Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3817 ggr
Skorpion76
4/29/14, 6:40 AM

Tiggare

Det har diskuterats förut i en annan tråd också och där pratades det bland annat om en handikappad person som tiggde pengar. Eftersom fnomenet har uppstått och blir mer och mer synligt i samhället diiskuterad et fram och tillbaka huruvida det bore vara tillåtet eller inte och framför allt om man ska ge em något. En person på mitt jobb sa en gång att man definitivt inte ska göra det och det kan jag förstå. Om man börjar ge finns det en risk för att de blir efterhängsna och inte ger sig förrän de verkligen har fått det de vill ha. Kalla det för rätt eller fel den som vill, men jag har i alla fall fått rådet att alltid säga nej tack om de kommer fram och tigger pengar eller om de ringer på dörren. 

En del av dem sitter i ett hörn utanför affären eller något sådant, men det finns även de som kommer fram. Det har jag sett mamm råka ut för. Sådana som ringer på dörren finns också. De kommer med en skylt eller stor lapp där det står att de inte kan svenska och att de behöver pengar. Då har jag fått rådet att inte ge dem någonting. För övrigt har jag blivit tillsagd att aldrig öppna dörren för personer som jag inte känner.

Det rådet bottnar i att det finns dem som påstår at de ska kolla någonting och när man släpper in dm rånar de en. Likadant ska man inte släppa in någon som ber om att få låna toaletten, telefonen eller att få ett glas vatten. Kalla det för hårt dn som vill, men jag försöker bara beskriva vilka råd jag har fått.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
4/29/14, 11:17 AM
#1

Jag ger vad jag kan till tiggare runtomkring.

Några passerar jag dagligen och det känns som om man börjat "känna" dem.

Det är ett stort problem att människor ska behöva hade på detta viset men det är en politisk fråga och vad vi andra kan göra så länge är att vara en god medmänniska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
4/29/14, 11:20 AM
#2

Har som tur är inte varit med om tiggeri i mitt hem.

De ytterst få gånger jag gett något är om personen spelat något vackert på instrument.

Marr
4/29/14, 11:28 AM
#3

Jag brukar också ge en 20a om jag kan. Kan jag gå till systemet och köpa en flaska Whisky så kan jag skänka 20 kronor.Looser

En gång gav jag 2 ekobananer utanför en mataffär i ett köpcentra. När jag kom ut från den intillliggande butiken så hade han ätit upp båda bananerna och skalen låg bredvid honom. Blir ledsen att det ska behöva vara så här i vår värld och i Sverige.Ledsen

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

redstaryena
4/30/14, 9:04 PM
#4

Jag ger också något om det spelas instrument. Här nere härjar mycket ligor. Har sett en bil komma med en man samlar i  hopa dagens förtjänst. Brukar därför köpa nåt ätbart eller drickbart

Blir ibland inte lika uppskatta som pengar men ibland får man ett leende.Jag vägrar att sko mannen med värsta Mercedesen. Medans tiggarna  får sitta och frysa utanför affärer.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Thiah]
5/1/14, 9:18 AM
#5

Jag brukar också ge något att dricka eller äta. Ger pengar till insamlingsbössorna och de som spelar instrument.  Sen bidrar jag och sambon månadsvis med pengar till olika organisationer. Känns på nått sätt bättre så.

Skorpion76
5/1/14, 2:47 PM
#6

#5 Det är helt klart bättre att göra så!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
fatcat
5/4/14, 10:52 AM
#7

Har träffat en del blufftiggare.. exempelvis denna.

Har också varit "snäll" och skänkt pengar till uteliggare men som jag senare upptäckt i affärer där de handlar upp allting på cigaretter och alkohol.🥵

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

redstaryena
5/4/14, 12:19 PM
#8

#7 Ja är man rökare, så handlar man nog cigg. Är man alkoholist handlar man sprit. Självklart. Trodde du dom skulle handla bananer och en hälsodryck? Bluff tiggare vet jag väl inte direkt om det finns,, för ingen vill nog egentligen få ihopa sina pengar på detta sätt. Jag vill i heller inte hjälpa någon att finansiera dennes drogmissbruk, har därför erbjudit mat etc.. När det gäller ligorna och deras "verksamhet",tror jag  även där att inte alla har så mycket att säga till om. Ja förutom dom personer som håvar in dagens förtjänst. Men ger man pengar, får man nog förvänta sig att det går till annat än nyttiga saker. Många som tigger, har nån form av missbruks-problematik

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Skorpion76
5/4/14, 1:40 PM
#9

#7 Javisst! Jag blir inte särskilt förvånad över att det finns blufftiggare eftersom det finns de som låtsas vara handikappade och lurar till sig kanonsummor på det sättet!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Stallmima
5/4/14, 9:59 PM
#10

Ger aldrig pengar även om jag skulle vilja. Ren princip!!  Det är jättetragiskt att människor ska behöva tigga i detta samhälle, men det är ju tyvärr så det ser ut

Skorpion76
5/5/14, 6:13 AM
#11

#10 Precis! Det är även min inställning som delvis är inlärd!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: