Annons:
Etikettlagar
Läst 2404 ggr
JonasH9400
5/15/14, 1:34 AM

vapenlagar

Eftersom det ej verkar finnas en tråd om det så jag tar upp frågan här.

Vad anser ni om vad som räknas som vapen och vad säger egentligen svea rikes lagar? 

till exempel, om jag har kniv på mig där bladet är över 2 cm så bryter jag mot lagen. OM jag ej har på mig arbetsbyxor, då kan man gå in på banken med 5 knivar om man så önskar.

och även vad anser ni om eldvapen lagarna ?

Annons:
Freke
5/16/14, 7:13 AM
#1

Vapenlagarna i Sverige är lustiga

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
5/16/14, 8:10 AM
#2

Att gå omkring med kniv har inte med vapenlagen att göra.

Det finns mig veterligen ingen reglerad "största bladlängd" och inte ens i olika rättsfall har jag hittat någon praxis på vad som gäller.

Det pratas ofta om ca 7 cm men det är nog mest något som som sprids i folkmun.

Jag har bland annat pratat med ett par åklagare om det och de menar att syftet med kniven är viktigare än storleken på dem även om en av dem menar att även storleken skulle kunna ha betydelse.

Gällande att gå in på banken med 5 knivar är det nog inte att rekommendera även om det oftast ändå inte skulle anses vara olagligt.

Det finns skogsarbetare som dömts för att ha haft kniv synligt i ett tåg och det finns jägare som dömts för knivbrott då man haft kniv i bildörren.

Det handlar om var man är - och var man är på väg - och i vilket syfte man bär kniv. Inte vilka kläder man har.

mvh Martin

Martin
5/16/14, 8:11 AM
#3

Och vad gäller vapenlagarna tycker jag att man generellt använder på tok för låg straffskala.

mvh Martin

Freke
5/16/14, 9:50 PM
#4

Vapenlagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.htm.
Är en sak.

Men det som kallas knivlagen är Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, som egentligen är en förhållandevis godtycklig lag. Kan jag tycka, den har många brister och slår olika i olika fall.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Carpinus]
12/1/15, 11:12 AM
#5

"Regeringen föreslår bland annat skärpta vapenlagar och förbud mot kläder kopplade till gängtillhörighet i domstolar.

– Jag är mycket positiv, men det borde vara genomfört för länge sedan, säger tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem.

Regeringen föreslår att försök, förberedelse och stämpling till grovt och synnerligen grovt vapenbrott kriminaliseras, skriver justitieminister Morgan Johansson (S) och inrikesminister Anders Ygeman (S) på DN Debatt.

Dessutom föreslår ministrarna en straffskärpning för olovlig hantering av explosiva varor."---

TT

Martin
12/1/15, 2:13 PM
#6

Inte en dag för tidigt.

mvh Martin

Annons:
Martin
12/1/15, 2:14 PM
#7

Men precis som tidigare så tycker jag att man måste titta på att få snabbare lagföring från att någon grips, samt väsentligt högre straff om man grips för samma brott innan man avtjänat.

Idag är man i det närmaste straffimmun under tiden man väntar på att t.ex. avtjäna fängelse efter avkunnad dom då det sällan blir speciellt mycket högre straff om man döms för samma brott igen innan avtjänandet.

mvh Martin

[helga21]
12/1/15, 8:08 PM
#8

# 7 Ja detta är ett stort problem. Strängar straff och man måste få in handgranater och dylikt krigsmaterial i straffskalan och användningen av dessa. Att spränga en åklagares dörr ska kosta rejält.

Martin
12/1/15, 8:31 PM
#9

#8 Inte bara krigsmaterial, även vanligt dynamit måste bli kraftig straffhöjning att använda och inneha, och även där skall det såklart vara straffbart redan på anskaffningsstadiet. Det gäller såklart inte legal användning och om man har tillstånd.

Den enda åklagardörren som jag vet sprängts i Sverige är väl också den som faktiskt kostade en del; 4,5 år i hovrätten (yrkat på 6 år). (Trollhättan och den mot Barbro Jönsson, enbart materiella skador).

mvh Martin

[helga21]
12/2/15, 9:01 AM
#10

# 9 Det stämmer.

[Göstage]
4/24/18, 9:36 AM
#11

Dömd…

"En man i Bollnäs döms för vapenbrott eftersom han haft en obrukbar revolver i sin ägo utan att ha rätt till det. Det var i februari som polisen gjorde beslaget. Revolvern fanns i en garderob hemma hos mannen. Enligt sakkunnigutlåtande från Nationellt forensiskt centrum, NFC, så tycks revolvern vara en ursprungligen mynningsladdad slaglåsrevolver av märket Colt, modell 1851 Navy, eller en replika.

Mannen berättade i förhör att han köpt revolvern av företaget Hobbex för 40 år sedan. Han gjorde vid den tiden om revolverns trumma för att kunna sätta in dekorationsammunition, så vapnet skulle se modernare ut."---

"Påföljden för mannen blir 30 dagsböter och revolvern får han inte tillbaka."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/kopte-vapen-pa-hobbex-for-40-ar-sen-doms

Friad:

"På en pistol hittades ett fingeravtryck som visade sig tillhöra en 22-årig man som anses ha koppling till Södertäljenätverket.

I mitten av december slog polisen till mot en lägenhet som mannen hade koppling till. I en garderob hittades två automatvapen med magasin och ammunition. På en hylla i garderoben hittades också en så kallad rånarluva. 22-åringen och hans yngre bror greps misstänkta för vapenbrott.

I mars väcktes åtal mot mot 22-åringen och när tingsrättens dom nu kommer så frias han. Mannen erkände under förhör att vapnen var hans, men hävdade att han trott att de var så kallade replikor och att han förvarat dem åt en annan man, som han inte vill peka ut."---

https://www.lt.se/blaljus/polisen-hittade-vapen-och-ranarluva-i-garderoben-den-atalade-frias-av-tingsratten

Alltså: mannen erkänner att vapnen är hans, men att han förvarade dem åt någon annan (?) och "trodde att de var replikor".Trots att mannens fingeravtryck hittades på ett vapen kom tingsrätten fram till att det kunde vara någon annan som haft tillgång till lägenheten som lagt dit dem och frikände honom från olaga vapeninnehav.

Mannen som visste att det var en replika han hade dömdes alltså, medan han som "trodde" att hans skarpa vapen var en replika frikändes alltså. Har inga problem med att Bollnäsmannen dömdes även om det verkar småttigt, men han hade väl gjort något mer vilket föranledde husrannsakan, antar jag. Men hur kunde Södertäljemannen gå fri från ett avsevärt grövre innehav?  Konsekvent?

[Göstage]
10/14/18, 9:28 AM
#12

"Från och med måndag kan den som har handgranater, tändhattar, dynamit, brandbomber, minor och andra explosiva varor i sin ägo bli av med dem utan att riskera att bli dömd för brott. 

– Förmodligen kommer vi att få in varor från vanligt folk, men det bästa vore om personer inom de kriminella kretsarna också lämnade in sina explosiva varor, säger Lars Holmdahl, poliskommissarie och samordningsansvarig för amnestin i Västra Götaland och Halland."---

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forsta-amnestin-for-explosiva-varor-inleds-pa-mandag

Dags att ta en koll i byrålådorna!

[Göstage]
10/16/18, 9:55 AM
#13

#12 Kanske samband med amnestin?

"Ett misstänkt farligt föremål har anträffats i närheten av polishuset i Karlskrona. Fastigheter i närheten har utrymts. Larmet kom vid halv 10. Ett misstänkt farligt föremål har anträffats i närheten av polishuset. Händelsen innebär att polis har fattat beslut om att utrymma fastigheter i anslutning till föremålet. Det handlar i nuläget om ett antal bostadshus och en vårdcentral som har evakuerats."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/larm-om-misstankt-farligt-foremal

Annons:
[Göstage]
10/16/18, 1:48 PM
#14

#13 Inte helt oväntat visade det sig vara ett ofarligt föremål.

[Göstage]
10/16/18, 5:43 PM
#15

"I måndags kom en man in till polisen i Sala med en granat i en väska, skriver Sala Allehanda. Samma dag hade polisen inlett en nationell amnesti för explosiva varor, vilket innebär att man kan lämna in sådana till polisen utan straff. Att explosiva varor inte får tas med in på polisstationen hade dock undgått mannen, som snabbt blev utsjasad."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLM0kr/man-tog-in-granat-pa-polisstation

Vid senare kontroll visade det sig dock att det var en ofarlig övningsgranat.

[Göstage]
10/19/18, 2:25 PM
#16

"Polisstationen i Ulricehamn fick besök av en man som hade med sig en handgranat under fredagen. Bombskyddet fick tillkallas och granaten kunde flyttas till en säker plats. – Det var med anledning av vapenamnestin, men vi ser ju helst att man ringer oss så vi kan hämta dem. Vi vill ju inte ha några sprängämnen inne på våra polistationer, säger Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen i region Väst."---

https://www.expressen.se/gt/granat-lamnad-pa-polistation-bombskydd-kallades-dit/

Det lär nog bli fler sådana fall…🤪

JarlIV
10/20/18, 11:50 PM
#17

Tycker mäst att självförsvar är helt knäppt i Sverige att man inte får försvara sig.

Upp till toppen
Annons: