Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 4020 ggr
dododdordoden
5/27/14, 3:30 PM

Straffprincipen

Straffprincipen går ut på att "gör du detta påtvingas du denna för dig olustiga konsekvens.
Detta fungerar bara mot brott för vilka straff pålitligt verkställs. Många brottslingar väljer så kallade "safe targets", alltså offer som troligen inte kommer kunna engagera polis och domstolar. Exempel på sådana brott är mobbning och övergrepp mot efterblivna.

Straffprincipen behöver ersättas av ett nytt system som går ut på att "den som måste hindras från att göra ont är så sjuk/bristfällig att vederbörande ska sättas på mentalsjukhus."

Annons:
Maria
5/27/14, 5:24 PM
#1

Förstår inte riktigt vad du skriver???

Begreppet mentalsjukhus används knappast idag och det verkar som du skriver det i nedsättande ordalag och det är väl en slags kränkning i så fall mot de patienter som ligger inte på någon psykiatrisk avdelning av någon anledning.

Mobbing mot människor med psykiska åkommor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dododdordoden
5/27/14, 6:30 PM
#2

Idag råder principen om straff, och principen om olika straff för olika brott.

I samhället jag skisserar skulle överhuvudtaget inga straff finnas. Hela tänket om "brott" och "straff" skulle inte existera. Därför att i det samhället måste man vara bra. Det duger inte att bara bete sig "bra". Därför att vi kan inte ha opålitliga. Vi kan inte ha de som beter sig "bra" när vi tittar på, men gör något helt annat när vi vänder ryggen till.
De som vi märker inte fungerar sätter vi på mentalsjukhus. Mentalsjukhuset är inget straff.

Maria
5/27/14, 6:34 PM
#3

Du kanske ska boka en plats😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Besserwissern
5/28/14, 11:44 AM
#4

Haha, jag inte annat än hålla med Maria. dodddoddo, du inser det kanske inte själv med ditt resonemang är ju rena självmålet😃

Vad tog din andra rättshaveristtråd vägen? Kom förståndet ikapp dig eller har någon admin tagit bort tramset?

Humbugg
5/30/14, 5:21 PM
#5

Haha dododod har lika skumma trådar i politik-forumet :D Man måste dock ge honom tumme upp för att han fortsätter ;D

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

dododdordoden
5/31/14, 2:02 PM
#6

Jag minns en händelse på förskolan när jag var i sexårsåldern. Det var vinter och på en stor gräsplan alldeles intill förskolans staket hade regnvatten frusit och bildat en stor magisk skridskobana. Denna dag hade barn och personal för första gången skridskor med sig. Åkandet skulle ske på eftermiddagen. Jag var ytterst förväntansfull. På förmiddagen under lek utomhus smög jag och något annat barn på baksidan av förskolan, längs med det trånga utrymmet mellan buskage och fasadvägg. När vi kikade in i/passerade personalrummet sågs jag av en personal som satt därinne. Det var en straffande, dum, något yngre man. Jag visste att personalen (framförallt han) inte tillät oss att vistas där vi gjorde. Hans straff mot mig blev att jag inte fick vara med och åka skridskor. Jag blev SÅ nertyngd. Och kränkt av att bli påtvingad något som är fel. För jag visste/insåg att straffande är fel. Dels därför att plågande är fel. Men också för att straffande inte tar sikte på oförmåga att göra rätt DÄRFÖR ATT det är rätt. Straffande tar sikte på oförmåga att LYDA.

Annons:
Carro107
5/31/14, 4:08 PM
#7

Känns lite som om skribenten har missat skillnaden mellan mentalsjukhus och rättspsykiatri…

Sen är syftet med straff i laglig menig inte enbart att en individ ska straffas utan tanken är även att straff ska ha en avskräckande effekt när det gäller att begå ett brott

http://carro107.blogspot.se/

vallhund
6/1/14, 3:46 AM
#8

+ att det är väldigt många år sedan som det bytte namn, man döms till kriminalvård.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

dododdordoden
6/1/14, 1:00 PM
#9

#7 Min poäng är att de som måste bli avskräckta från att begå brott inte har de egenskaper som krävs för att leva ute i samhället. De hör hemma på mentalsjukhus.

Maria
6/1/14, 1:24 PM
#10

#9 Det finns inga mentalsjukhus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
6/1/14, 4:00 PM
#11

Som sagt, det finns inga mentalsjukhus.

Dessutom tänker jag på det skribenten skrev tidigare om att "…vi kan inte ha opålitliga. Vi kan inte ha de som beter sig "bra" när vi tittar på, men gör något helt annat när vi vänder ryggen till."

Att den här typen av folk skulle sättas någonstans för att de inte klarar av att leva i samhället.

Skulle man göra på det viset då skulle ju i stort sett alla människor behöva någon form av tillsyn eftersom det väl inte finns någon människa som är till 100% pålitlig. Alla människor kan helt plötsligt göra något man inte hade en tanke på att just den skulle kunna göra över huvud taget.

vallhund
6/1/14, 11:55 PM
#12

#9 Inte ens i länder som utdömer dödsstraff så är straff avskräckande. Du behöver nog läsa på en hel del innan du försöker dig på att diskutera?

Hur har du tänkt dig att screena befolkningen för att hitta de som du anser inte skall ha rätt att leva ute i samhället?

#11 Exakt! Alla kan vi t ex begå mord om vi skulle befinna oss i en sådan extrem situation att det var enda upplevda, möjliga lösningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: