastningsregistret, det krävs nämligen att man är dömd för brott, antingen i rättsinstans, via strafföreläggande eller böter utfärdade av Polis. Har inget av detta skett så förekommer man inte i belastningen. Däremot kan man förekomma i Polisens misstankeregister, men det är inte samma sak, och inte heller offentlig handling.

Och fatcat, ingenting försvinner vid 19 års ålder. Gallring i belastningsregistret sker vanligen 5 år efter lagakraftvunnen dom, och 10 år vid grövre brott. 

Varför sprider ni sådana här felaktigheter när ni uppenbarligen inte vet vad ni snackar om?

Annons:
Martin
2014-06-02 13:00
#7

Besserwissern har det klokaste inlägget hittills i den här debatten. Maria är också rätt ute att det inte är ett brott att som underårig dricka alkohol.

Fulifulli: Eftersom att det krävs en dom för att man skall hamna i belastningsregistret så får man ju reda på det om man inte aktivt försöker låta bli att få reda på den.

Prickar finns inte, om man inte räknar poster i belastningsregistret. Men det är inte en prick - utan en dom.

Att vara minderårig och full är inget brott. Däremot är det ett brott att förse minderårig med alkohol.

Så Larissa; Det kommer inte att finnas i ditt brottsregister det som hände och som du har beskrivit här. Det finns dock på en händelserapport (alla ärenden poliser åker på registreras som händelserapporter). Lite beroende på hur man har valt att hantera situationen kan du också förekomma i ett register som bygger på händelserapporterna, dvs man kan se att du förekommit i ett ärende där polisen fått åka till en lägenhet med berusade ungdomar (registret bygger på händelserapporterna men de i sig är inte sökbara på personer).

Möjligen (men förmodligen inte) har det upprättats en anmälan om brott mot alkohollagen och då har du och de andra som varit berusade satts upp som vittnen. Ni kommer då möjligen att höras om var ni köpt alkoholen ifrån och om ni berättar det samstämmigt kan den personen komma att kallas till förhör och delges misstanke, förutsatt att personen är minst 15 år gammal.

mvh Martin

fulifuli
2014-06-02 23:01
#8

Tack för upplysningarna, sånt här är alltid bra att veta :D

fatcat
2014-06-03 21:00
#9

#6 Vilken dynga av trams. Jag skrev att man kan "prickas" i belastningsregistret vid straffmyndig ålder. Jag skrev inte att man automatiskt blir "prickad", alltså dömd för straff bara för att man varit närvarande vid själva brottet (Om jag gjort det så var god och citera den delen i mina kommentarer).

Vad gällande tidsperioden (3 år) för inskrivning i belastningsregistret så syftade jag på åtalsunderlåtelsen, alltså mindre brottsrubriceringar.

Du är uppenbarligen inte påläst och verkar göra grova övertolkningar som påstår att mina 2 kommentarer i denna tråd är tillräckligt stort skäl för att jag "sprider felaktigheter". Lite sorgligt och ledsamt att människor också gillar din kommentar, skvallrar lite om skadeglädjen i detta forum som jag börjar tröttna på.

Inte många som modererar Brott.ifokus och jag försöker vara en hjälpande hand även om jag inte besitter all rättsvetenskaplig kunskap.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
2014-06-03 22:25
#10

Jag tycker att du gör ett bra jobb fatcat, men du skrev faktiskt är man 15 år och över kan man prickas, inte att man prickas i form av att man får en dom i belastningsregistret. Det är inte helt självklart att du menar prickas i belastningsregistret eftersom att du skriver om åtalsunderlåtelse i den meningen du nämner belastningsregistret.

"Beror på om du är straffmyndig (15) och äldre så kan du prickas. Eventuellt blir påföljden en åtalsunderlåtelse då åklagare inte väljer väcka åtal med du kommer ändå med i belastningsregistret."

Dessutom kan man tolka det som att den som druckit alkohol riskerar att hamna där (det var ju det frågan gällde) och det är alltså inte aktuellt då det inte är olagligt att dricka alkohol även om man är minderårig.

Och skall man nu peta i petitesserna är sista meningen mer vilseledande än klargörande:
"Inte säker på att du kommer med i belastningsregistret om du nu inte gjorts skyldig till brott. "

Givetvis kommer man INTE med i belastningsregistret om man inte gjorts skyldig till ett brott. Men det är kanske ett ord som föll bort?

Hoppas du tar det på rätt sätt fatcat för jag vet själv hur tufft det kan vara att vara ensam moderator även om jag inte varit det på denna sidan och jag tycker att du gör ett bra jobb överlag, men just här tycker jag det blev lite missvisande.

mvh Martin

fatcat
2014-06-04 16:04
#11

#10 "Jag tycker att du gör ett bra jobb fatcat, men du skrev faktiskt är man 15 år och över kan man prickas, inte att man prickas i form av att man får en dom i belastningsregistret. "

Tack Martin! En fråga bara, skrev jag motsatsen? Att personer "prickas" när de inte blivit dömda? Var isf?

Det jag menar är att man vid 15 års ålder och uppåt kan dömas för brottslighet och hamna i belastningsregistret och eventuellt få en åtalsunderlåtelse (skrev inte lättförståeligt men ska vara tydligare i fortsättningen!).

"Givetvis kommer man INTE med i belastningsregistret om man inte gjorts skyldig till ett brott. Men det är kanske ett ord som föll bort?"

Precis! Jag har dock ingen aning om vad personen ifråga har gjort sig skyldig till mer än dricka alkohol (vilket såklart inte är ett brott). Tyckte det var viktigt att uppmärksamma åtalsunderlåtelsen som ibland sker vid mindre obetydliga domar.

Jag skrev missvisande, borde förtydligat mig. Tack för kritiken, skall ta det till mig! 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Allt oviktigt
2014-06-21 20:28
#12

Något som dock kan hända är att man får en kallelse att träffa en socialsekreterare. När jag var ung blev det oftast så om man var onykter och polisen blev inblandad

Martin
2014-06-22 13:49
#13

#12 Fast det är inget straff och inget man döms till. Men det kan ju absolut hända. Det kan också hända att man blir kallad till polisen som vittne i brott mot alkohollagen för att utreda vem som försett den unga med alkoholen.

mvh Martin

Annons:
Allt oviktigt
2014-06-22 19:49
#14

#13 Snälla någon det är väl klart att jag inte syftade på att det skulle vara ett straff i det här fallet. Det var bara en förvarning om vad som kan ske.

Och om vi nu ska vara petiga så kan det visst vara ett straff och något som man döms till. Att bli dömd till vård inom socialtjänsten kan innebära samtalskontakt med socialsekreterare. Men det har inget med det här att göra

Martin
2014-06-22 22:25
#15

#14 Det är nog inte klart för alla, men nu är det det.

mvh Martin

Facie
2014-06-27 13:51
#16

Jag tror inte att man kan få någon prick för en sån grej, då hade väl minst 50% av dagens ungdommar börjat sitt liv med en prick.

Pretty wise //

Upp till toppen
Annons: