Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1266 ggr
Huygens
2014-05-04 12:33

Vara tyst?

Ska vi vara tysta?

För att undvika att tråden om Peaches Geldof på OF-sajten går OT, så startar jag denna tråd istället, för jag tycker att detta med tystnad är svårt att förstå.

Frågan gäller om vi ska vara tysta och "låta polisen sköta sitt arbete" även när vi efter en tid vet att något är fel? Ska vi då inte uppmärksamma att något är tokigt? Ett annat argument som också framförts är att inte prata pga "hänsyn till offret" eller av "hänsyn till anhöriga".

Vi har Marinamordsfallet och mordet på Esa, båda mordutredningarna innehöll stora och obegripliga missar av polisen.

Går man till vårt grannland Danmark finns det liknande situationer, bl a Köpenhamnspolisen har visat måttligt intresse vid att utreda vissa mord på enskilda betydelselös personer. Jag träffade en person från Holland, dom har en liknande situation där.

Just i situationen med anhöriga tror jag det kan vara oerhört svårt, att märka ifall polisen börjar göra tveksamma elller tokiga saker som är resultat av slarv, likgiltighet eller direkt (avsiktlig?) inkompetens.

Och argumentet att "inte lägga dej i, för du tillhör ju inte familjen" tycker jag är tveksamt pga saker vi sett i tidigare rättsfall.

Vi kan knappast frälsa världen, men jag tycker att genom diskussionen får vi möjligheten att varna varandra och ökar möjligheten att vara lite mer uppmärksamma om någon i vår egen närhet råkar illa ut. Att inte tala är illa.

Resultatet blir bl a att den enskilde familjemedlemmen får kämpa ensam och kanske i tysthet. Ibland uppmärksammar media att något är galet med myndigheternas arbete.

Ett exempel är mordet på Engla, där mamman dömdes att betala statens rättegångskostnader när polisens slarvat och gjort fel.

Det kan förstås uppstå en svårighet om en anhörig inte vill att ett mord ska diskuteras öppet, även om man kan ifrågasätta av polis och andra myndigheter, då det finns uppenbara och stora fel begångna.

Ett annat exempel är dom långtgående konsekvenserna av mordet på Fadime. Troligen rörde det sej om två mord, men poliserna var kvicka på att avskriva mordet på Fadimes pojkvän som en olycka.

I alla fall vet jag åtminstone en person som sagt att den dåliga utredningen kring Fadimemordet och samhällets långvariga tystnad av ökningen av dödsfall genom s k "ballkongflickor" berodde på för mycket tystnad. Polisen och åklagarmyndighet gjorde det bekvämt för sej och avskrev en rad troliga mord med påståendet "brott kan ej styrkas".

Nu har själva Fadimemordet upphört att vara högaktuellt i media och det blir svårare att prata om saken och hitta färska källor. Om vi får uppmaningen att inget säga, pga olika "hänsyn", ska vi vänta tills brottssituationerna kallnat och blivit inaktuella?

Hur länge då?

Faktum är att det finns personer som fortfarande anser att man inte ska nämna mordet 1961 på Dag Hammarskjöld, gamla anhöriga kan finnas i livet och bli omskakade.

(Detta skrevs ursprungligen för OF-sajten, men hör inte hemma där, och en del formuleringar kan däför verka riktade till en annan målgrupp.)

Annons:
[Rödluvan]1
2014-05-04 13:02
#1

Vi vet inte att fel begåtts, det är enbart vad du tror.

Huygens
2014-05-04 13:07
#2

#1 Du behöver hjälpa mej genom att vara lite mer specifik. I Marina-, Engla-, Esa- och Fadimefallen kan det nog finnas fel begångna av polisen.

[Rödluvan]1
2014-05-04 13:54
#3

#2 I hur många fall har polisen inte begått något fel då? Hur kommer det sig att du intehar utbildat dig till polis?

Huygens
2014-05-04 14:50
#4

Vet ej.

[Rödluvan]1
2014-05-04 15:28
#5

#4 Varför söker du inte till polishögskolan, eftersom du anser du skulle göra ett bättre jobb?

Maria
2014-05-04 17:41
#6

Vilka är "vi" och vad är det för uppgifter som inte får sägas? Jag förstår inte inlägget alls???

Har man någon information så förmedlar man den förhoppningsvis till polisen.

Vi andra har oftast enbart medias information att tillgå och den ska man nog läsa med en nypa salt emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Imasy
2014-05-05 09:12
#7

Eftersom du anser att polisen har gjort fel, så undrar jag vilken grund du har till det? Går du efter tidningsartiklar eller liknande när du gör din bedömning?

Vad det gäller Peaches Geldof tror jag mycket väl att hennes anhöriga vet vad som var orsaken till hennes död, men med tanke på att både hon själv och hennes familj är känd, kanske de väljer att hålla det hemligt.

För även om man är känd är man inte allmän egendom och har ändå rätten till sitt privatliv.

Upp till toppen
Annons: