Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3530 ggr
fatcat
2014-05-15 13:06

Bytte religion - Hängs

En gravid kvinna i Sudan har dömts till döden då hon konverterade från islam till kristendomen. Kvinnan som är i 27 års åldern dömdes till hängning eftersom hon lämnat den "rätta" tron och ingått äktenskap med en kristen man.

Länk till ursprungsartikeln

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Tanjis
2014-05-15 13:07
#1

Typiskt islam tyvärr :(

Farwuq
2014-05-15 13:13
#2

Bisarrt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
2014-05-15 13:23
#3

#1 det är väl snarare "Typiskt fanatiskt troende"

Att man bestraffas för att man går ur en religion kan ske oberoende på vilken religion man går ur.

l'm back

Tanjis
2014-05-15 13:34
#4

#3 det är inte sant. Jag lämnade jag kristendommen och det är ingen utav mina kristna vänner som har mördat mig på något vis överhuvudtaget…. vad jag vet

tlover
2014-05-15 13:43
#5

#4 så alla dina vänner är fanatiskt troende?

Problemet är väl snarare att det är fanatiskt troende som sätter lagar och regler i vissa länder.

l'm back

Tanjis
2014-05-15 13:47
#6

#5 nej inte alla, men min syster ex är franatiskt troende. Dock står det ju varken i koranen eller någon annan helig text att man ska mörda någon, enligt alla religoner är det ju en synd. Men det är som du säger franatiska troende hittar på eget som passar dom själv och utefter hur dom tolkar sina skrifter… men den är ju många islamer som är franatiska

Annons:
tlover
2014-05-15 13:50
#7

#6 jag tror snarare det är många fanatiskt troende muslimer som uppmärksammas och på vissa ställen i världen är dom till och med, med och skapar lagar och regler.

tänk dig tex hur det skulle vara om extremt fanatiska kristna skulle vara dom enda som skapade lagar och regler i Sverige skulle nog Sverige vara helt annorlunda, kanske skulle man fortfarande straffa häxeri med döden tex.

l'm back

Tanjis
2014-05-15 13:55
#8

#7 men det där men häxeri handlade ju om okunskap och rädsla och små människor som hade ihäl folk i guds namn för att dom inte kunde stå för deras egna handlingar. Och jag tycker inte att man kan jämnföra detta ämne med vad som har varit

tlover
2014-05-15 14:00
#9

#8jag tog bara ett exempel med dödsstraff som kanske skulle finnas kvar om det var fanatiskt kristna som stiftade lagarna (just eftersom jag tror faktiskt det står nån stans i bibeln att man inte ska låta en häxa leva)

Det finns väldigt många muslimer som inte skulle hänga en kvinna (eller man för den delen) för att hon konverterade. Islam är en väldigt stor religion som finns över hela världen och jag tycker att alla oskyldiga muslimer inte ska straffas med fult tal för att några fanatiker satt lagar och regler.

Var arg på de fanatiska som satt lagarna istället.

l'm back

fatcat
2014-05-15 14:06
#10

#7 Är väl ganska sällan världsmedierna rapporterar om kvinnors utsatthet i Mellanöstern? Problemet finns givetvis inom MENA regionen där kunskapsnivån är undermålig och religionen det heligaste. Självklart skapar det strukturella samhället en religiös fanatism. Dock innehåller koranen en mycket strängare gud som inte förlåter.

Jämfört med fattigare katolska länder i Sydamerika så existerar inte religiösa dödsstraff, istället är gud barmhärtig och förlåtande.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-05-15 14:12
#11

Vad tror ni händer om islam blir den största religionen i fattigare delar av Sydamerika? Kommer människor leva i harmoni utan Sharia-styre och fria från den religiösa plikten som "jihad" vilket koranen förespråkar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 14:20
#12

#10 Om du tror att gud är förlåtande så gissar jag att du aldrig läst gamla testamentet. Många av lagarna som finns inom islam (om man ska vara bokstavstroende) finns också inom kristendomen skillnaden är att många inte längre tror på bibeln bokstavligt här i väst till skillnad på tex under medeltiden el lite senare (därav kan man jämföra häxbränningarna men annat)

Vad jihad betyder är olika beroende på vilken imam man frågar, sen så finns det många kristna krig som pågått/pågår. Tex så räknade Bush kriget i Irak som ett heligt krig likt korstågen.

l'm back

tlover
2014-05-15 14:26
#13

Jihad = " "strävan" eller "kamp"; ytterst från jahada (ǧhd), "att anstränga sig"; "guds högsta strävan") är en religiös plikt för muslimer. Inom islam innebär jihad framförallt självrannsakan och striden mot frestelsen och det förbjudna (haram), med strävan efter att vara så rättfärdig som möjligt och följa religionen (Islam). Den som utför jihad kallas mujahid (plur. mujaheddin)."

Kan man läsa på wikipedia Men ber man någon muslim (icke fanatisk muslim som faktiskt är lätt att hitta men man behöver ju inte fråga Usama bin ladin) att förklara jihad får man antagligen ett liknande svar.

l'm back

Annons:
fatcat
2014-05-15 14:29
#14

#12 Har lusläst gamla testamentet men du utgår väl inte från att den kristna trosläran endast bottnar i GT? Skillnaden är att koranen i stort sett lever kvar i GT där gud straffar folket (syndafloden) och de som inte rättar sig efter bibeln.

Nya testamentet (NT) inom kristendomen återger en förlåtande gud som frälser människorna från ondo genom Jesus Kristus. Koranen däremot antyder inte att Jesus hade nånting med gud o göra, att gud inte alls förlät människorna genom Messias.

Jihad tolkas ungefär som "heligt krig". En stor majoritet fanatiska muslimer ser denna lära som en plikt att försvara islam/religionen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 14:34
#15

#14 Nej. Problemet är att det i vissa länder inte görs skillnad mellan religionen och staten (och tyvärr är det ofta dom fanatiska som har makten).

Islam har många fina delar också som man missar genom främlingsfientlighet här i väst.

Jihad översätts inte alls till "heligt krig" kolla länken i inlägg #13 tex

l'm back

tlover
2014-05-15 14:38
#16

en till sida som förklarar jihad om man googlar

edit: en ännu bättre länk

l'm back

fatcat
2014-05-15 14:51
#17

#15 Du bör läsa den engelska wikisidan angående "Jihad" där det står lite mer ingående hur vissa religiösa muslimer tolkar trosläran. Många gånger uppfattas det för fanatiker som ett sätt att försvara religionen.

Alla religioner har fina delar men islam/koranen har mycket dumt också som jag inte riktigt vill sympatisera med. Vill inte tillåta tvångsgifte eller äktenskap av barn. Är också emot dödsstraff för de som lämnar religionen och inskränktheten mot homosexuella. Det sistnämnda finns dock inom kristendomen också, tyvärr.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 14:57
#18

#17 Läs andra länken i inlägg #16 där tar dom upp jihad när man försvarar förtryckta eller sig själv (tex att försvara sitt land från ockupation är också jihad) men Jihad betyder fortfarande inte "heligt krig" som du skriver, man kan försvara sig eller andra svaga med vapen enligt jihad (vilket man får enligt bibeln också) men det betyder inte heligt krig som du menar.

förr när kyrkan och staten inte var separerad hade vi många av delarna som du tar upp även om man inte tänker på det så men man hade ofta arragerade äktenskap, man gifte sig innan man blev myndig (vilket var alltid för kvinnor), man brändes för att man var kättare osv osv

Det är fortfarande inte Islam som är problemet, utan det är det att de mer fanatiskt troende skapar lagar och att det inte finns nån skiljelinje mellan stat och religion.

l'm back

fatcat
2014-05-15 15:08
#19

Jihad finns dokumenterat från kravallerna i Egypten då muslimska brödraskapet tvingades bort. De uppmanade då samtliga muslimer till "jihad" mot militären.

Tror också att Uppdrag granskning ska sända ett reportage i nästkommande avsnitt om just muslimer i Sverige som drar till Mellanöstern och utkämpar jihad. 

Rekommenderar att du då sätter dig framför tevesoffan medans sanningens ögonblick tyvärr slår hål på din perfekta uppfattning om islam som något felfritt..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 15:13
#20

#19 som sagt det finns några få som får folk att tro att jihad är heligt krig och uppenbarligen tror du dom istället för vettiga icket fanatiska översättningar.

Jag har aldrig sagt att Islam är felfritt, Jag säger att alla inte ska dömas för vad några få gör.

Jag vet att det finns dåliga personer inom Islam på samma sätt som det finns dåliga personer inom kristendomen. och jag vet att det finns dåliga saker inom koranen på samma sätt som det finns dåliga saker inom bibeln.

Men uppenbarligen kan du inte förstå vad jag skriver, du tar helldre de filtrerade nyheter som kommer genom TV:n som sanning snarare än att sätta dig och prata med en muslim.

l'm back

Annons:
fatcat
2014-05-15 15:20
#21

Du tycks blanda ihop äpplen med päron. Muslimer är ingen homogen grupp, givetvis finns det muslimer som tar avstånd från vad som står skrivet i koranen. Dock påverkar det inte faktumet att koranen innehållet väldigt mycket grova saker som exempelvis jihad och dödsstraff för de som konverterar till andra religioner. Sharialagarna används av regimerna men glöm inte varifrån lagarna uppkom.

Jag har varit i kontakt med ganska många muslimer i mitt liv. Min äldsta syster är tillsammans med en trevlig muslim från Kuwait.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 15:25
#22

#21 Jag kan säga samma till dig eftersom du inte verkar förstå att det inte är alla muslimer som dödar den där stackars kvinnan utan en lag i ett land där man inte kan skilja mellan religion och stat.

Bibeln innehåller mängder av grova saker (tex att våldtagna kvinnor ska stenas) och jag kan slå vad om att andra religösa texter också innehåller grova saker.

Att stäva efter att bli en bättre människa (Jihad) ser jag inte heller som en grov sak utan något dom alla borde göra.

Eftersom jihad inte är krig utan att stäva efter att bli en bättre människa och därefter att det ska bli en bättre värld.

l'm back

fatcat
2014-05-15 15:35
#23

Jihad är strävan (levnadssätt) att bli en "bättre" lydigare och mer troende människa till koranens gud Allah. Ett annat ord för detta är fanatism. Precis det som orsakar att vissa bokstavstrogna muslimer drar från Sverige o krigar i Mellanöstern.

Du verkar bara tolka bibeln från gamla testamentet som i princip är detsamma som koranens. Läs istället NT så ska du se en väsentlig skillnad angående "grova saker".

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 17:16
#24

#23 Jihad är också en strävan till att vara mindre självisk och andra saker som inte alls har med krig att göra. Det är ju faktiskt inte heller bars muslimer som far i heligt krig (och dom är få jämfört med hur många muslimer det faktiskt finns) utan även tex kristna amerikaner (Irakkriget nu säger jag inte att alla som krigade i Irak gjorde det för den kristna guden men många gjorde det. Alla muslimer som krigade krigade inte heller för Allah).

Du verkar bara vilja se vissa delar av koranen också, jag säger att det finns både gott och ont i koranen på samma sätt som det finns gott och ont i bibeln för även om nya testamentet väger tyngst för många kristna (men det gör inte det för alla faktiskt) så finns fortfarande gamla testamentet där och folk tolkar och lever även efter det.

Även stora delar av nya testamentet finns faktiskt i koranen för Jesus räknas som det näst viktigaste (eller näst näst viktigaste) profeten för Allah.

Sen så är Sharia inte helt taget ur koranen heller. Tex Koranen säger inte att kvinnor ska bära burka utan att kvinnor bör täcka hår och hals (inte ska utan bör). sharia är en blandning mellan koranen och lokala traditioner vad jag förstår. Sharia är inte heller nått som följs av alla inom Islam och inte heller av alla grenas inom islam utan en konservativ del av islam följer el vill ha sharia.

l'm back

fatcat
2014-05-15 20:04
#25

Vad har du för källor på att amerikanska soldater utkämpade "heligt krig" i Irak? 

Du tolkar uppenbarligen koranen från de mer glorifierade delarna. Att Jihad är strävan för mindre själviskhet stämmer ganska väl då kroppen måste visa sig lägre än guden, men kom ihåg att det är förpliktelsen gentemot Allah, inte samvetet.

Självklart finns också mycket onda texter i bibeln men återigen skall vi inte blanda päron och äpplen, gudarna är olika och där finns också den väsentliga skillnaden från koranen då kristendomens gud (NT) förespråkar en upplösning av godhet för människan.

Kvinnorna i Mellanöstern "väljer" oftast inte att bära burkan eftersom det ser häftigt ut, det är snarare ett måste i ett ojämställt samhälle där de saknar rättigheter.

Kan tycka det är lite respektlöst när åsiktstyckare här i Sverige jämt ska försvara burkan. Försvara kvinnors rättigheter istället om ni verkligen står upp för alla människors lika värde.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-15 20:21
#26

#25 Bush sa att det var ett korståg dom gick ut i till Irak blandannat (jag har även sett intervjuver av soldater då dom säger samma, minns inte var men det fanns även soldater som sa annat, men jag är övertygad om att det finns terrorister som gör på samma sätt)

och du tolkar delarna av bibeln som är bättre och anser att dom är de enda som finns. Man har enligt bibeln (även det nya testamentet) förpliktelser mot Gud (den kristna guden), men gud är ofta  avundsjuk och bestraffande. Inte bara den bild som många verkar ha på gud idag.

Sen är ju Gud och Allah samma gud men sedd på olika sett/genom olika kulturer. Tex så ska man vara god mot sina medmänniskor inom Islam och mycket annat. Som sagt så är Jesus ett av de viktigaste profeterna inom islam delvis för att han säger att man ska förlåta.

Nej många kvinnor i mellanöstern väljer inte burkan, men det har jag inte sagt heller, det är lagar skapade av människor (sharia) som tvingar kvinnor att bära burka. Koranen tvingar inte kvinnor att bära slöja men koranen rekommenderar det (om man älskar gud och sina föräldrar).

Jag anser att om en kvinna vill bära burka ska hon få det utan att bli påhoppad av rasister i Sverige (tyvärr vanligt) men hon ska inte tvingas till det av någon lag skapad av människor (tex sharia) eller av någon människa (tex ens man, far, mor el bror)

l'm back

fatcat
2014-05-15 20:41
#27

Burkan påtvingas av vissa människor även i Norden. Integrationen fungerar kanske inte så bra i Sverige.. Inte längre.. När muslimer tvångsisoleras tillsammans i nästan homogena samhällen blir det självklart också så att traditionerna lever vidare med samma nedvärderande kvinnosyn, tyvärr. Har även varit med om det här på Gotland. 

Det är självfallet inte koranens fel utan snarare normer och okunskap som människorna har med sig från shariastyrda länder. Var inte längesedan som vi i västvärlden tillät kvinnor rösträtt.

Nu tycks vi endast diskutera katolicismens förhållande till gud. En överväldigande majoritet av kristendomen utgörs av protestantismen. Finns det någon motsvarande liberal trosinriktning inom islam?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
tlover
2014-05-15 21:26
#28

#27 Som jag skrev så är jag varken för burka om en lag (skapad av människor) eller en person (ofta nära släkting) till kvinnan tvingar henne, däremot är jag för att en kvinna ska få bära burka om hon själv vill det och en kvinna som vill det ska inte behöva vara rädd för att bära burka bara för att rasister inte kan uppföra sig.

Som sagt jag är inte för lagar (skapade av människor) som säger att man tex ska hänga en kvinna för att hon bytt religion. Men jag anser att de flesta muslimer inte är onda (såklart finns det rötägg men det finns många kristna rötägg också) och Islam inte är en ondskefull religion och att Allah inte är mer ondskefull än den kristna guden.

Även inom protestantism är gud inte enbart god (det var faktiskt främst det jag tänkte på eftersom jag själv är protestant och inte kan så mycket om katolism). Gud anses inte enbart vara god, varken inom protestatism el katolism. Däremot så lyfter man inte fram guds avundssjuka, hämningsfulla etc sida så ofta nuförtiden, nu ska man "älska gud" förr skulle man "frukta gud". Det som gjort det skulle jag gissa är vår bättre levnadsstandard, vetenskap osv. nu vet man tex att sjukdomar inte är "guds straff" utan är pga tex virus då blir det mer fokus om gud botar en obotligt sjuk eller liknande.

Det finns två trosinriktningar inom Islam, Sunni och Shia, däremot minns jag inte vilken som är liberalare men jag tror det är sunni (baserat på att de 15% som är shia verkar vara från länder där man tar hårdare på sharialagar) av det jag läst nu ikväll.

l'm back

Arthedain85
2014-05-17 16:35
#29

#20 Tolkar jag dig rätt i att du inte tycker att uppdrag granskning är en tillförlitlig nyhetskälla?

#26 Så om en kvinna inte bär slöja så älskar hon inte gud eller sina föräldrar?

tlover
2014-05-17 16:53
#30

#29 Uppdrag granskning hör väl till de bättre men där följer dom vad jag förstår killar som är terrorister och inte tolkat koranen rätt ang jihad.

Men kollar man även på utlänska nyheter tex så får man se en annan bild. allt som man inte upplevt själv är vinklat, omedvetet eller medvetet. Faktiskt så vinklar man själv lite också så man måste ha ett öppet sinne och inte svälja allt med hull och hår.

Jag är inte helt hundra på hur man tolkar det för det var länge sen jag läste det stycket (jag har inte heller läst hela koranen). Det jag främst ville få fram var att koranen inte tvingar kvinnor att bära slöja. Ska man bära slöja så ska man göra det för respekt av Allah och sina föräldrar inte för nån lag. Blir det tydligare nu kanske.

l'm back

Arthedain85
2014-05-17 17:12
#31

Men i ditt tidigare inlägg (#20) får du ju det att låta som något dåligt att bilda sina åsikter utifrån det man ser på de "filtrerade nyheterna"men nu menar du alltså att det är okej så länge man kollar på dom "rätta" kanalerna? Vilka nyhetskällor anser du är "ofiltrerade"?

Så det är inte att kvinnor som inte bär slöja inte älskar sina föräldrar och allah som du skrev tidigare utan kvinnor som inte bär slöja har helt enkelt ingen respekt för varken sina föräldrar eller allah? Nej tror jag får läsa det själv för att förstå… minns du vart i koranen det står så jag kan kolla upp det?

fatcat
2014-05-17 17:38
#32

Enligt vissa muslimer så är slöjan ett påbud i koranen.

http://www.islamguiden.com/slojan.shtml#.U3eB5vl_u0c

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

tlover
2014-05-17 17:51
#33

#31 Nej jag menade bara att man kan inte ta för givet att det är rätt bara för att man ser det på TV. jag kommenterade på det här i inlägg #19 "Rekommenderar att du då sätter dig framför tevesoffan medans sanningens ögonblick tyvärr slår hål på din perfekta uppfattning om islam som något felfritt.." Där det framstår som om man ser "sanningen" bara man ser på TV

Alla kanaler är filtrerade eftersom man vill visa nått med "wow faktor" att visa massa muslimer som ger bort massa pengar till fattiga (vilket koranen säger att man ska göra) drar antagligen mindre publik än bombningar av div terroristgrupper.

Tyvärr inte, det var några år sen, Jag använde tidigare ordet "älskar" eftersom många missförstår ordet "respekterar" med "är rädd för" eftersom som jag förstod det var det om man tror (respekterar/älskar) Allah så var det då man skulle bära slöja.

Här hittade jag lite där, även verserna som det kommer ifrån. Sen så är ju frågan hur det ska tolkas i den texten finns det egentligen två olika tolkningar för längre ner skriver författaren hur vissa muslimska feminister tolkar det även om författaren till detta inte håller med feministerna.

Men hur man än tolkar det så kan man inte läsa in tvång till burka.

l'm back

Arthedain85
2014-05-17 18:02
#34

#33 okej då ska jag läsa lite och se om jag förstår lite bättre. tack

Annons:
tlover
2014-05-17 18:06
#35

#34 Ja det är bäst. För även om jag inte menar att vinkla så tolkar jag ju det på ett sätt vilket gör att det blir vinklat vare sig jag vill det eller ej.

På det sättet är det synd att man inte kan läsa det på arabiska för även översättningar är ju tolkningar eftersom ett ord ofta har flera olika betydelser eller två ord som man tycker betyder samma har ofta ändå lite som skiljer dom åt.

Men tyvärr kan jag inte mer arabiska än "marhaba" och "ane ismi Linnea" och jag kan läsa ännu mindre.

l'm back

vallhund
2014-05-18 04:54
#36

Väldigt svepande o luddigt det där med Mellanöstern, i vilka länder är det som kvinnor bär burka pga landets lagstiftning?

Jag har bott i de flesta muslimska länderna i Mellanöstern o aldrig stött på det. Iofs har jag aldrig bott i Yemen eller Saudiarabien.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
2014-05-18 08:24
#37

#36 Afganistan främst men jag såg nu att det inte är lag där längre, så nu verkar det i alla fall inte vara lag på burka nån stans (det är däremot lag på hijab i vissa länder och förbud mot burka och nikab i vissa länder vilket jag tycker är lika hemskt som lag på burka. För vill en kvinna bära burka ska hon få göra det)

l'm back

Upp till toppen
Annons: